Elekma  Autoracing

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 112375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
http://www.a-katsastus.com/uutiset/lehdisto/sivut/Toimiva-johto-ostaa-Test-World-Oyn.aspx

Oliskohan Test Worldilla mielenkiintoa tuon päästötestauksen mahdollistamiseen harrastajille edullisempaan hintaan?

http://www.testworld.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=83&lang=fi

Heillä kuitenkin resursseja hommaan olisi jossain määrin ja tulevaisuudessa todennäköisemmin vielä laajemmassa mittakaavassa.

Villin huhun mukaan ei olisi ainakaan alkuun. Keskittyisivät käsittääkseni rengaspuoleen yms. siihen liittyvään ...HUOM huhu...



Toinenkin yritys alalta löytyy, mutten tiedä tekevätkö he päästömittauksia tai niihin liittyviä toimenpiteitä.

http://www.pentanova.fi/

Tämän mukaan ei olisi akkreditointia siihen, eli jäljelle jäisi VTT  :'(



Siinä taitaisi olla jollekin sauma laajentaa yrityksen toimintaa  ;)
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Kuten sanoin, alle 0,4 bar ahtaminen omavalmistemoottorissa on niin lapsellinen hämäysyritys että oivaltavat sen trafissakin, siksi se joutaisi olla rajana että laitteet olisi edes sinne päin, koska villi huhu kertoo että paineet muuttuvat heti konttorilta lähdettyä.

Äärimmäisen typerää perustella tuollaista mukamas hämäysten kitkemisellä, mitäpä veikkaat jos halutaan hämätä niin aiheuttaako tuo raja mitään todellista ongelmaa tälle hämääjälle? Noh eihän se aiheuta kun sopivan kokoisella reiällä ahtimen imupuolella saadaan kyllä penkitettua juuri sellainen teho/ahtopaine kombinaatio mitä tarve vaatii, tulee vielä bonuksena miehekäs vääntökäyrä niin voi katsurillekkin perustella ahtamista sillä että halusi kunnon vääntömoottorin.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Äärimmäisen typerää perustella tuollaista mukamas hämäysten kitkemisellä, mitäpä veikkaat jos halutaan hämätä niin aiheuttaako tuo raja mitään todellista ongelmaa tälle hämääjälle? Noh eihän se aiheuta kun sopivan kokoisella reiällä ahtimen imupuolella saadaan kyllä penkitettua juuri sellainen teho/ahtopaine kombinaatio mitä tarve vaatii, tulee vielä bonuksena miehekäs vääntökäyrä niin voi katsurillekkin perustella ahtamista sillä että halusi kunnon vääntömoottorin.

Seuraavat siis esimerkkejä kuinka "vastapuoli" ajattelee. Lisäksi vielä lainaus omasta tekstistä: "olisi edes sinnepäin". Syyttäkää niitä hämääjiä viheliäisistä pykälistä, nehän ne homman aiheuttaa. Kun ei osata käyttäytyä, kiristetään hieman  ;)

Äärimmäisen typerää perustella ahtamista vääntökäyrän paranemisella -> esim. vaihda autoa. Jos on tullut tehtyä väärä valinta jota täytyisi piristää -> harkitse ensi kerralla pitempään minkä pirssin valitset.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Äärimmäisen typerää perustella ahtamista vääntökäyrän paranemisella -> esim. vaihda autoa. Jos on tullut tehtyä väärä valinta jota täytyisi piristää -> harkitse ensi kerralla pitempään minkä pirssin valitset.

Joo just. Kannustaa autoharrastukseen ja silleen. "Osta semmoinen minkä haluat, itse et saa muuttaa mitään."
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Syyttäkää niitä hämääjiä viheliäisistä pykälistä, nehän ne homman aiheuttaa.
Että mitenkä?


Kyllä näitä pykäliä aiheuttaa ihan joku muu, kuten rahanhimo ja sääntöjen keksiminen pakko.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10029
  • Teiden tukko
Äärimmäisen typerää perustella ahtamista vääntökäyrän paranemisella -> esim. vaihda autoa. Jos on tullut tehtyä väärä valinta jota täytyisi piristää -> harkitse ensi kerralla pitempään minkä pirssin valitset.

Toihan onkin se kuningasperustelu virittämisen tappamiseen, vaihda auto.  :2funny: Joillekkin se sopii ja onnistuu kun on rahaa millä mällätä. Itse kun en ole syntynyt kultalusikka suussa niin joudun rakentamaan vanhempia autoja kun ei ole varaa ostaa tarpeeksi tehokasta kaupasta.  ::)

Juuri tuo asenne on se jolla kaikki saadaan toimimaan. Ei anneta kuin yksi vaihtoehto, osta tehdastekoinen.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Äärimmäisen typerää perustella ahtamista vääntökäyrän paranemisella -> esim. vaihda autoa. Jos on tullut tehtyä väärä valinta jota täytyisi piristää -> harkitse ensi kerralla pitempään minkä pirssin valitset.
Tuolla perusteellahan voidaan torpata kaikki virittäminen. Olisit ostanut valmiiksi tehokkaan auton.  :facepalm:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
EI oo mahollista hommata tehdasvalmista yli 400HP kakslankkua.. Eli mitä ratkaisuksi  :-\  ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Tuolla perusteellahan voidaan torpata kaikki virittäminen. Olisit ostanut valmiiksi tehokkaan auton.  :facepalm:

No niinhän se useasti perustellaan "ammattipiireissä". Ei niitä tyyppejä oikeasti kiinnosta mikään (katuautojen)virittely kun se aiheuttaa lisäduunia, ihan pelkkä riesa  ;D Vapaasti tulkittuna kuin prostituutio jonka mukana tulevat väkivaltarikokset ja huumausaineet  ;)


Käännetään sitten hieman näkökulmaa ja mietitään perusteita että miksi se pitäisi sallia ja mihin rajaan saakka.

Hyödyt:

- mukavaa
- joillekkin jopa työtä
- sadaan lisää tehoa
- tehon/ väännön kautta kiihtyvyyttä ja/ tai huippunopeutta
- eräänlainen taidonnäyte
- muuta?

Rajat:

- Mihin ne pitäisi asettaa?
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Välillä jopa näytti, että tässä keskustelussa oli olevinaan jotain ideaa ja uusien ajatuksien esille tuomista. Nyt se näyttää kuitenkin menevän aivan väärään suuntaan. Topikin otsikossa on aiheena vähäpäästöisen auton virittäminen katsastuskelpoisesti. Auton vaihto ei siis ole vaihtoehto. Pysytään aiheessa ja aloittakaa tarvittaessa oma keskustelu auton virittämisen ideologiasta vaihtoehtona voi toki olla myös herneiden viljely kesäkautena.

Keskustelussa on tullut esille pointteja, että virittäminen / harrastaminen menee vääjäämättä uudempii autoihin, joten aihe on kuuma ja siitä on hyvä keskustella.

On ikävää, että uusien vähäpäästöisten autojen virittäminen, rakentaminen ja harrastaminen on tällä hetkellä hyvin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta ilman mittavaa euromääräistä panostusta.

On myös sääli, että harrastajat joutuvat ottamaan harrastuskohteekseen vanhan turvattoman päästöhirviön, jotta siihen voi edes teoriassa tehdä jotain muutoksia.

Joten jatketaan topikin aiheessa hyvässä hengessä. Koittaen löytää menetelmiä, jotka täyttävät lain kirjaimen. Ne epäharrastajat, jotka ovat ilmeisesti pilanneet oikeiden harrastajien maineen, voivat nyt sitten tuntea syyllisyyttä, jos sattuvat tätä ketjua lukemaan  :nohnoh

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Käännetään sitten hieman näkökulmaa ja mietitään perusteita että miksi se pitäisi sallia ja mihin rajaan saakka.

Hyödyt:

- mukavaa
- joillekkin jopa työtä
- sadaan lisää tehoa
- tehon/ väännön kautta kiihtyvyyttä ja/ tai huippunopeutta
- eräänlainen taidonnäyte
- muuta?

Rajat:

- Mihin ne pitäisi asettaa?

Eikö riitä että joidenkin mielestä vaan on mielenkiintoista värkätä autojen kanssa? Tehdä omia virityksiä ja käyttää niitä?

On jo lähtökohtaisesti väärä lähestymissuunta miettiä miksi jokin pitäisi sallia. Vapaassa maassa ihmisillä on oletusarvoisesti vapaus harrastaa mitä ikinä haluavat. Jos jotain halutaan kieltää niin siihen pitää olla hyvät syyt miksi sitä ei voi kerta kaikkiaan sallia.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Nämä vähäpäästöisen auton muuttamisen ongelmat kulminoituu yleensä juuri päästöihin. Lakihan sanoo, että käytännössä vähäpäästöisen ahdetun moottorin muuttaminen millään tavalla katsotaan moottorin vaihdoksi, ja tämän jälkeen täytyy todentaa ettei pakokaasupäästöt muutu. Tämän todennuksen voi tehdä auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antaman todistuksen perusteella.

Muissa osissa (alusta, jarrut, ohjaus jne.) ei niinkään ole ongelmaa, sillä ne on helppo vaihtaa mallisarjan tehokkainta vastaavaksi tai vaihtoehtoisesti ”ylimitoittaa” käyttämällä ko. automalliin tarkoitettuja, erikseen hyväksyttyjä osia (esim. TÜV).

Koska siis kaikki nämä vähäpäästöisen turbobensan muutosmahdollisuudet liittyvät päästöihin, voisi olla aiheellista päivittää viralliset tiedot niiltä osin. Täältä löytyy aiheen raja-arvot kirjattuna lakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Erityisesti kiinnostaa 8§. Siinä mainitaan tuo ”riippumaton tutkimuslaitos”. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä ? Yleisesti uskotaan, että ainoa vaihtoehto Suomessa on VTT, mutta onko näin. Ja toisaalta pykälässä ei mainita, pitääkö ko. tutkimuslaitoksen sijaita Suomessa, vai voiko käyttää vaikka etelänaapurissa mahdollisesti majaa pitävää yritystä. Toisaalta mitä ”tutkimuslaitoksen antama todistus” pitää sanatarkkaan sisällään ?

Tällä esipuheella haenkin sitä, että kuten JuhaU jo totesi, harrastaminen siirtyy väkisinkin yhä tuoreempaan autokalustoon, ja tämä päästökysymys puhuttaa yhä useampaa harrastajaa. Mielipiteitä ja mutuja on lähes yhtä monta kuin kertojaa, joten voisi olla aiheellista selvittää pelisäännöt ihan virallista reittiä, sen sijaan että yritetään löytää takaovi ohittaa nuo lakipykälät. Tässä kohtaa voisikin olla oikea tie hyödyntää VRCF yhdistyksen tuomaa yhteisöllisyyttä, ja tehdä ns. virallinen kysely TraFi:iin. Nimin. mikan on jo taistellut tuulimyllyjä vastaan, mutta aihealue on hieman suppea (coolerin vaihto) ja tarkoituksena ollut lähinnä saada perustelu kysymykseen miksi ei. Jospa asiaa käsiteltäisiin kysymyksillä ”nimetkää hyväksytyt riippumattomat tutkimuslaitokset sekä todistukseen vaadittavat speksit”. Näillä eväillä voi sitten lähestyä ko. laitosta/-ksia, ja kartoittaa vaikka mahdollista ”kimppamittaus” tilaisuutta. Jos vaikka kymmeneen autoon tehdään tarvittavat mittaukset, luulisi hinnan tippuvan roimasti tuosta VTT:n huhutusta liki 5k€ hinnasta. VTT:kin on nykyään tulostavoitteellinen yritys, joten luulisi tuollaiseen olevan kiinnostusta.

Eri asia sitten onkin, kenellä riittää aikaa, viitseliäisyyttä ja laintulkintakykyä. Mikan ?
 -H-
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Keskustelussa on tullut esille pointteja, että virittäminen / harrastaminen menee vääjäämättä uudempii autoihin, joten aihe on kuuma ja siitä on hyvä keskustella.

On ikävää, että uusien vähäpäästöisten autojen virittäminen, rakentaminen ja harrastaminen on tällä hetkellä hyvin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta ilman mittavaa euromääräistä panostusta.

Ensimmäisenä voisi kai koittaa etsiä ruotsalaisten lakitekstin netistä tai kirjallisena kun eikös siellä vähintään joka toisessa ahdetussa autossa ole lastu+cooleri+turbo+putkisto vaihdettu?  :)

Tuskin sielläkään harrastajat rikkoo lakia kovin mielellään?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161

Jep, en jatka omasta puolesta herneiden viljelyä. Tarkoituksena oli lähinnä paljastaa asenteet jotka vellovat asetettujen rajojen ympärillä ja rajojen asettajien keskuudessa -H-

Eikö riitä että joidenkin mielestä vaan on mielenkiintoista värkätä autojen kanssa? Tehdä omia virityksiä ja käyttää niitä?

On jo lähtökohtaisesti väärä lähestymissuunta miettiä miksi jokin pitäisi sallia. Vapaassa maassa ihmisillä on oletusarvoisesti vapaus harrastaa mitä ikinä haluavat. Jos jotain halutaan kieltää niin siihen pitää olla hyvät syyt miksi sitä ei voi kerta kaikkiaan sallia.

Itse olen myös samaa mieltä että osa asioista kuuluu perusoikeuksiin.

Valitsin hieman väärän sanamuodon koska virittäminen on sallittua tietyin reunaehdoin. Lähinnä haeskelin pointtia että miksi nykyisiä sääntöjä pitäisi laventaa ja mihin asti. Mun mielestä tieliikenteessä käytettävien autojen kuuluu täyttää tietyt speksit eikä esimekiksi 300hv asti viritetty muuten perus Micra täytä niitä ainakaan äkkikuulemalta. Siis periaatteessa haen lakia joka lähtee sallimisesta mutta ajatus on "kunhan otatte huomioon nämä tekijät".


Pukkasin kyselyn noiden osien vaihdon vaikutuksista päästöihin. Saa nähdä koska ja mitä vastataan  ;)
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Ensimmäisenä voisi kai koittaa etsiä ruotsalaisten lakitekstin netistä tai kirjallisena kun eikös siellä vähintään joka toisessa ahdetussa autossa ole lastu+cooleri+turbo+putkisto vaihdettu?  :)

Tuskin sielläkään harrastajat rikkoo lakia kovin mielellään?

Itse en ruotsia niin hyvin osaa että mitään lakipykäliä osaisin lukea mutta olen kyllä siinä käsityksessä että kyllä sielläkin nuo pykälät aika tiukat ovat. Sen takia siellä kaiketi noita jo ihan päättömiä muutoksia tehdään tyyliin 740 koriin vaihdetaan koko 940 takapää ( +tietty muut osat päälle) että saadaan papereiltaan riittävän vanha auto että virittäminen on helpompaa kuin että aihiona olisi suoraan 940 joka on liian uusi. Prosenttipelleilyä siellä ei taida sentään olla.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo