Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 280058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #465 : 16.02.2013, 19:07:48 »
Kiitosta tästä inffosta, helppo homma siis.
Tosin tässähän ei mitään peltiä ole konepellin ja tuulilasin välissä, niinku ysissä ja vanhakeulasessa seiskassa. Olevinaan olen kaikki pultit jo ettiny, mutta kunhan pääsee purkamaan niin näkee irtooko noilla löydetyillä vai onko jossain vielä lisää jemmassa.

Tänään kävin kattomassa vielä kertaalleen valot kuntoon, tarkastin suuntaukset yms. Kilpivalojen pohjat on aika heikot, saakohan noita jostain muualta kuin siniseltä uusia? Tai pitää ainakin kysyä tiskiltä hintoja/saatavuutta.
Myös konepellin alla oleva valo tuli korjailtua. Vaati vähän putsausta ja uuden ruuvin, jonka kautta maadoitus hoituu. Tähän tarttee hommailla ledipoltin samalla, kun sisustaan saan aikaseksi päivittää ledit.

Tuli myös kasailtua kuskinpuolelle ratin alle muovit paikalleen. Viimestään sitten "omalla" tallilla kasaan noi mittaristonkin muovit yms paikalleen, vihdoin ja viimein :D

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #466 : 18.02.2013, 19:27:37 »
Tänään käytin leimalla, ja leimahan sieltä heilahti. Töötti kuulema kaipais vähän lisää ääntä, mutta muuten meni kehujen kans :)

Lauantaina tämän saattaa bongailla Iisalmesta, otan varmaan viikonlopuksi liikennekäyttöön jotta saa vähän vaihdelaatikkoa ilmattua ja muutenkin fiilisteltyä. Ja tietenkin siirrettyä "omalle" tallille tämän.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2013, 14:14:24 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #467 : 24.02.2013, 11:29:08 »
Eilen tuli tosiaan ajeltua joku viitisenkymmentä kilometriä ja ainakin sen verran tuo tuntus pelittävän ihan niinkun kuuluukin. :) On se vaan vähän erilaista päästä tälläsellä entisaikojen edustuspirssillä ajelemaan, mitä tuolla käyttis-Hiluxilla :D

Vaihdelaatikko on vielä vähän omituinen, mutta ehkä se vieläkin kuuluu asiaan? Kakkonen löytyy ihan normaalisti, vaihto vaan on vähän  töksähtävä. Mutta semmonen se taisi olla aiemminkin. Kolmoselle vaihtoa miettii vieläkin, jossain kolmen tonnin paremalla puolella rupee miettimään kolmosta vasta, pienellä kaasun kevennyksellä vaihto helpottuu hiukan. Kickdown-vaijerin säätö vissiin vois helpottaa tähän?
Vetojakin tuntus olevan, tosin vielä ei raaski kovin raskaalla kaasujalalla päästellä menemään, mutta kyllähän tuo tuonne yhdeksäänkymppiin ainakin vetää ihan mukavasti.



Pieni probleema tosin ilmeni tuossa kotipihaan ajaessa, konepelti ei oikein tahdo aueta enää. Kahva tuntuu muuten ihan normaalilta, mutta se viimeinen nykäys jolla pelti yleensä on auennut, puuttuu nyt. Täytyy tänään vielä koettaa nyhtää sitä ja jonkun kaverin repiä tai painaa konepellistä. Sitten kai se ei auta, kun rueta jollain ilveellä väkisin aukomaan tuo pelti..
Varmaan uusi avausvaijeri vois olla poikaa?

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #468 : 24.02.2013, 12:33:29 »
saako sen avauskahvan sisäpuolelta irti/ sen muovisen kickpaneelin, ja sit pihdeillä vetää sitä vaijeria siitä.
Joo voi olla hiukka venyny jos ei aukia enöö
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #469 : 24.02.2013, 12:35:58 »
Kyllähän se irtoo, itseasiassa oli irti varmaan puolitoista vuotta ennenkuin viime viikonloppuna kasailin noita muoveja paikalleen :D Täytyy koittaa jossain vaiheessa sieltä räplätä. Sitten kai se ei auta, kuin purkaa maski tieltä ja jollain raudalla murjoo noita lukkoja?

Edit. Ongelma löydetty, otin kahvan irti siitä potkumuovista niin näyttää olevan vähän kappaleina se kahvan ympärys niiltä main, mihinkä vaijeri tulee kiinni. Nyt sen saa kuitenkin avattua, kun repii kahvaa taaksepäin ja nyppäsee siitä vivusta. Voishan tuohon uuden vaijerinkin hommata, jos ei kallis ole.

Eli tarjotkaa ehjää konepellin avausvipua, siis sitä muovia+kahvaa. Tosin en tiedä saako noita edes erillään?
« Viimeksi muokattu: 24.02.2013, 13:52:18 kirjoittanut Sawo »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #470 : 24.02.2013, 14:10:28 »
Komia on :pomo: Vieläkö sais nuo sisustan muutkin osat punaseksi :pomo:

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #471 : 24.02.2013, 14:16:27 »
Kiitosta, vieläkun sais mustat ovipahvit eteen hommattua ja taakse laitettua paikalleen niin sais vähän "rauhotettua" tuota sisustaa.
Nyt tuo harmaa keskikonsoli puskee vähän silmille, pitää kattoo joutuuko sen mustaamaan vielä. Ja nuo penkkien romulokerotkin ehkä vaihtuu harmaaksi tai mustaksi, en osaa sanoa. Tai sitten ne vaan jää tuon värisiksi. Noiden muoviosien kohtalon näkee paremmin sitten kunhan saa noi ovipahvit vaihdettua.

Kattoverhoilu vaihtuu hieman tummempaan, kunhan vaan saan aikaiseksi sen verran. Samanlaista ja väristä kangasta mitä noi pilarien verhoilutkin on.
Sitten rupeis olemaan sisustassa enää harmaata(tosin kahta sävyä), mustaa ja punaista. +Sitten nuo jalopuut+kojelaudan kromilista.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #472 : 24.02.2013, 14:41:34 »
Olen katkera noista Talmuista.. Siistinnäkönen seiska, tykkään.  8)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #473 : 24.02.2013, 14:51:53 »
Tattis, parempaan suuntaan tullaan vielä menemään.
 Ainakin omasta mielestä, mutta onko niillä muiden mielipiteillä loppuunsa niin hirveästi väliä? Haukkuja otetaan vastaan ja jos jotain hyviä ideoita tulee vastaan, niin tottakai niitä voidaan hyödyntää kans. :)

Kunhan nyt joskus sinne tallille saan aikaseks ajaa tämän, niin tosiaan puran tuon ruttusen kuskin lokarin irti ja tuon erivärisen tankinluukun. Ne menee maalattavaks ja oijottavaksi. Myös konepellistä koetan kotikonstein naputella tuon suurimman lommon pois. Helmoista lähtee noi kupan alut kävelemään ja ne saa pintaansa epoksia ja ehkä hieman massaa+pintamaalin.
Rikkonaisen vilkun vaihdan myös uuteen, ehkä samalla uusin toisellekkin puolelle. Vänkärinpuolelle saa muuten tarjoilla tuollasta 940 Volvon ajovalo umpiota! Ilman lasia käy koska uuden lasin hommaan kuitenkin.

Vanteet ja madallushan toivottavasti eniten parantaa ulkonäköä.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #474 : 24.02.2013, 15:12:07 »
Kuhan harmaan saa pois niin se on hyvä. Ihte vaihtasin kaikki punaseksi, sopisi maukkaasti tummaan ulkokuoreen. Mutta mikseipä se menisi musta/punasenakin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #475 : 24.02.2013, 17:58:48 »
kickdown vaijeria vähän löysemmälle niin alka vaihtaa aiemmin. Samalla vaihto hieman pehmentyy, joskin aw71:lle on ominaista melko napakka 1-2 vaihto.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #476 : 24.02.2013, 20:14:10 »
Koetin löysätä tuolla pimeessä pihalla tuota vaijeria hiukan, muttei sillä suuria vaikutuksia ollu. Tarttee kattoo valosan aikaan tai sitten viimestään, kun saan tallille ajettua. Nyt se kuitenkin vaihtaa kolmoselle jossain 2500rpm paikkeilla, kunhan vaan nostaa jalkaa kaasulta. Muuten se rääkyy lähemmäs neljää tuhatta ennenku alkaa edes miettimään vaihtoa.
Kait se voi tuo laatikkokin olla rikki, kuitenkin 130km on nyt ajeltu viikonloppuna joten luulis ilmojen pikkuhiljaa poistuneen?
Ykköseltä kakkoselle se vaihtaa ihan ok, se perus nykäisy on siinä. Mutta siis vaihtaa kaasun asennosta riippuen siinä 2500rpm tuntumassa.

Tosin mulla on hiukan väljää kaasupolkimessa, tai siis siinä rullassa ja vissiin hiukan kaasuläpän vivuissakin. Liekkö tuolla kuinka suuri vaikutus? Koitin hiukan kiriä kaasuvaijeria, jotta ois vähän löysät hävinny, mutta en oikein tiiä meneekö se vaan enemmän päin peeetä koko systeemi..

Edit. Kopioin tuolta korjaamopuolelta saman kysymyksen tänne, liittyy tuohon laatikkoon. Melkein sama on edellä jo selitetty, mutta laitan kuitenki tämän tähän.

aw71 laatikko ei oikein suostu yhteistyöhön mun kanssa. Se oli siis tyhjillään milloin mitenkin päin varmaan puolikin vuotta ilman öljypohjaa ja turbiinia.
Sittenkun vihdoin ja viimein sain sen "kasaan" ja koneen perään, laitoin sinne mobilin ATF320 ölppää.
En muista onko määrä tarkalleen oikea, mutta sinnepäin kuitenkin.
 Ongelma on sellainen, että laatikolla on nyt ajeltu uusilla öljyillä joku 130km mutta siltikin kakkoselta kolmoselle vaihtaminen ei oikein onnistu. Kierrokset huutaa lähemmäs neljässä tuhannessa, ennenkuin mitään meinaa edes tapahtua. Tosin n.2500rpm kohdalla jos nostaa jalan kaasulta, niin sitten pökkää pykälän tupaan. Viimesen vaihteen kans on vähän samaa ongelmaa.

Pystyykö ongelmaa hoitamaan kickdown-vaijerin säädöllä vai onko tuo laatikko kaput? Täytyy vielä joku päivä tarkistaa öljymäärä kunnolla.
Mulla tosin on tuossa kaasuvaijerirullahässäkässä hieman väljää, liekkö sillä miten suuri vaikutus tuohon? Tosin kaikki vaijerit sun muut on samoissa paikoissa ja samoissa säädöissä kuin ennenkin. Sillon tuo laatikko pelas kuitenkin hiukan paremmin.

Tulipas vähän pitkä ja epäselvä sepustus, mutta jospa joku tajuais jotain :D

Edit2. Mulla leviää pää noinkin yksinkertasen laatikon kanssa... Pitää varmaan joskus koittaa ajan kanssa miettiä noita tankojen ja vaijereiden säätöjä...
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 17:29:49 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #477 : 26.02.2013, 00:54:26 »
Koita vaikka tylysti irroittaa koko kickdown vaijeri, mitä se siitä tykkää. Jos se edelleenkään ei halua kolmosta, niin sitten vika on jossian muualla.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #478 : 26.02.2013, 16:24:48 »
Täytyy koittaa joo.

Meinasin kans vähän kysellä, josko tuohon vaijerirullaan sais tehtyä/teetätettyä uudet holkit esim. messingistä. Sais edes siitä sen välyksen pois. Sitten vielä siinä rullan ja läpän yhdistävässä tangossa on jonkun verran väljää, mutta sille ei taida pystyä mitään tekemään?

Uuden lataussäätimen kävin tänään hakemassa, pitää vähän tutkia saako tuon vaihdettua yläkautta vai tartteeko nosturia. Jos sen saa yläkautta, niin saan nopeemmin auton seisomaan talliin, mutta jos nosturihommiks menee niin saattaa olla että auto joutaa tallille vasta ens jouluna jos sillonkaan :D
Alkuperänen ois maksanu sinisellä hieman reilut 70 euroo ja tuo tarvike oli kympin. Pitää vielä vaan tarkastaa, että on varmasti oikeenlainen ja käypänen.

Ens kuun loppupuolella todennäköisesti pyörähtää auto maalarilla. Kuulema lokaria ei kannata purkaa pois, helpompi oikoo tuossa paikallaan. Lokarin lisäksi siis tuo tankinluukku saa maalia niskaan.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #479 : 26.02.2013, 17:54:05 »
Se yhdystankohan on säädettävä, joten sillä saa sen välyksen pois. Siitä konepellinavauskahvasta jollaista haet, juuri ostin GHOST:lta sellaisen. Hänellä voisi olla niitä lisää, kannattaa kysyä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, 20:10:08 kirjoittanut v0lv0245 »
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

Carcom Oy  Elekma