Viikonloppuna tosiaan tuli tyttöystävän kans otettua työn alle tuo kuskin nahkapenkissä ollut ratkennut sauma.
Dartterilta sain hyvät ohjeet työhön ja melko simppelihän se sitten loppujen lopuksi oli.
Lähtökohdasta mulla ei näköjään sittenkään ollut kuvaa, vaikka niin muistelin.
Mutta siis etummaisesta poikittaissaumasta oli sauma ratkennut n.5cm matkalta.
Jostain ompelutarvikeliikkeestä haettiin lajitelma erilaisia nahkaneuloja ja karhunlankaa. Hintaa tuli hieman yli 10 euroa. (+asennusjuomat yms tietty siihen päälle

)
Ensiksi siis purettiin istuinosa penkin rungosta irti. Etu ja takareunastaan se on kiinni kahdella sokantapaisella klipsulla tms. Näiden lisäksi on jokaisessa kulmassa jousentapaiset pidikkeet..
Sitten vaan peffagrillin piuhat irti liittimistään ja nippusiteistään ja pehmuste oli kädessä.

Ja sitten alkoi se vittumaisin osuus, eli noiden rautakieppien irroitus, joilla verhoilu on pehmusteessa kiinni.
Parhaiksi työkaluiksi osoittautui kahdet letherman-pihdit joilla runnottiin kiepit auki.

Kieppien irroitus alkamassa

Näiden jälkeen eikun vaan ompelupuuhiin. Ensiksi tuli jokin tuplasauma kertaalleen ja sen jälkeen yksinkertainen sauma kertaalleen. Hieman liian kireälle ompelija mielestä sauma jäi. Mulle ei niin väliä, kunhan se vaan kestäisi.

Itse samaanaikaan tutkin tuota pehmustetta halkeamien varalta ja niitä ei löytynyt, mitä nyt muutama hyvin pieni, joka tuskin penkin ryhtiin milläänlailla vaikuttaa. Tosin näihin tuikkasin hiukkasen Würthin liima+tiivistemassaa.

Kuvat ennen liimailuja siis.
Verhoilu niputettiin sitten nippusiteillä takaisin pehmusteeseen kiinni, koska rautakiepit otti hiukan osumaa irroitusvaiheessa.
Tosin isän työpaikalta löytyisi kuulema noita rautakieppejä ja niiden kiinnittämiseen tarkoitetut pihdit, mutta en oikein millään jaksais rueta niiden kans enää tappelemaan.

Eilen illalla ja tänään putsailin sitten tuon istuinosan samalla reseptillä kuin muutkin penkit, elikkä kosteaan rättiin hinkataan kissasaippuaa ja sillä pyyhitään penkit läpi. Ja hetken kuluttua toisella kosteella rätillä pyyhitään läpi. Tämän toistin neljästi. Vieläkin siitä tuntuis sontaa lähtevän, mutta luulisin että mulle kelpaa. Katsotaan tilannetta Liberonin värjäävän hoitoaineen jälkeen paistaako ne paskat sieltä läpi.

Tästä hommasta TODELLA suuret kiitokset kuuluu tyttöystävälle joka tuosta hommasta teki varmaan 90% minun katsoessa vierestä.

Tänään ois sitten tarkotus taas käydä kattomassa vähän että mitäs sillä lohkolle kuuluu. Kampikammion pohjaa aattelin asennella paikoilleen, öljynsuodattimen jalkaa/öljyjäähyä yms pientä.
Scandixin tilauskin ois tuloillaan vissiin jossain saksanmaalla vielä, jospa se viimestään ensi viikolla löytäis tiensä tänne Iisalmeenkin.
Sieltä jäi siis jälkitoimitukseen tilaushetken tietojen mukaan ne kaarevat laahaimet jakopäähän ja laatikon sisäänmenoakselin stefa.
Siniseltä tilattu viime viikolla venakoppien tiivisteet, toimitusaika oli se tuttu ja turvallinen "varmaan joku pari viikkoa".
Termarin+tiivisteen hommasin paikallisesta varaosaliikkeestä.