Herätys :hello:
Aika alkaa päivittään tätäkin projektia. Aika ulkomailla meni sitten nopeammin kuin osasi odottaakkaan ja nyt on palattu takaisin suomeen. Projektin osalta on pieniä muutoksia kerennyt suunnitelmissa tapahtua. Sellainen hullu idea tuli että turbo pata lähti myyntiin ja tästä eteenpäin aletaan keskittyyn N/A vaihtoehtoon. Tuliaisina toin KG-trimmingin 003 nokan ja läppärungot GSX-R 1000cc.
Tässä ollut nyt hieman laiskana enkä ole päivittänyt tätä päiväkirjaa heti kun aloin muutoksia tekemään mutta nyt on suurin osa muutoksista tehty, niin on aika kerrata tapahtumat. Heti samana päivänä kun saavuin suomeen takaisin alkoi kannen purkaminen. Purin kannen ja vein sen koneistamoon. Tarkoitus olis nostaa puristuksia sinne 10 tuntumaan joka olisi vaatinut poistaa -531 kannesta tavaraa 1 mm. Noh kantta alettiin höylään ja ei mennyt kauaa kun huomattiin että kansi onkin aika banaani. Laioista lähti joka vedolla tavaraa mutta keskeltä ei mitään. Loppuen lopuksi tavaraa lähti koneen mukaan lähes 2,5 mm

Kun pääsin kotiin niin kasasin kannen ja mittasin sitten palotilat. 1-3 tilavuudet olivat ~52 ml ja sitten nelonen oli ~53 ml. Joten puristussuhde ei tullut ihan haluttuun. Olisikohan tuo nyt n. 9,6. Noh siinä vaiheessa ei enään voinut lähteä takaisin ja ottaa puuttuvat millit vaan päätin niputtaa koneen. Aikataulu koko operaatioon oli aika tiukka joten aikaa ei ollut tuhlattavaksi. Kanteen tuli myös laitettua uudet venttiilinjouset. Kairasin myös imukanavia hieman siistimmäksi.
Sitten oli aika tehdä putkisto uusiksi. Tässä vaiheessä täytyy sanoa että en kyllä enään ikinä ala noihin pakoputkihommiin ilman että on kunnon tilat tehdä töitä ja erityisesti oikeanlaiset välineet. Kyllä se sen verran ittumaista hommaa on. Kuitenkin aikamme rävittyämme saimme 3" rännin tehtyä katilta taaksepäin. Takana on sitten yksi Dynomaxin pönttö vaimentamassa melua. Kaikille niille jotka nyt ajattelee että miksi ihmeessä 3" ränni. Noh ihan siksi että sellainen oli jo tullut hommattua enkä alkanut ostaan uudestaan kaikkia tarvikkeita. Mieluusti olisin laittanut 2,5" mutta tällä kertaa näin. Valitettavasti tuo putki ei sitten ihan yltänyt takaa ulos asti vaan päättyi inhottavasti puskurin sisään. Voitte vain kuvitella kuin kova ääni sisällä sitten oli. Onneksi ei ollut kuin 600km ajettavan

Nokka ja läppärungot jäi sitten mikkellin hommiksi kun aika vaan yksinkertaisesti loppui kesken. Tänään sitten oli aika käydä noitten puuttuvien osien kimppuun. Sitä ennen kuitenkin täytyi tuo pakoputki rempata jälleen kerran koska pieniä lastentauteja (putki tippui ajossa

) ilmaantui ajossa jotka täytyi korjata ennen. Siinä sitten vierähtikin taas hieman odotettua enemmän aikaa ja eikä siitä vieläkään hyvä tullut. Kolinaa ilmaantuu vieläkin. Kun tämä farssi oli saatu altapois oli sitten aika alkaa asentaan tuo nokka. Oli pieni epäilys ennen kuin alkoi vanhaa irroittaan että tuleekohan tästä mitään kun minulle ei ollut eikä ole vieläkään säädettävää nokkapyörää. Päätettiin kuitenkin irroittaa vanha nokka ja asentaa uusi. Nokan vaihtohan näissä 8v on aika helppo homma joten aikaahan siinä ei paljoa vierähtänyt. Hieman enemmän aikaa kului kun koitettiin katsoa miten se nokka ajoittuu tuolla vakio pyörällä. Onnekseni se kuitenkin osui lähes prikulleen niin kuin ohjeessa sanottiin. Imuventtiilin piti olla 2,5-2,8 mm auki kun mäntä on yläkuolokohdassa ja nyt se oli n. 2,8 mm. Ehkä sitä voisi kokeilla heittää yhden hampaan verran myöhäsemmälle, mutta toistaseksi se saa olla noin. Venttiilinväljykset jäi hieman pieniksi. Ohjeen mukaan imulle piti olla 0.35 ja pako 0.40, mutta nyt kaikki on 0.3. Toivon mukaan tuo ei aiheuta mitään ongelmia. Jos aiheuttaa niin sitten ei auta kuin vaihtaa ne levyt ohuempiin.
Kone saatiin sitten käyntiin ja heti täytyi ajaa uutta nokkaa sisään. Sisäänajon jälkeen vapautin kaasun ja annoin koneen laskeutua joutokäynnille, tosin kävi niin että moista ei löytynytkään

Tahtoo tuo alipaine olla aika mitätön tuolla imusarjassa. Paine imusarjassa oli siinä 0.6-0.65 bar luokkaa. Siinä kohdilla VE oli kartassa jo aika suuri joten joutokäynnillä seokset pyöri siinä 10 tuntumassa

Kone sammuksiin ja kaasuläpän pieni ruuvaus isommalle niin alkoi löytymään se joutokäynti, mutta on se vieläkin aika ralliautomainen käynti. Koitin siinä tehdä pientä muokkausta karttoihin ja sainkin sen vähän paremmaksi mutta vielä on töitä sen saralla. Sitten ajaessa huomasi inhoittavan ilmiön, kaasun kun vapauttaa niin kone laskee kierrokset 1500 rpm ja pysyy siinä. Tämä siis kun vaihde on silmässä, jos vaihteen vapauttaa niin kierrokset laskee tuonne 800 rpm tuntumaan. Täytyy vielä tuota kaasuläppä säätää hieman pienemmälle ja samalla kalibroida TPS kunnolla. Toivottavasti se sitten paranis.
Mutta kyllä siinä aikamoinen ero on vanhaan VX3:seen. Vetoja on ihan erillälailla ja kaasunkin vastaa huomattavasti paremmin. Jahka sen säätöihin saa ja sisäänajon alta pois niin pääsee kokeileen miten se siellä ylärekisterissä pelittään. Ja tietenkin ne läppikset vielä. Siinäpä oli nyt jo pientä päivitystä. Tähän loppuun muutama kuva noista muutoksista ja tiiseri noista läppiksistä

Ainiin ja sen verran vielä että tarkoituksena olisi alkaa ajamaan tuolla RE85 kerran sitä täältä mikkelin seudulta on saatavilla. Siitä täytyykin kysyä että kestääkö tuo polttoainelinjasto tuota viinaa? Eli onko se vain käydä tankkaamassa viinaa ja rikastaa karttaa n. 30% kokoalueelta?

Vakio kanava

Vähän kairattuna

Lopullinen kanava



Täytyy vielä ottaa muutama kuva tuosta peltisatsista jahka siihen saa tuon Black Satin pinnoitteen päälle.