noniin aika päivitellä kuvien kera.
eilen tuli tosiaan valmiiksi subikotelo, viimiset 3h meni hiki päässä että saatiin kuntoon.
tehtiin kiireellä ja oikoen, aina hyvä asia...
lähdettiin kaverin pippaloihin keskelle korpea ja tarkoituksena oli soitella volvosta musiikkia samalla, kun laavun eessä poltettiin notskia ja rillattiin.
kesti ihan mielettömän hyvin vollen akusto

yhteensä yhtämittaista soittoa tuli kevyet 8h kaikki akun varasta, alkujännite oli 12,74V ja loppujännite ennen kotiin lähtöä 12,02V.
auto ei siis pauhannut täysiä vaan sopivasti, pari demotustakin kuului tuohon 8h:n jolloin soitettiin LUJJAA.
iltaamyöden kotiin lähtiessä oli dynyn etukajarit ottanut siipeensä, koko illan soi ihan normaalisti ei mitään havaintoa että olis säröllä soitettu tai mitään, kävin säännöllisesti tarkistamassa ettei jännite tipu liikaa ja ettei vahvarit lämpene liikaa, mutta etukajarit ilmeisesti sai kosteutta itseensä (aika kova sumu) niin eivät juuri toimi enään.
hiljasella soitettaessa ei kuulu kaiuttimista mitään mutta kun laittaa kovemmalle alkaa paikoittain kamalan sirinän ja särinän keskeltä kuulumaan ääniä, ja volume 26/35 kuuluu normaalisti ilman häiriöääniä, mutta tietty kovaa.
ja sitten siihen subikoteloon:

levyt mittatilaustyönä promicasta.

vähän mulqattiin paikoilleen että tuliko oikean kokoisia palasia.

pari reikää ja ruuvia että paketti pysyy kasassa

pohjaan röörit ja senkkaukset

unohdetaan no nails, sikamassa, yms yms. puu on puuta siihen käytetään puuliimaa.
bilteman PU-liima (polyuretaaniliima) maksaa femman tuubi ja todella riittosaa tavaraa.

leviää hyvin ja kevyesti, ei tarvi tykillä laitella, ja kuivuessaan täyttää kolot ja painaumat

pohja ois nyt redi

vähän osviittaa kotelon koosta

sitten homma meni hassuksi. mietein että miten saan pyöristykset.
aattelin eka muoviputkea, sitä ei ollut, sitten pahvia, se tuntui tyhmältä, sitten jesseteippiä.
se oli hyvä idea ainakin aluksi, mutta en kuitenkaan suosittele kenenkään tekevän tätä samaa

siksi pistän kuvat että näkee mitä tapahtuu, itse revein kuivumisen jälkeen jesset helvettiin ja vedin hartsilla pyöristykset.

muttasiis jesseä

pelivälineet hartsaukseen.
polyesteriharsti 1l 9,90,-
kovete 100ml 2,39,-
suti 1,-
vanha 100cd:n spindlekansi priceless.
niin ja tietty vaaka jotta sekotussuhteen saa tehtyä

hartsia kippoon

kovetetta kippoon
sekotussuhde on 2%
eli 100g hartsia 2g kovetetta
itte tein 200g erissä kun oli kuumat päivät eli 200g/4g

sekotetaan hyvin

kaadetaan pohjalle

ja suditaan tasaiseksi

ja kuten näätte mitä jesselle käy kun kohtaa hartsin.
hartsi ei pysy jessessä kiinni vaan sulattaa harmaan kalvon jättäen tukisäikeet ja liiman.
koko homma kun repii pois on kädet ja korvat täynnä jessen liimaa ja hartsipalasia.
lisäksi jessen alle jättämä ilma halkaisee hartsin helposti. JES

lopuksi sitten kaadoin 2l hartsia kotelon sisälle ja laitoin kotelon noin 45 asteen kulmaan ja annoin kuivua.

rööri numero 1

hyvin se istuu

asennusreiät ovat suorassa linjassa, mutta autostudion teksti on hieman vinossa.


reikä numero kaksi.
huomaa
erittäin tasainen pistosahalla sahattu jälki sekä kotelossa että refleksituubin sivuilla. sivut sahattiin pois jotta refkelsituubin sisäosan saa ulos kotelosta refleksin röörin läpi.
lisäksi elementti tulee iskumuttereilla kiinni. hakkasin vasaralla iskumutterit syvälle puuhun ja levitin hartsia reunoille jotta ei irtoaisi.
kolme kohtaa menee normiruuvilla, kun elementti sattuu olemaan melkonen jytky ja iskumutteria ei saa upotettua seinämään.


tasaiset, suorat poikkituet tehty jälleen kerran pistosahalla.
ei voi muutakuin ihailla miten saan niin suoraa jälkeä aikaiseksi, sirkkeli oli 15km päässä ja ei sinne kerinnyt lähtemään kun oli kiire tehdä.

poikkituet hartsattiin ja vahvistettiin lasikuidulla. ekaa kertaa elämässä kuidutan jotain.
taino kerran olin viikon duunissa kuiduttamassa 3m halkaisijaltaan olevaa säiliön sisäseinää, ikää 18v ja aivan keltanokka, silti isompaa tasasta pintaa helpompi kuiduttaa kuin tommosta.

semmonen

loput matosta pohjalle, ekaks suunnitellaan miten sit kuidut pois ja hartsia pala kerrallaan ja läträtään kiinni

kas näin
loppu tietty hertsi kesken ja jäi pari valkoisempaa kohtaa. no kiire oli ni en lähtenyt ostamaan lisää, katotaan millaseksi pinta jää ja korjaillaan sitten myöhemmin.
luultavasti hion koko kotelon sisältä ihan smoothiksi ja vedän kierroksen hartsia kaikkialle taas että tulee silonen pinta.

nopeasti vasaralakkaa päälle. 2h päästä oli lähtö, joten tiukkaa teki kuivumisen kanssa

refleksituubikin sai vasaralakkaa, hioin siitä pinnan 240 hiomapaperilla, mutta silti pinta jäi ihan törkeän rosoiseksi. no katotaan jos uudestaan maalataan niin täyttyykö kolot.

puntattiin elementti autoon. painoi aivan sikana, kaks jannua joutu kantamaan yksin ei toivoakaan

ekat tuuttaukset pihalle ja kävi näin.
ei muutakuin pari itseporautuvaa ruuvia ja jesseteippiä ni pääsi taas soittelemaan.
elementti on .5 ohmin kytkyllä, ylkky antaa 1,4ohmia kaapelien päähän jotka on 2x4mm2 x2 eli 4neliön kaiutinkaapelia kaks vetoa, koska vaffista tulee tuplat ulostulot niin aattelin hyödyntää.
alunperin piti ostaa 8neliön kaapelia, mutta 50€ kuolema ois ollut liikaa tähän konkurssiin, tää makso 25€ motonetistä tää 15m 2x4mm2 kaapeli niin molemmille keloille on 7,5m kaapelia.
haetaan kotelon paikka kohdilleen pitkän kaapelin kanssa jahka dB mittari saadaan taas hommailtua. sitten mitotetaan kunnon kaapelit.
kotelon tilavuus on noin 183l netto, täytynee vielä laskea kerran kaks uusiksi ja refleksiputken pituus on 38cm eli 30Hz viri kyseessä.
kovaa soitettaessa katto hakkaa ihan helekatisti, kynät pomppivat keskikonsolin kourussa ja jos kadulla parkissa soittaa niin viereisen liikkeen ovet helisevät.
tänään jos jaksais niin refleksiputki niin lyhkäiseksi kun saa, saadaan lisää potkua yläpäähän.
voi kuitenkin olla että en katokkaa autoonpäin vaan pötkötän sohvalla, tässä viimiset 2-3vk ollut yhtä oravanpyörää juosten osien ja asioiden perässä tai rakentaen rystyset verillä yömyöhään asti. vois vaiks hakea pitsaa ja pelailla pelejä tän illan.