Taas on aikaa vierähtänyt tämän showroomin viimekertaisesta päivityksestä. Kesä 2019 meni tämän auton osalta seisonnassa pois muiden projektejen tieltä. Nyt kuitenkin noin kuukausi takaisin päätin kaivaa tämän taas esille ja tehdä vähän alustavia huoltotoimenpiteitä ennen ajoon ottamista.
Joten akku paikoilleen ja avaimesta käyntiin. Siitä siirto tallille ja öljyt+suod vaihtoon. Oli vielä ihan hyvännäköiset kylmässä seisotuksesta huolimatta. Vaihtelin samaan syssyyn myös vaihteistoöljyt ja vaihteiston tukikumin sekä pakkivalojen kytkimen laatikon kylkeen.
Päätin kuitenkin vielä ennen leimalle vientiä ja ajoon ottamista vaihtaa jakopäänhihnan kun sekin on jo kohta 4vuotta ollut paikoillaan. Joten jakopää auki ja vanha hihna pois ja kappas.

Kiila oli murtnut poikki. Vaihdoin toisen rattaan ja laitoin toisen siivapyöränkin jos tuossa pinnassa on jotain hämminkiä. Oli jo toinen mistä kiila murtuu poikki. Ja on ollut riittävän tiukassa.
Laturi vaihtui myös samalla toiseen. Vanhaan olin hiilet jo aijemmin vaihtanut, mutta lataus oli siitä huolimatta heikkoa. Myös käynnissä kuuluva vikinä oli tullut näemmä laturista.
Jakopään ollessa auki mietein jos nyt olisi sopiva hetki pävittää kansi samalla jo vuoden päivät vuoroaan odottelleeseen 531 kanteen. Nyppäsin samalla sitten kannen pois ja paljastui pari pientä alkavaa ei vielä, mutta ehkä joskus hämminkiä aiheuttavaa kohtaa. Lämppärin vesiletku tuskin olisi pitkään kestänyt ja ventiilien välistä 1pytystä löytyi pieni alkava pore.

klikkaa isoksi niin näkyy.


Muuten kaikki näytti kyllä hyvältä.
Elringin kansipahviinkin tullut näemmä päivitystä, tai en ainakaan ole ennen huomannut moista

No ei siinä sen kummempia nostin koneistamolla tarkastuksessa käyneen ja ehjänä myydyn 531 kannen paikoilleen ja kasailin vehkeet nippuun. Samalla myös muuttui puolan paikka ja pakopesä vaihtui isompaan. Sekä pässin siirsin kaasuläpän ja coolerin väliin. Dp.tä piti myös pakopesän myötä muokata. Kokoonpano alkoi näyttää tältä taas niin ja tappikoneen öljykorkki.

Sain auton käymään ja venttiilikoneistosta kuului outoa naputusta mikä vähän ihmetytti kun kerran kansi oli käynyt koneistamon kautta nokka paikoillaan. No kävin sen verran ajamassa että konttorin kautta koukkasin ja leimakin tuli taas vuodeksi mutkitta.
Naputus pisti sen verran pahasti korvaan että oli pakko aukaista venakoppa ja mitata välykset, no välykset oli ihan mitä sattuu... Säätelin ne kerran, toisen ja kolmannen tuloksetta.

Otin sitte nokan pois ja nostelin paininkuppeja pois ja syyllinen löytyi. Ventiilit oli hiottu niin lyhkäsiksi että paininkuppi painoikin muutamaa jousilautasta eikä venttiiliä.

Halkaisin yhden paininkupin jonka avulla pystyi tarkistamaan. Kait tuohon olisi vaihtoehtoja esim erillaiset jousilautaset, tai paininkuppi erillainen, mutta kaippa siihen uudet venttiilit saa/joutuu laittamaan. Joten kansi taas pois ja sitä rataa.
