Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta

  • 47 Vastauksia
  • 42721 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Jos autolla on ajettu 150000km vajaassa kahdessa vuodessa taksina, paljonko se on ollut puhtaan ajon lisäksi tyhjäkäynnillä? Kilometrit kertovat auton muusta kulumisesta kyllä, mutta moottorin ja apulaitteiden osalta jää paljon arvailujen varaan.

Reipas 7000km kuukaudessa tekee vajaa 250km päivässä. 40km/h keskinopeudella 6 tuntia ajoa. Tyhjäkäynnille jää 6-10 tuntia olettaen, että auto on jatkuvassa työvuorossa 12-16h päivässä.

Luulisi laturin, kompuran, suuttimien, jakopään jne kuluvan ihan eri vauhtia suhteessa pelkkiin kilometreihin? Onko laskelma realistinen?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #1 : 21.02.2015, 09:07:45 »
Kuluminen riippuu monista tekijöistä esim. paikkakunnasta ja kuskista. Pitkillä matkoilla ja hyvillä teillä kuluminen on vähäisempää. Joutokäyntiä jotkut käyvät kaiken joutoajan, mutta toisille riittää webasto lämmitykseen. Moottorin osat kuten venttiilikoneisto kuluu aika vähän hyvillä öljyillä vaikka moottori kävisi koko ajan. Takseja yleensä huolletaan hyvin.

Minulla on pari entistä taksia. Vanhempaan s80:aan on ensimmäisen 400tkm aikana vaihdeltu vaikka mitä osia. Nyt viimeiseen 250tkm:aan ei ole enää vaihdeltu juuri mitään vaan autolla on ollut todella edullisia ajokilometrejä.

Toisen (2011 v70) ostin taksifirmasta moottorivikaisena noin 400tkm ajettuna. Oli apulaitehihna rispaantunut jakohihnan väliin. Selvittelin huoltohistorian eikä kyseiseen autoon ollut vaihdeltu mitään kulutusosia ihmeellisempiä. Ajotuntuma tuossa on edelleen kuin uudessa volvossa.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015, 09:11:46 kirjoittanut Nortti »

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #2 : 21.02.2015, 12:46:42 »
Taksit käyvät tyhjäkäyntiä yksityisautoja enemmän, mutta kuinka paljon, se on autokohtaista. Jotkut koko ajan, jotkut vähemmän.

Suuremman tyhjäkäyntimäärän takia taksien öljynvaihtoväli on 30 sijaan 20 tkm, vaihteistoöljyllä 60 tkm.

Edit: Auton huoltoilmaisin laskee myös tyhjäkäyntitunteja. Muistaakseni 650 tuntia ja vaatii huollon kilsoista riippumatta.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015, 12:49:15 kirjoittanut Taksari »

Poissa maurei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • Volvoilu on täyttä elämää, maalla ja merellä.
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #3 : 22.02.2015, 10:41:29 »
Olen ajanut viimeiset vuodet autoilla, tietenkin Volvoilla,  jotka on olleet taksi käytössä. Kokemukseni on positiivinen. Toki ajokilometrejä "etelän" takseihin näyttää kertyvän melkoisesti. Nyt vaihdoin Volvo V70 D3 R vm -13 automaatti ja 1.5 vuoden käytössä taksissa oli kilometrejä kertynyt mittariin 234000. Huoltohistoria Biliasta saatuna osoittaa, että määräaikaishuollot ja tarvittavat korjaukset tehty siellä ajallaan. Auton kunto uutta vastaava. Uskoisin, että jostain olisi kaivettavissa tieto kuinka paljon käyntiaikaa moottorille on kertynyt. Näillä taksi volvoilla olen ajanut aina 500000 km tuntumaan, ilman suurempia korjauksia.  :hello:
Volle ja matka taittuu!

Poissa Howa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #4 : 05.03.2015, 14:14:13 »
Ihan turhaa pohdintaa jos autolla pystyy ajaa huoletta yli 700tkm!
Taksissa öljyt vaihdetaan paljon useammin vuodessa ja lyhyemmällä huoltovälillä kun siviili autoissa.
Ja ei takseissa ole niitä kylmä käynistys kertoja kun vertaa 200tkm ajetua siviili autoa jossa voi olla jo 10 kertainen käynistys määrä km lukemaa kohti, ja se syö moottoria!
Ja jokainen taksari yleensä pitää hyvää huolta autostaa onhan se työkalu millä rahaa tehdään niin jos se on rikki alkaa vitutaa kun rahaa ei pääse tienaa.

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #5 : 05.03.2015, 18:16:07 »
Hyvää pohdintaa. Tuota huoltamista ajattelinkin ja hyvä, jos on huollettu enemmänkin. Toisaalta, luulisi kaikkien autojen kestävän 1,5 vuotta ja 150-200tkm vähemmälläkin huollolla. Että onko se tae paremmasta huollosta, jos on taksi. Vaihteistoöljyjä ei ainakaan juuri vaihdella, koska ei kuulu huolto-ohjelmaan ja kukapa sitä seuraavaa omistajaa ajattelisi.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #6 : 05.03.2015, 18:21:46 »
Hyvää pohdintaa. Tuota huoltamista ajattelinkin ja hyvä, jos on huollettu enemmänkin. Toisaalta, luulisi kaikkien autojen kestävän 1,5 vuotta ja 150-200tkm vähemmälläkin huollolla. Että onko se tae paremmasta huollosta, jos on taksi. Vaihteistoöljyjä ei ainakaan juuri vaihdella, koska ei kuulu huolto-ohjelmaan ja kukapa sitä seuraavaa omistajaa ajattelisi.

Kyllä laatikkoöljyjen vaihdot kuuluvat taksien huolto-ohjelmaan
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #7 : 05.03.2015, 18:46:38 »
Sen mitä taksareita tiedän ja tuttavapiirissäkin on niin kyllä sitten ihan minimit teetetään jos niitäkään. Ei taksarit kyllä ylihuolla autojaan, poikkeuksiakin varmasti on, mutta vähemmässä määrin. Autot kestää vaihtoon saakka juuri sen verran mitä minimihuolloilla voidaankin olettaa ja enempää ei tarvitse.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #8 : 05.03.2015, 18:55:57 »
Saatan kuulua vähemmistöön, mutta mun työkalu on kyllä menny aina huolto-ohjelman mukaan vaihtoonasti
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #9 : 05.03.2015, 23:52:38 »
Vähän tällaista olen pohtinut. Ja esimerkiksi tuo suuri tyhjäkäynnin määtä rasittaa kaikkia mukana liikkuvia osia, jonka takia moni osa on selvästi aiemmin tiensä päässä. Mutta tosiaan ei se ole taksarin ongelma enää siinä vaiheessa. Ja varmaankin vielä myyntivaihessa priima kunnossa.

Jossain vaiheessa selvästi aiemmin prakaavat suuttimet, ilmastoinnin ja laturin magn.kytkimet, hiukkaspönttö, automaattivaihteisto jne.




Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #10 : 06.03.2015, 07:35:11 »
Tuo 30tkm öljynvaihto oli joskus taksikäytössä Volvoissakin, mutta se lyhennettiin yläpään ongelmien vuoksi 20tkm.
Ei tuosta 20tkm säännöstä yksityiskäytössäkään haittaa ole ;)
Esimerkkinä Vw konsernin useissa Longlife huolletuissa autoissa on juurikin tullut ongelmia liian pitkistä öljynvaihdoista(öljysiivilä tukossa=kone poks!)
Itsellä oli ennen tuota edellistä XC60:sta kiikarissa 3vuotta vanha(2010) todella siisti XC70, millä oli ajettu reilut 200tkm.
Auto oli kuulema ollut syrjäseudulla pääosin koulutaksina. Merkkiliike oli juuri siihen vaihtanut uuden hiukkaspöntönkin ja luonnollisesti noin 20tkm oli leimat.
Ainut mihin kaupat kaatui oli hinta! Tonnin olisivat vaan tulleet vastaan suoralla kaupalla >:(
Sitten löysin Käyttöautosta samalla rahaa yksityiskäytöstä 2omistajalta olevan XC60 vm 2009.
Autolla oli ajettu pikkaisen alle 150tkm ja siihen sai 1v/20tkm takuun!
Välttämättä en pääkaupunkiseudun taksia kelpuuttaisi itselleni taajama painoitteisesta ajosta johtuen ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #11 : 23.03.2015, 21:43:42 »
Tuo 30tkm öljynvaihto oli joskus taksikäytössä Volvoissakin, mutta se lyhennettiin yläpään ongelmien vuoksi 20tkm.
Tuo 30 tkm huoltoväli taksivolvolla on kyllä mennyt minulta ohi. Kerrotko lisää, että milloin tuollainen on ollut?

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #12 : 24.03.2015, 08:08:23 »
Onko jotain legendaa sekin? Jos joku yksittäinen yrittäjä näin tekee, tuskin se tarkoittaa kaikkien tekevän ja varsinkaan merkkihuollon sellaista noudattavan.

Vähän samaa, kuin puheet "taksi"- tai "poliisi"mallin tukivarren puslista. Ne on jo vuosia olleet yhtä ja samaa tavaraa vakioiden kanssa, mutta vieläkin niistä puhutaan...

Poissa Diesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #13 : 24.03.2015, 15:13:58 »
Sen mitä taksareita tiedän ja tuttavapiirissäkin on niin kyllä sitten ihan minimit teetetään jos niitäkään. Ei taksarit kyllä ylihuolla autojaan, poikkeuksiakin varmasti on, mutta vähemmässä määrin. Autot kestää vaihtoon saakka juuri sen verran mitä minimihuolloilla voidaankin olettaa ja enempää ei tarvitse.

Ihan höpö höpö juttuja nää minimi huollot. Mitä ne on ? Viekö taxiisäntä Volvonsa takuuaikana huoltoon ja sanoo et "Tehdään sitten vaan ihan minimi huolto" Heh heh.
 Ihan satavarmaan teetetään huollot 20 000 km välein ja kun takuukin on 2 vuotta niin varmasti valitetaan ja korjataan kaikki viat mitä tulee vastaan.

Autoista pidetään hyvää huolta onhan se erittäin tärkeä työkalu ! Josta sitä leipää saa !
Huolloissa tehdään kaikki mitä huolto-ohjelmaan kuuluu ja varmasti hyvin kun pääsääntöisesti vielä Sinisellä huollolla tehdään.
Ja kuluvia osia esim. jarrupaloja vaihdetaan "etukäteen" ettei palat lopu ennen seuraavaa huoltoa.
Jne jne jne

Nimimerkillä asiasta tietoinen !

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 D3 pohdintaa taksikäytössä kulumisesta
« Vastaus #14 : 24.03.2015, 15:26:44 »
Taksin takuu korvaa vielä kolmannella vuodella 1/2  korjaussummasta 320tkm asti, edellyttää tietenkin hyvää huoltohistoriaa. Ja vielä merkkihuolletulla taksilla takuuaikana aivan loistava huoltoautopäivystys. Suurin osa tutuista ja kollegoista huoltaa ja pitää autojansa todella hyvin.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

 

Futurez  Kulkukoira