TamCar  KKD Motorsport

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 254 Vastauksia
  • 50646 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4953
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Pääosin pieniä muutoksia ja sanamuotoja, mutta muutama vähän isommaksikin luokiteltava. Irkissä vastaan tullutta. En löytänyt, että olisi linkki täällä jo.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

Muutama selvimmin silmiin osunut kohta tiedostoista lainauksena:
- Ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti.
- Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutilavuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle.
- Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
- Kohdassa 2.1 moottorin kiinnikkeiden lujuudesta tulisi antaa aina selvitys, ei vain "tarvittaessa", kuten nykyisessä päätöksessä.

Myös akselistomuutoksen yhteydessä korikiinnikkeiden muutoksista pitäisi antaa aina selvitys. Tilavuusrajan poistuminen antaa tilaa eri moottoreille, mutta vääntömomenttimaksimi toisaalta sulkee niitä pois. Kumma on jos ei ennen -97 tehtyjä autoja ilmaannu ahdettuina tai ahtimet vaihdettuna sen jälkeen jos/kun ne saa virallisestikin paperiin ilman VTT:n tai muun virallisen tahon päästömittauksia :o
« Viimeksi muokattu: 30.05.2015, 00:07:28 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Paikalla Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10477
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #1 : 03.03.2015, 00:10:01 »
Käytännössä tämä voisi siis tarkoittaa 940 Volvojen nokalla laillisesti V8-koneita, joissa penkkilapuissa naurettavan alhaiset väännöt? :D
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1340
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #2 : 03.03.2015, 00:59:33 »
Käytännössä tämä voisi siis tarkoittaa 940 Volvojen nokalla laillisesti V8-koneita, joissa penkkilapuissa naurettavan alhaiset väännöt? :D
Väännönhän voi kätevästi vielä "rajoittaa" kahdella pakokaasujarrulla  :D

740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Pohjola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #3 : 03.03.2015, 02:39:14 »
Millähän tuo moottorin kiinnikkeiden lujuus sitten todennetaan? Vois kuulostaa aika kalliilta puuhalta.
245 Driftcross
244 Static "BLC"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4953
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #4 : 03.03.2015, 11:21:55 »
Siellä se on mainittu tekstissä mitä tarvitaan.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Kisko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 871
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #5 : 03.03.2015, 12:47:37 »
Vaikuttaa ihan lupaavalta. Helpottaisi omalla kohdalla sekä 245:n että 960:n rakentelua  V:>
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC90 D5 -05

Paikalla Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10477
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #6 : 03.03.2015, 12:53:37 »
Vaikuttaa ihan lupaavalta. Helpottaisi omalla kohdalla sekä 245:n että 960:n rakentelua  V:>

960 osalta tuo maksimivääntökään ei ihan samantien tule vastaan. Kolmen litran kuutosen väännöt taitavat olla jossain vajaa 400Nm luokassa?
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2505
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #7 : 03.03.2015, 12:59:33 »
960 osalta tuo maksimivääntökään ei ihan samantien tule vastaan. Kolmen litran kuutosen väännöt taitavat olla jossain vajaa 400Nm luokassa?

Aika paljonkin vajaa  :juhau:
Lainaus
Motormodell    Effekt (hk@rpm)    Vridmoment (Nm@rpm)    Volym (cm³)    Motorkontroll    Modellnamn och år
B6304F    204@6 000    267@4 300    2922    Motronic 1.8    960 3.0E 1991-1995
B6304S    204@6 000    267@4 300    2922    Motronic 4.4    960 3.0E & S90/V90 1996-1998
B6304S2    180@5 200    260@4 350    2922    Motronic 4.4    960 3.0E & S90/V90 1997-1998
B6304S3    204@6 000    267@ - ?    2922    Motronic 4.x    S80 2.9 1998-1999


Mutta juu.....lukaisin hätäisesti pääkohdat läpi. Ihan mielenkiintoisia "uudistuksia"....ja myös ei niin mielenkiintoisia
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10233
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #8 : 03.03.2015, 13:05:40 »
Näköjään esim. just 960 Volvoon ei enää saa laittaa tuon mukaan 240 heppaista tinavitosta. Tehojen puolesta menisi, mutta vääntöä liikaa.

Edit: samoin pitää unohtaa jatkossa D5 asennukset.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Kisko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 871
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #9 : 03.03.2015, 13:24:10 »
960 B204FT 280 Nm, joten raja 336 Nm
T5 240 hv, 330 Nm

D5 ei tosiaan mene, mutta joku laiskempi 2.4D kylläkin.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC90 D5 -05

Paikalla Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10477
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #10 : 03.03.2015, 13:45:05 »
Aika paljonkin vajaa  :juhau:

...mutta ei niin paljon vajaa kun näköjään tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja. :facepalm: (jota siis voin ihailla peilistä :D :D )
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4953
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #11 : 03.03.2015, 14:20:26 »
Eniten vääntöä on B204GT:ssä, 290Nm.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 14:23:18 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10233
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #12 : 03.03.2015, 14:28:05 »
960 B204FT 280 Nm, joten raja 336 Nm
T5 240 hv, 330 Nm

D5 ei tosiaan mene, mutta joku laiskempi 2.4D kylläkin.
Perhana muistin että T5:ssa oli 340Nm. Mopoimmassa tinadieselissä näyttäis olevan luokkaa 300Nm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa pukema

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 406
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #13 : 03.03.2015, 14:47:57 »
Tuohan vaikuttaa hyvältä, 7 kg/kW juttuki muuttuis paljon fiksummaksi kuin nykyään.

Väännön kasvun raja vois olla kyllä 25%, ku sen verran saa nykysäännöillä moottoritilavuutta kasvattaa  :P 
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 268
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #14 : 03.03.2015, 16:30:45 »
Prkle kun kusee itellä toi Amazon VAG:n 1Z Tdi koneella (210Nm)!!!
Paljon jo vaivaa nähny mutta onneks en kerenny tekniikan luovuttajaa ostaan. Taka-akselin vaihtokin vaikeutuu kaikenmaailman todistelujen myötä...

Alkujaan heikkovääntöisten autojen (vanhojen) koneswappeja tää ei helpota yhtään. prkl  :tickedoff:

 

Elekma  Autoracing