Pääosin pieniä muutoksia ja sanamuotoja, mutta muutama vähän isommaksikin luokiteltava. Irkissä vastaan tullutta. En löytänyt, että olisi linkki täällä jo.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868Muutama selvimmin silmiin osunut kohta tiedostoista lainauksena:
- Ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti.
- Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutilavuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle.
- Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
- Kohdassa 2.1 moottorin kiinnikkeiden lujuudesta tulisi antaa aina selvitys, ei vain "tarvittaessa", kuten nykyisessä päätöksessä.
Myös akselistomuutoksen yhteydessä korikiinnikkeiden muutoksista pitäisi antaa aina selvitys. Tilavuusrajan poistuminen antaa tilaa eri moottoreille, mutta vääntömomenttimaksimi toisaalta sulkee niitä pois. Kumma on jos ei ennen -97 tehtyjä autoja ilmaannu ahdettuina tai ahtimet vaihdettuna sen jälkeen jos/kun ne saa virallisestikin paperiin ilman VTT:n tai muun virallisen tahon päästömittauksia
