Samppasport  Futurez

B230K imusarjan tiiviste

  • 9 Vastauksia
  • 3709 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
B230K imusarjan tiiviste
« : 22.03.2015, 18:37:37 »
Huomasin kaksnelikantti volvossani lohkon olevan märkä ja jäähdytinnesteelle maistui. Epäilykseni kohdistui alkuun kansipahviin, mut ilmeisesti imusarjassa kiertää neste, kun vaikuttais olevan kannen yläpuoleltakin, imusarjan alta kostea.. Kikkakolmosia otetaan vastaan; Miten saan tuon imusarjan tiivisteen helpoiten vaihdettua? Chevyn V8:iin oli helppo, kun imusarja makaa koneen päällä ;D mutta volvossakin kannattanee laittaa vesireikien ympärille moottorisilikoonia? Ja itse tiiviste; Tekeekö tarvikeosilla mitään vai ajattaako wetterille?
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #1 : 22.03.2015, 18:57:26 »
Tarviketiivisteellä pärjää. Tuosta B230K:sta en varmaksi osaa sanoa, mutta ainakin B200K:n kohdalla helpottaa kun ottaa kaasarin pois niin saa kunnolla avattua imusarjaa kannattelevan pultin keskivaiheilta auki. Mitään erikoista hommassa ei muutenkaan ole, pultit/mutterit auki, imusarja käteen, vanha tiiviste pois, pintojen putsaus ja kasaaminen uudella tiivisteellä. Jos kaasarin käyttää irti niin jos siinä on samanmoinen tiiviste+bakeliitti välissä niin nekin kannattanee uusia. Ei pitäisi olla kalliita niidenkään.
No kun halvalla sai.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #2 : 22.03.2015, 19:17:53 »
Vaihto on helppo kun ensin irroittaa kaasuttimen, kaasuvaijerin jousisysteemin kiinnityksen, alipaineletkut ja egr-putken (venttiiliin ja imusarjan väliltä) imusarjan päästä. Jos Egr toimii niin puhdista/vaihda venttiili samalla. Yleensä imusarjan pultit eivät ole tiukassa.
Tässä kuvaa netistä: http://s268.photobucket.com/user/andrewhans/media/Volvo%20240/Solex/20140410_183008.jpg.html
Kaasuttimenkin voi huoltaa samalla kun se on irti. Ja vaihtaa bakeliitin ja tiivisteet.

Päästä jäähdytysnestettä alavesiletkusta tai ota se käsille kun vaihdat imusarjan.

Tarvikeosa on ok (10€) mutta Sinisenkin käy, se ei maksa kuin 20-30€.
Tarkista että imusarja ei ole kiero ja liitospinnat ovat puhtaat. Puulasta ja hieno hiekkapaperi poistaa vanhat tiivisteet. Silikonia en ole käyttänyt.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #3 : 22.03.2015, 19:18:12 »
Jaa, Kazigant ehti ensin... ;)
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #4 : 22.03.2015, 21:58:07 »
Vaihto on helppo kun ensin irroittaa kaasuttimen, kaasuvaijerin jousisysteemin kiinnityksen, alipaineletkut ja egr-putken (venttiiliin ja imusarjan väliltä) imusarjan päästä. Jos Egr toimii niin puhdista/vaihda venttiili samalla. Yleensä imusarjan pultit eivät ole tiukassa.
Tässä kuvaa netistä: http://s268.photobucket.com/user/andrewhans/media/Volvo%20240/Solex/20140410_183008.jpg.html
Kaasuttimenkin voi huoltaa samalla kun se on irti. Ja vaihtaa bakeliitin ja tiivisteet.

Päästä jäähdytysnestettä alavesiletkusta tai ota se käsille kun vaihdat imusarjan.

Tarvikeosa on ok (10€) mutta Sinisenkin käy, se ei maksa kuin 20-30€.
Tarkista että imusarja ei ole kiero ja liitospinnat ovat puhtaat. Puulasta ja hieno hiekkapaperi poistaa vanhat tiivisteet. Silikonia en ole käyttänyt.
Tuossa kuvassa näkyy toi kuusiokolo-pultti, mikä ei ole mahdoton, mutta hyvinkin vittumainen avata kaasarin ollessa kiinni. Muuten ei kaasuttimen paikallaanolosta ole juuri haittaa.

Jaa, Kazigant ehti ensin... ;)
Kyllä hämeestäkin joskus ;)
No kun halvalla sai.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #5 : 23.03.2015, 17:42:22 »
Siis tuo pultti, mikä näkyy ihan heti tossa kuvassa kaasarin alapuolella? Miten sen (ehkä) saattaisi saada kalasteltua kaasuttimen ollessa paikoillaan?
Toisella foorumilla kävinkin aiemmin keskustelua tuon orig. solexin korvaamisesta toisella kaasarilla, kun ollut tuon kanssa onkelmia... Harkinnut myös, jos ostais ajusta toisen solexin ja laittelis siihen uudet tiivisteet ym ajan kanssa. Tässä vaiheessa budjetti rajoittaa harrastusta, mitää ylimääräistä tuohon pysty sijoittaa ja harvinaista, kun kaasarin bakeliitti on ehjä ja en haluaisi siihen koskea, särkyy kuitenkin ::)
Pitikin tuon imusarjan ruveta vielä hikoilemaan :'(
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #6 : 23.03.2015, 18:19:42 »
Onko tähän Volvoon vaihdettu kone, imusarja+kaasari vai tuo allekirjoituksen vuosi väärä? -83 oli tarjolla alunperin b19a-b23a.

Poissa aahoo86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #7 : 23.03.2015, 18:30:29 »
Joo, kone tosiaan vaihdettu. Runkonumerolla tsekkasin, niin alunperin ollut b21 ja automaattiloota. Nyt siis 230k ja m47 toosa :) Vuosimallista ei tietoa...
Volvo 244 -83 projekti ja Volvo V70 -01 käyttis

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #8 : 24.03.2015, 22:41:22 »

Toisella foorumilla kävinkin aiemmin keskustelua tuon orig. solexin korvaamisesta toisella kaasarilla, kun ollut tuon kanssa onkelmia... Harkinnut myös, jos ostais ajusta toisen solexin ja laittelis siihen uudet tiivisteet ym ajan kanssa. Tässä vaiheessa budjetti rajoittaa harrastusta, mitää ylimääräistä tuohon pysty sijoittaa ja harvinaista, kun kaasarin bakeliitti on ehjä ja en haluaisi siihen koskea, särkyy kuitenkin ::)


Kaasutin irtoaa helposti (4 mutteria) ja letkut ja johdot pitää irroittaa jokatapauksessa (ota kuvia jos et muista mikä menee mihinkin).
(Lisäksi kaasutin ei ole ihan kevyt ja se vääntää imusarjaa alaspäin kun imusarjaa irroittaa.)
Bakeliitti ei maksa kuin pari euroa eikä se mene helposti rikki irrottaessa. (hio mahdolliset purseet pois tarvikebakeliitista) Tiivisteetkin siihen voi tehdä tiivistepaperista itse. Kaasuttimen huoltosarja on isoin kustannus (60€, mutta kannattaa) ja se aika mikä auto on pois ajosta. Muuten, huoltosarjan mukana ei tule rikastimen tankoa, se on hankittava erikseen.

Itselläni on Solex-cisac B230K päällä ja olen ihan tyytyväinen yhdistelmän toimintaan. Viime kesänä alkoi olla käynnistysongelmia (ns. hard start) tässä -89 originaaliosilla olevassa kaasuttimessa. Ei mennyt ihan putkeen kun en vaihtanut kaikkia (kiihdytyspumppu, rikastin ja tyhjäkäynnin? alipaine) kalvoja kerralla vaan pelkän suuttimen, kuulaventtiilin ja tiivisteet. No nyt toimii kun kalvot on vaihdettu. (muuten, ei kannata säätää kaasutinta heti kalvojen vaihdon jälkeen. Kalvojen pitää "marinoitua" bensassa että ne toimivat normaalisti.)

Rikastimen muovinen tanko on mahdollista irroittaa kalvosta rikkomatta tankoa (hiomalla tangon päässä olevaa nastaa vähän pienemmäksi yhdeltä puolelta ja kampeamalla tukilevy ja kalvo irti. Uusi kalvo ja tukilevy napsahtaa sitten vielä paikoilleen. Katsotaan kuinka kauan tämä viritys toimii...)
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: B230K imusarjan tiiviste
« Vastaus #9 : 25.03.2015, 12:30:25 »
Bakeliitti löytyy ainoastaan Siniseltä 8e ja toimitus kestää kuuleman mukaan viikon-kaksi. Siniseltä tiivisteet tosi kalliit. Saa edukkaasti esim Motonetin yläpään tiivistesarjan mukana tai helppo tehdä itse tiivistepaperista.

 

Proturbo  Autodiagnoosi