Kirjoitti: 164€
Omista kokemuksista ensimmäinen ongelma on että vakio männät rupee kiinnileikkaamaan puristusrenkaan yläpuolelta. Laki turpoaa liikaa ja jos poraus on tiukka niin tämä ongelma vain lisääntyy. Mulla on ollut käytössä B230ET männät ja niissä oli leikkauma jälkeä ja samoin oli B230K männissä käynyt. Siis nämä männät oli minulla ehjänä ensin koneesta ulkona ja käytön jälkeen (noin 200km) oli leikkaumaa havaittavissa. Sitten oli männät joista oli 0,10mm otettu kyljestä pois, leikkaumaa ei enää tullut... En väitä että tämä on jokaisen ongelma mutta näin ainakin mulla kävi.
Luulen että originel männillä päästään todella pitkälle, kun kaikki on kohdillaan... On niitä takomäntiäkin sulanut.
Kirjoitti: SJS
Lohko nyt ei ole B230FT/FK, mutta B230penta (no ihan samahan se on periaatteessa), ja sisällä 3mm madalletut B230FT männät (86mm isku). Puristus about 10:1, kankina kiinalaiset H-profiili, vakio "Paksummilla" kangillakaan ei ollut ongelmia.
E85 polttoaineella kestää 1,55bar ahtoa ainakin nakuttamatta, ahtimena 58/54mm kiinalainen, ja auto liikkuu nopeaan. Kilometrejä koneella takana about 4000 ilman ongelmaa.
Kirjoitti: JuHaU
Lainaus käyttäjältä: SJS
Lohko nyt ei ole B230FT/FK, mutta B230penta (no ihan samahan se on periaatteessa), ja sisällä 3mm madalletut B230FT männät (86mm isku). Puristus about 10:1, kankina kiinalaiset H-profiili, vakio "Paksummilla" kangillakaan ei ollut ongelmia.
Eikös sulla kuitenkin yhdet männät mennyt renkaiden väleistä murusiski.
Kirjoitti: SJS
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Eikös sulla kuitenkin yhdet männät mennyt renkaiden väleistä murusiski.
Menihän SE, kun sytytysennakko oli jotain 20astetta pielessä, ja 1.pytyn (josta mäntä meni) suutin oli "tukossa". Ja se oli vaan se 1.pytyn mäntä joka meni, ja siihen tuli ihan reilu reikä, eikä mitään "renkaiden välistä". Ahtoa oli tapahtumahetkellä about 0,1bar ja kierroksia 4000rpm...
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?action=view¤t=23042009331.jpgKirjoitti: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?
Kirjoitti: Eikka
Lainaus käyttäjältä: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?
Harrasteautossa ajoineen noin 100 vuotta jos kone vielä tehty niin ettei tarvi ihan kolmatta kiloa ahtaa 400 heposeen.

Siis hyvin kestää.
Kirjoitti: 164€
Jos kone ei nakuta ja seos pysyy hieman paksulla. Niin tuommoinen kestä 400hv helposti, veivit sieltä vääntyy ensimmäisenä ja kipuraja on tuo 400hv
Kirjoitti: JuHaU
Nyt on ensimmäinen oma kokemus vakioalakerran kestosta.
Kyseessä siis vakio -96 vuoden B230FK alakerta ja 531 kansi. Koneella ajettu noin 230 tkm.
Keväällä konetehoa oli noin 350 hv / 530 nm 1.25 bar ahdoilla. Loppukausi ajettiin 1.4 bar ahdoilla.
Koneella ajettiin reilu 15 varttilähtöä (paras 60 ft 2,03 s) ja muutama tuhat km cruisailuja ja siirtymiä.
Nostin kannen pois viikolla ja mäntien laet olivat täysin ehjät eli ei ollut edes päässyt nakuttamaan isolla
kuormalla. Kanget taitaa vielä olla suorat, kun sen verran keposesti kone pyörii.
Lainaus käyttäjältä: 164€
Jos kone ei nakuta ja seos pysyy hieman paksulla. Niin tuommoinen kestä 400hv helposti, veivit sieltä vääntyy ensimmäisenä ja kipuraja on tuo 400hv
Kone on tosiaan käynyt ahtoalueella paksulla.
Eli kone avattiin täysissä voimissa olevana.
Kirjoitti: Eikka
Lainaus käyttäjältä: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?
Niin jokatapauksessa H-profli kanget syytä laittaa. Varmuudeksi. Voi olla mahdollista että kestää niillä paksummilla vakiokangillakin. Virittäminen ja lause "voi olla" yleensä kostautuu.
Kirjoitti: mau
Lainaus käyttäjältä: Eikka
Niin jokatapauksessa H-profli kanget syytä laittaa. Varmuudeksi. Voi olla mahdollista että kestää niillä paksummilla vakiokangillakin. Virittäminen ja lause "voi olla" yleensä kostautuu.
Samaa mieltä. Toimivan 400 heppaisen vinokoneen rakentamiseen menee jokatapauksessa rahaa, niin on mielestäni väärä kohta säästää noissa kangissa. Nykyään noita ns. vahvoja kankia saa kaupattua 100-150e/sarja hintaan ja h-profiilit maksaa sen n. 400e/sarja. Ei siinä älyttömästi jää enää hintaa mielenrauhalle. Tältä osin siis.
Kirjoitti: mise
Ajoin pari vuotta tuolla mun vakiokuntoisella B230FT moottorilla ilman ongelmia. Tehoa mitattiin 326 hv/488 Nm, varttimaili katurenkain 13,3/173. Viime kesän ajoin samalla moottorilla mutta ahtimeksi vaihtui H1E 65/58 #14. Varttimaili parani tohon 12,1/181. Talvella kun vaihdoin kantta huomasin että männät on alempana kuin pitäisi. Kaikki neljä kankea oli mutkalla.
E: siis paksuillla kangilla
Kirjoitti: tboic
Mise, mitä tuolla oli oli kilometrejä takana, siis tuolla teholla?
Kirjoitti: usu
Laittakaa myös nuo ajokilometrit näkyviin jos sellaisia voi laittaa.
Ensi kesänä laitan omia kokemuksia yhdistelmästä B230FK, 531, GT37 ja MS. Auto tulee saamaan kenkää huolella, sääliä ei tunneta.
Kirjoitti: mise
Lainaus käyttäjältä: tboic
Mise, mitä tuolla oli oli kilometrejä takana, siis tuolla teholla?
Joku 10-15 tkm.