KL-varaosat  Race.fi

Volvo V50 D5 vm. 2010

  • 21 Vastauksia
  • 8050 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Volvo V50 D5 vm. 2010
« : 26.03.2015, 08:00:40 »
Heps!
Uusi Volvoisti ilmoittautuu, ja nyt pitää vähän tiedustella asioita V50 D5:sta vm. 2010 joka tuli eilen hankittua. Voi tulla vähän tyhmiäkin kysymyksiä, kun ei aikaisemmin Volvoa ole omistanut.

Jakopää:
Tietääkseni jakopää on näissä hihnalla. Mikä on vaihtoväli? Meillä nyt mittarissa 60tkm ja ikää autossa 5 vuotta. Ja mitä mahtaa tuo operaatio maksaa?

6 vaihteinen manuaali:
Miten tuolla vedetään raskasta kärryä, esim. 1100kg asuntovaunua? Onko niin että suorat ja alamäen 5. vaihteella ja ylämäet 4. vaihteella? Mitkä tuon vaihteiston välitykset ovat (tuntuvat olevan aika harvat kun alle 80kmh:ssa vitosella ajettaessa kierrokset ovat reippaasti alle 2000.

Eberi:
Tässä Volvossa näyttäisi olevan Eberi. Mutta nyt en tiedä, kun ajotietokone puhuu Tukholman murretta, ainakin oletettavasti sain määriteltyä lämmitysajan ajastin 1:seen ja kytkettyä sen käyttöön (teksti AV muuttui På:ksi) mutta silti Eberi ei puhu yhtään mitään... ei edes naksuta saatika savuta.

Ainakin yksi tupakansytytinpistoke on mykkä:
Ja todennäköisesti myös takapenkkiläisten. Kai näihin kuuluu tulla virta ainakin jonkun aikaa vaikka auto on sammuksissa? Todennäköisesti sulake mykkä, vaikka tämä etupenkkiläisten pistoke heiluu ihan kohtuullisesti että en tiedä onko johto vain irti.

Kone:
Tietääkseni tämä Volvo on edelleen 5. sylinterinen, ainakin käyntiäänestä päätellen. Hevosia pitäisi olla 180, mutta miten on väännön laita? N. 400Nm vai onko enempi?

Vasen takaovi:
Kun auton lukitsee, noin 5 sekuntia niin tämä ovi päästää semmosen "Skriiiiiik" äänen. Mutta vain lukittaessa, ei avattaessa. Ovi silti menee lukkoon ja aukee lukosta.

Kuskin ulkopeili:
Sähkö-tilt on osittain mykkä. Välillä surisee ja meinaa kääntyä muttei kuitenkaan. Vähän olevinaan "veltto" tuo peili. Muut peilin säädöt ja valot toimivat, lämmitystä en ole vielä kokeillut. Löysin ajotietokoneesta säädön ettei peilejä käännetä kun auto lukitaan, ajattelin että turhaa se siellä kääntyy kun ei käänny. Onko tiedossa kalliskin remppa...?

Alkutuntumat ovat erittäin positiiviset: ajotieturi väitti 4.6 litraa per 100km keskinopeudella 95kmh ja 1120km tyhjään tankkiin. Aika taloudellinen kyllä, ei voi moittia. Ja aika hyvä ajaa, ei voi moittia.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2015, 15:43:42 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #1 : 26.03.2015, 23:22:01 »
Saihan selville kunhan selvitti :)

V50 saa suomen kielen tuossa jonkin ajan päästä. Eberi todennäkösesti alkoi toimia kun korjasi yhden katkenneen johdon. Ainakin se tuossa illalla lähti käyntiin kun auton käynnisti.

Saakohan tuon Eberin automaattistarttauksen pois kokonaan jos ottaa konehuoneen sulakerasiasta lisälämmittimen sulakkeen pois? Vai pimeneekö koko Eberi ettei se puhu mitään auton viiksestä / ajastimesta?

Jakopään hihnan saa ainakin tuossa meidän omassa vaihtaa, 5 vuotta on tulossa täyteen.

Sulakehan oli pimentänyt tuon tupakinsytyttimen.

Mutta jatketaan selvittelyjä ja tutustumista.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #2 : 27.03.2015, 05:38:53 »
Jakopää:
Tietääkseni jakopää on näissä hihnalla. Mikä on vaihtoväli? Meillä nyt mittarissa 60tkm ja ikää autossa 5 vuotta. Ja mitä mahtaa tuo operaatio maksaa?
Vaihtoväli taisi olla 150tkm, mutta iän puolesta tuo kannattaa jo vaihtaa. Samalla kannattaa laittaa uusi vesipumppu.

Kone:
Tietääkseni tämä Volvo on edelleen 5. sylinterinen, ainakin käyntiäänestä päätellen. Hevosia pitäisi olla 180, mutta miten on väännön laita? N. 400Nm vai onko enempi?
400Nm manuaalissa ja 350Nm automaatissa.

Vasen takaovi:
Kun auton lukitsee, noin 5 sekuntia niin tämä ovi päästää semmosen "Skriiiiiik" äänen. Mutta vain lukittaessa, ei avattaessa. Ovi silti menee lukkoon ja aukee lukosta.
Joku joskus väitti, että lukko sieltä on menossa rikki. Oma on jo pari vuotta noin äännellyt ja kivasti vieläkin toimii. (koputtaa puuta)

Alkutuntumat ovat erittäin positiiviset: ajotieturi väitti 4.6 litraa per 100km keskinopeudella 95kmh ja 1120km tyhjään tankkiin. Aika taloudellinen kyllä, ei voi moittia. Ja aika hyvä ajaa, ei voi moittia.
Itsellä 50tkm keskikulutus 6.8l/100km, on tosin automaatti. Mulla ajotietokone näyttää noin 0.3l liian pientä kulutusta.
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #3 : 27.03.2015, 07:24:12 »
Osa noista kysymistäsi asioista selviää manuaalista eli täältä:

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b70d2a8bf9d7740a18e6453c2f3033bff2a5d37a/V50_owners_manual_MY10_FI_tp10854.pdf

Saakohan tuon Eberin automaattistarttauksen pois kokonaan jos ottaa konehuoneen sulakerasiasta lisälämmittimen sulakkeen pois? Vai pimeneekö koko Eberi ettei se puhu mitään auton viiksestä / ajastimesta?

Ei onnistu sulakkeen irroittamalla koska Eberiä ohjataan väylällä. Vikakoodia pukkaa... :-\
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #4 : 27.03.2015, 12:52:26 »
Onnistuu sulakkeen irrotuksella, koska tällöin vikakoodin luoja on kuollut.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #5 : 28.03.2015, 12:58:20 »
Eberi näyttäisi toimivan, syynä oli yksi kokonaan katkennut johto. Nytkin se tuolla pöhisee. Kumma ettei se antanut mitään virhekoodeja kun johto oli poikki.

Ainut mitä tuon Eberin toimintaan tosiaan kaipaisisin on se että saisi sen moottorin käynnistyksen yhteydessä tapahtuvan Eberin automaattistarttauksen pois päältä. Edellisessä dieselissä jossa oli myös 5 kilowatin Eberi, sai tuon automaattistartin pois kun konehuoneesta otti yhden sulakkeen kokonaan pois. Se ei pimentänyt koko Eberiä, se toimi edelleen Eberin kellosta ohjattuna. Täytyy ottaa puheeksi tämä automaattistarttaus kun vien V50 suomennettavaksi. Tuo automaattistartti on pahaksi talviaikaan jos kaupunkiajoa pyörittää. Eberi ei ehdi kunnolla käynnistyä kun jo auton sammuttaa, ja se näkyy sitten nokeentuvana palopesänä ja hetkenpäästä se ei toimi ollenkaan.

Äsken tuon oven pitämän äänen tarkistin, siinä menee ainakin 10 sekuntia, ettei enempikin kun se sen päästää. Ovi silti menee lukkoon ja pysyy lukossa. Seurataan tilannetta. Ja se tosiaan kuuluu vasemmasta takaovesta.

Jakohihna menee vaihtoon vesipumppuineen ja apulaitehihnoineen, varaan heti alkuviikosta ajan. Väärä paikka säästää, jos tuon päästää ylipitkäksi, jakopäärempan hinnassa on helposti nolla perässä - ilman sitä pilkkua, eikä välttämättä riitä, kun aletaan jotain suurempaa tekemään. 180tkm tai 5 vuotta kerrottiin jakopäähihnan vaihtoväliksi.

On tullut selattua tuota manuaalia, mutta en ole ihan vielä loppuun asti päässyt, yli 300 sivua kun siinä on... kyllä sieltä epäilemättä uutta löytyy.

Kiitoksia vastauksista!
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Mosku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #6 : 28.03.2015, 13:26:15 »
Eikös tuossa Eberissä ole vielä niin että silloin kun tuo käynnistyy automaattisesti (ulkolämpötila +5 tai alle) niin se ei käy silloin täysillä tehoilla?

Jakohihan vaihto ilman pumppua kustantaa noin 400€

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #7 : 28.03.2015, 14:48:37 »
Se oven rääkäisy kuuluu kun lukko menee takalukkoon. Tyyppivika, mutta lukitsematta ei jätä vaan ääni on tyly.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #8 : 28.03.2015, 14:59:08 »
Se oven rääkäisy kuuluu kun lukko menee takalukkoon. Tyyppivika, mutta lukitsematta ei jätä vaan ääni on tyly.

Tämä selvä. Saisko tuota ohjelmoitua jotenkin ettei se menisi takalukkoon? Tuolloinhan ei sisältäkään ovia auki saa.

Vai käykö niin että osa varashälystä ei ole käytettävissä jos auto ei ole takalukossa? Esimerkiksi sisätilantutka jää pois jos ovia ei laita takalukkoon?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #9 : 28.03.2015, 16:51:58 »
Tämä selvä. Saisko tuota ohjelmoitua jotenkin ettei se menisi takalukkoon? Tuolloinhan ei sisältäkään ovia auki saa.

Vai käykö niin että osa varashälystä ei ole käytettävissä jos auto ei ole takalukossa? Esimerkiksi sisätilantutka jää pois jos ovia ei laita takalukkoon?
[/quote

Ei tietääkseni saa. Kannattaa kuitenkin kysyä Volvolta jos olisikin mahdollista.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #10 : 01.04.2015, 22:12:17 »
Noniin, tulipa selvitettyä tuo Eberin automaattikäynnistys.

Tämän vuosimallin (2010) V50:stä automaattistarttausta ei saa edes ohjelmoimalla pois. Jos johtoon laittaa katkaisijan, Eberi saa kuitenkin autolta käskyn käynnistyä ja kun se ei sitten käynnisty, kolme kertaa niin Eberi menee lukkoon ettei se edes yritä edes käynnistyä. Pari-kolme vuosimallia uudempi, niin löytyisi auton valikosta ON OFF määritteet automaattistarttaukselle.

Ja toinen lähde kertoo että tämän 2010 vuosimallin V50:sestä ei Eberin automaattistarttausta saa pois koska se liittyy tähän pahuksen DPF:ään ja siihen että koneeseen syötetään ylimääräistä naftaa silloin kun poltetaan DPF puhtaaksi. Jos Eberin automaattistarttausta ei ole, liika nafta voi ilmeisesti sekoittua moottoriöljyyn ja sitäkautta hajottaa koneen... Ja kun V50:ssä tapahtuu tuo ylimääräinen DPF jälkipoltto, sitä ei kuulema huomaa muusta kuin että koneesta häviää 25% tehoja.

Olen lukenut Trafin sivuilta jotain tuosta Volvon DPF:stä, ja öljyn lisääntymisestä ja jostain softapäivityksestä. Sain myös selvitettyä että yhtäkään takaisinkutsua ei ole avoinna tässä mikä meillä on. Tiedä sitten, liittyykö tuo Eberin automaattistarttaus DPF:ään.

Ohjekirjaa selatessa, sieltä näköjään löytyy kohta "Salpalukitus". Sehän se on se skriik -äänen aiheuttaja, 25 sekuntia ovien lukitsemisen jälkeen. Vähän huono tuo mun alussa arvioima aika... Sen saa valikosta pois joko väliaikaisesti tai niin että auto kysyy joka kerta kun se sammutetaan että otetaanko rajoitettu turva käyttöön vai ei. Ja tuo rajoitettu turva jättää sisätilan tutkankin pois.

Täytyy kesän tullessa purkia kuskin oven verhoilu tuon toimimattoman peilin Tilt -säädön vuoksi. Semmosen vinkin sain että kannattaa kattoa liitos oven sisältä, siihen kuulema pääsee aika ajoin vettä joka saattaa aiheuttaa tuon oireen.

Olisko kellään tiedossa purkumanuaalia, miten tuota ovea kannattaisi purkaa? Ja onko sisustassa sellaiset pidikkeet että ne on samantien hajalla kaikki tai suurin osa? Verhoilunirroitustyökalut mulla onkin jo.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #11 : 01.04.2015, 22:35:46 »
No Eberi ja DPF ei liity toisiinsa mitenkään. Se riippuu mihin kohtaan johtoa laittaa katkaisijan ettei Eberi lukitu eli Eberissä on oma ohjainlaite (fyysisesti Eberissä) ja se kun pimenee (käyttöjännite off) niin ei voi lukittua kun ei tiedä maailman menosta mitään. Kokeile irroittaa lisälämmittimen sulake, herjaako mittaristo mitään?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #12 : 02.04.2015, 16:52:46 »
Kannattaa vaihtaa jakopäähän laatuosat (esim. Boch tai orginal) vesipumppuineen ja Tärkeä vaihtaa samalla moniurahihna rullineen :nohnoh.
 Moniurahihna katketessaan pääsee jakohihnan väliin ja rikkoo sen.

Vaihdoin pikkukoneestani vesipumpun 240tkm kohdilla. Pumppu oli leimojen perusteella alkuperäinen ja vielä kunnossa :), moniurahihnan laakeriin oli sen sijaan ilmestynnyt jo pientä väljyyttä.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #13 : 02.04.2015, 22:01:05 »
Mites jukka79 kuuluuko sulla kuljettajan puolelta tuulen suhinoita kuinka selvästi? Itsellä saman vuoden v50 ja samalla koneellakin.
Ei muuta moitittavaa löydy kuin tosiaan tuo suhina kuskin puolelta.
Tuntuu että sivutuuli vaikuttaa meluun voimakkaasti, tyynellä kelillä melua ei ole ainakaan niin paljon.
V50 d5 -10

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 D5 vm. 2010
« Vastaus #14 : 03.04.2015, 07:53:05 »
Meillä on jo toinen v50 ja kumpikin suhissut. Edellinen enemmän, 2006 mallia oli. Nykynen 2011 ja ei mun mielestä pidä enää niin pahaa ääntä. Tai sit siihen on jo tottunut.

 

Carcom Oy  Elekma