Autodiagnoosi  Carcom Oy

Mystinen Ongelma

  • 50 Vastauksia
  • 16821 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Mystinen Ongelma
« : 10.04.2015, 06:16:29 »
Minulla on vuoden 1997 V70 20v volvo jossa lambdavalo syttyy ajonjälkeen kun auto on tyhjäkäynnillä. Vikakoodi (yksivikakoodi tulee) antaa useita eri vaihtoehtoja, muistaakseni mm. seos liian laiha, lambda-anturi, polttoaineenpaine, imuilmavuoto, yms.

Ensimmäiseksi vaihdettiin lambda-anturi ==> ajoa ensin noin 10 km valo ei syttynyt takaisin. Sitten seuraavana päivänä ajoa n 25km ja valosyttyi taas kun ajoin parkkiin.

sitten vaihdettiin liekkilukosta lähtevä alipaineletkun mutka kun oli rikki ja ilmanputsari ==> ajoa n.10km ei syttynyt valo ja seuraavana päivänä taas ajoa n.20 km ja valo syttyi kun ajon jälkeen oli tyhjäkäynnillä.

Seuraavaksi vaihdoin ilmamassamittarin ja puhdistelin tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän lähellä olevia putkia ja letkuja lisää sekä kaasuläpän pintapuolisesti (taitaa olla mekaaninen kun kaasuvaijeri sitä availee?). ==> ajoa noin 20km ja valo ei syttynyt. Seuraavana päivänä ajoa noin 10 km ja valo syttyi taas ajon jälkeen kun laski tyhjäkäynnille.

Sitten irroitettiin ruiskutuksen jakotukki ja asennettiin tiivisteet voideltuna takaisin paikoilleen kun vuoti polttoainetta paineen säätimen tyvestä (ei vuoda enää). ==> ajoa n. 10 km eikä valo syttynyt. Seuraavana päivänä ajoa noin 25 km ja valo taas syttyi kun tyhjäkäynnillä parkissa oli.

Eli vaihdettu tähän mennessä lambda-anturi, ilmamassamittari, liekkilukosta lähtevän alipaineletkun mutka (oli rikki), polttoaine suodatin (joskus tammikuussa).
Eilen irroitettu suutintukki ja laitettu takaisin (tiivisteet voideltuna) koska vuoti bensaa kun vissiin oli paineensäädin jotenkin huonossa asennossa tai liian ulkona?

Oireita en ole huomannut minkäänlaisia, muutakuin että ajotietokoneen näyttämä kulutus on aivan liian pieni volvoksi. Kone näyttää tasaisessa 90km/h vaudissa kulutukseksi n.5,5l/100km ja lämpötila mittari nousee normaaliin jo n. 3km ajon jälkeen (onko normaalia vai ei?). Tyhjäkäynti on tasaista ja käynnistyy ja käy hyvin mutta en tiedä onko tuo jotenkin hieman tukkoisen oloinen vai kuvittelenko vain että on...

Olisiko kellään ideoita mistähän seuraavaksi kannattaa vikaa etsiä? minulla loppuu jo ideat täysin tuon kanssa.
Voiko tuolla joku alipaineletku jossain vielä vuotaa vai mikähän ihme tuolla on? Kaasuläppä vikaan en usko koska eikös sen vikaantuminen pitäisi aiheuttaa joitain käyntihäiriöitä kuten myös tyhjäkäynti moottorin vika. Mitään osia en oikein viitsi enää enempää turhaan tuohon vaihtaa.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #1 : 10.04.2015, 06:34:34 »
Niin ja lisäksi virranjakajan kansi ja pyörijä tarkastettu. Kansi oli hyvässä kunnossa, mutta sen sisällä oli vähän sellaista hiilipölyä ja putsasin sen pois ja pyörijä näytti hyväkuntoiselta muuten mutta sen se metalli lirpukka oli aivan vähän tumma siitä kohdasta mikä pyyhkii niitä kannen nipukoita (rapsutin kynnellä hieman puhtaammaksi). Ajattelin että ei noista voi tuo johtua koska mitään oireita ei ole koska eikös niin ole että jos pyörijässä, kannessa tai johdoissa olisi jotain vikaa niin käyntihäiriöitäkin pitäisi silloin olla, vai olenko aivan väärässä?

Tulpat ajattelin vaihtaa nyt viikonloppuna, mutta kannattaako vaihtaa myös kansi, pyörijä ja tulpanjohdot samalla vai onkohan niidenkin vaihto aivan turhaa tuon lambdavalon syttymisen kannalta, eli voiko lambdavalo syttyä niiden kunnosta johtuen?

Jostain lueskelin myös että jarrutehostimen alipaine vuoto voi myös sytyttää tuon valon, mutta kyllä tuossa jarrut toimii.
Jotenkin minulla itselläni on sellainen kutina että jossain polttoaine/ilma puolella vika on pakko olla koska tuokin ajotietokone näyttää niin pientä kulutusta. Mutta en vain tajua enää mistä vikaa etsiä lisää.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #2 : 10.04.2015, 07:04:43 »
Lisätäänpäs vielä jotain arvailuja...

Voikohan kyseessä olla egr pumppu kun toisessa meidän autossa, missä tosin diesel kone, syttyi syksyllä moottorin häiriövalo (varmaan sama asia kuin tässä volvossa tämä lambda valo) eikä oireita ollut siinäkään käynnin tai muunkaan suhteen mutta kun egr pumpussa alipaine vuoti niin aina kun tietyn ajon jälkeen rupesi automaattisesti se egr kierrätäämään kaasuja kuulemma putkiston puhdistamiseksi niin tietokone huomasi että alipaine vuotaa ja sytytti tuon häiriövalon (vikakoodi antoi silloin turbon asennon tunnistimesta koodia, mutta turbo oli täysin kunnossa ja vaihdettiin ensin takuuseen uuteen ja lopulta vika olikin tuossa egr pumpuin alipaineen vuodossa). Tämä toinen auto on kyllä 2008 vuosimallia.

Onko näissä bensavolvoissa niin että välillä tuo egr pumppu kierrättelee kaasuja ja näin puhdistelee putkia ja tekee varmaan kaikkea muutakin (mitä se egr pumppu muuten oikeasti tekee ja onko näissä bensa volvoissa sellaista?) ja nyt tuo lambdavalo syttyy tuossa aina kun se pumppu tekee jotain ja alipaine sieltä vuotaa? Kaukaa haettua ja arvailujen heittelyä, mutta jokainen mahdollisuus on laskettava mukaan ennen kuin saan varmistuksen että näin ei ole. Vikakoodeistahan ei oikeasti voi oikein mitään sanoa koska ovat näköjään vain suuntaa antavia.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #3 : 10.04.2015, 07:15:04 »
Polttoaineenpaine, onko mitattu? Tähän tarviaa toki tarkoitukseen sopivan mittarin/liittimen. Tehostin voi vuotaa vaikka jarrut toimivatkin normaalisti, vetää vain sieltä ilmaa koneeseen. Noita imuvuotoja voi etsiä esim. brake cleanerin kanssa, koneen käydessä suhuttelee mahdollisia vuotopaikkoja, jos käyntinopeus muuttuu niin vuotoa on. Varovaisuus on paikallaan kuumien osien kanssa, ettei syty se cleaneri.

Tulpanjohdot-tulpat-jakajan osat kannattaa vaihtaa jos niiden ikä ei ole tiedossa tai ovat paljon ajettuja. Voivat aiheuttaa kummitusvikoja.

Vikakoodit ovat nimenomaan suuntaa-antavia, loppu tulee sitten arvailusta ja kokemuksesta. :)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #4 : 10.04.2015, 07:24:17 »
En nyt muista onko tämä pelkästään turbo-malleissa, mutta imusarjan ja ohjaustehostimen välissä on alipaineletkun paikka. Lähtee kumimutkalla imusarjan alle menemään. Hapristuu ajan kanssa ja repii ilmaa sieltä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #5 : 10.04.2015, 07:53:18 »
Imusarjan alle menevän alipaineletkun liekkilukon päässä oleva alipaineletkun mutka on vaihdettu, mutta polttoaineen painetta ei kyllä ole mitattu eikä mitään aineita suihkuteltu. Aika ahdasta tuolla kyllä on suihkutella mitään joka paikkaan ja kun ei oikein tiedä minne päin alkaa suihkuttelemaan kun taitaa suurin osa alipaineletkuista kulkea jossain piilossa kun niitä ei näkyvillä kauheasti ole (poisluettuna ilman putsarista lähtevät). Eikös alipainevuodot pitäisi löytyä jos alipainepumpulla yksitellen letkuja testailee? Pitäisi vaan saada auto nostettua ylös että pääsisi myös paremmin alakautta letkuja etsimään ja testailemaan. Näin ainakin toisessa autossa löytyi tuo vuotava egr pumppu.

Pitää varmaan ajaa korjaamolle tuo että mittaavat polttoaineen paineen ja testaavat nuo alipaineletkut ja etsiivät vikaa niin pitkään että löytäävät, kauhean kallistahan se on mutta en itse taida enää tuolle mahtaa mitään kun muita paineen mittausvehkeitä eikä alipaine testauspumppua itsellä ole kuin kompurassa renkaan paineen mittari.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #6 : 10.04.2015, 12:50:39 »
Se kumimutka on edestäpäin katsottuna aivan vasemmassa laidassa imusarjan alla. Sieltä lähtee ohut muoviputki liekkilukkoon. Sen näkee just ja just lampulla sopivassa kulmassakatsoessa.
Kaverin autosta korjattiin jokin aika sitten samanlaisten oireiden takia. Koko kumitutti oli haurastunut mössöksi ja muoviletkukin haprstunut että napsahteli muruiksi.
Laitettiin tutin tilalle pätkä kumiletkua ja uutta imuputkea liekkilukolle. Loppui vikavalon sytyttely. Todennäköinen syy tässäkin tapauksessa.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #7 : 10.04.2015, 14:17:55 »
Tarkoitetaanko nyt siis niiden putkien (alipaineletku ja noin sentin paksuinen letku) toistapäätä mitkä lähtevät liekkilukolta imusarjan alla jossain pehmeässä suojaputkessa ja päätyvät ohjaustehostimen nestesäiliön viereen imusarjan vasemmallepuolelle, kun autoa katsoo edestä päin? Mikä se on mihin nuo letkut menevät ja tarvitseekohan purkaa jotain isompaa edestä, esim. irroittaa imusarja että tuohon kumituttiin mihin nuo liekkilukolta tulevat letkut menee pääsisi käsiksi?

Mielessäni kävi myös että olisiko viallinen egr venttiili (missä päin egr venttiili sijaitsee näissä vanhoissa V70:sissä?) koska aina ajon jälkeen tyhjäkäynnillä valon sytytellyt, mutta arvailen vaan... pitää viikonloppuna tarkastaa tuo kumitutti ja taas vähän ihmetellä ja tuijotella tuota ja yrittää etsiä se egr venttiili, toivottavasti jotain tällä kertaa löytyisi mikä tuon valon syttymisen voisi aiheuttaa...

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #8 : 10.04.2015, 20:07:01 »
Kyllä, se on juuri se toinen pää mitä tarkoitetaan siellä imusarjan alla vasemmalla puolella. Ei tarvitse purkaa mitään pois. Käsi mahtuu juuri ja juuri sinne alle. Kaverin autoon ei enää laitettu sitä uutta ohutta imuletkua sen suojaputken sisään, missä se alunperin on vaan pujotettiin koneen kylkeä vasten putken takaa.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa tatte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #9 : 11.04.2015, 06:24:31 »
Keskusteluun minulla ei ole kauheasti lisättävää, mutta kun sattuu löytymään aiheeseen liittyvät kuvat niin voisin ne heittää tänne.

Elikkä tällaiset lähtevät ainakin 1996 850:ssa kaasuläpän edestä liekkilukolta:


Päätyy imusarjan vastakkaiselle puolelle:

850 20V '96

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #10 : 11.04.2015, 19:41:24 »
Nonniin... tuo kuvissä näkyvän letkun imusarjaan tuleva mutka on tarkastettu ja ehjä oli, tuon liekkilukon päässä olevan kumimutkan vaihdoin jo aiemmin, mutta siitä ei ollut apua.

Voikohan tuo valo syttyä jostain huohotinletkun vuodosta mitkä sijaitsee imusarjan alla?

No tiistaina vien pajalle niin saavat testailla alipaineletkut ja polttoaineen paineen ja mahdollisesti irroittaa imusarjan niin näkee siellä kulkevat letkut paremmin.

Tuli mieleen että voikohan vika olla kuitenkin vain siinä taaemmassa lambdassa (etummainen vaihdettu). Kuinka lambdan toimivuuden saa itse mitattua?
Mitkä on ohmi arvot oltava toimivassa taaemmassa lambdassa?

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #11 : 11.04.2015, 20:11:58 »
Hae päästölappu niin asiantuntija pystyy siitä päättelemään onko lambdavika vai oikeasti katti loppu.
Muuten menee arpahommiksi.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #12 : 11.04.2015, 21:20:00 »
Niin pitää varmaan tehdä.
Kuuluuko lopussa olevasta katista suhina, vai onko auton alta kuuluva suhina jotain muuta? En ole muissa autoissa kyllä suhinaa huomannut ja se tulee auton alta noin etuovien paikkeilta, eli juuri sieltä katin kohdilta.
Vuotava putkihan ei suhise vaan ääni on jotain muuta, eli putki ei vuoda.

Voi voi jos on katti lopussa, kallista on mutta halvemmalla pääsis jos laittais pari elävää kattia jaloista pyörimästä sinne auton alle  :P

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #13 : 14.04.2015, 16:16:33 »
Noniin, boschin lukijalla on koodit katsottu ja testattu lambdat (olivat kunnossa). Alipaine vuodot on testattu suihkuttelemalla jotain nestettä käynnissä ollessa (ei löydetty vuotoja) ja vaihdettu tulpat (vanhoissa oli kärki kulunut jo kolmioksi) ja aktiivihiilisäiliön ja imurarjan välissä olevalta venttiililtä imusarjalle tuleva letkun pätkä vaihdettu (kun vanha oli niin haurastunut jo).

Mistään ei ollut apua ja kotiin tultaessa tallin ovea avattaessa auton ollessa tyhjäkäynnillä taas syttyi lambdavalo.

Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla vielä pyörijän, virranjakajan kannen ja tulpanjohtojen vaihtoa.

Ketuttaa kun mitään selkeää vikaa ei löydy ja menee ihan kokeiluksi tuon vian selvittäminen.

Eikö kellään todellakaan ole ollut samanlaista oireetonta lambdavalon sytyttelyä ajon jälkeen kun auto on tyhjäkäynnillä, kertaakaan ei ajon aikana ole valo syttynyt tuossa vaan aina kun ajon jälkeen on tyhjäkäynnillä.

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #14 : 14.04.2015, 22:45:06 »
Voisin ehkä auttaa jos nyt kertoiset sen vikakoodin eikä jotain suunnilleen mitä se sisälsi..

 

KL-varaosat  Race.fi