Kulkukoira  Proturbo

Mystinen Ongelma

  • 50 Vastauksia
  • 16851 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #15 : 15.04.2015, 06:10:22 »
Kahtena ensimmäisenä kertana vikakoodi kertoi vaikka mitä mahdollisia vikoja joita ei kaikkia enää muista eikä sitä koodi numeroakaan. kun vaihtoehtoja oli niin paljon, mm. seos liian laiha/rikas, polttoaineen paine, imuvuoto, lambda-anturi. Itse olen miinus napa irti tuon valon sammuttanut jo kolmesti kun jotain putsaillut ja vaihdellut.
Ja eilen olin katsovinani korjaamo pojan testerin näytöltä että etummainen lambda äärirajoilla, mutta en tiedä sitten tarkkaa vika koodia eiliseltä kun korjaaja käytti sitä testeriä sellaista vauhtia enkä kehdannut sylliin kuleksia että oisin itse nähnyt mitä koodia tarkalleen antaa. Testasi testerillä myös lambdojen virta-arvot ja näyttivät kuulemma olevan kunnossa.

Toljottelin taas tuota hevosen suuta niin yhdessä tulpan johdossa on eristeestä lähtenyt erittäin pieni pala pinnasta pois (sellainen noin millin syvyinen palkeenkieli) mutta tuskin sellainen voi haitata, vai voiko? No tänään vaihdan pyörijän, virranjakajan kannen ja tulpanjohdot ja jos ei noilla auta niin perjantaina taas pajalle ja jos ei sieltä mitään taaskaan löydy eikä tule kuntoon niin varmaan seuraavaksi paaliin koko kosla tai tallin taakse varaosiksi.
Sitä egr venttiiliä en tuosta ole vielä löytänyt, liekköhän tuossa edes on sitä tai sitten se on erinäköinen osa kuin mitä olen etsinyt.
Enkä myöskään ole löytänyt mitään alipiane letkuja mitkä menisivät jarrutehostimelle.

Lämpeääkö nämä 20v koneet yleensä noin 3km ajossa siihen normaali 90 asteen lämpöönsä, tuli vain mieleen että voiko olla moottorin lämpötila-anturi rikki ja sitä kautta nostaa kojetaulussa lämmöt noinkin nopeasti (vertailuna saabin bensa kone nostaa lämmöt normaaliin noin 6km ajonaikana) ja jotenkin sekoittaa moottorin ohjausta kun ajon jälkeen jää tyhjäkäynnille? On aika kaukaa hakemista kyllä mutta mistä näistä tietää enää kun mitään selkeää ratkaisua ei tunnu löytyvän. Ihmetyrtää myös tuo ajotietokoneen näyttämä liian pieni hetkittäinenkulutus tuon kokoiselle volvolle kun näyttää 80kmh tasaisessa vauhdissa kulutukseksi 5,5-6,5 l/100km. Niin ja pakoputken päästä tulee ihan kiva lammikko vettä lattialle kun tyhjäkäynnillä pyörii, mitähän se meinaa vai meinaako mitään ja kuuluu asiaan?

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #16 : 15.04.2015, 07:04:42 »
Jarrutehostimelle menee vain yksi letku, se paksu.

Jos autolla ajetaan lyhyehköä ajoa niin putkesta tulee vettä, kuuluu asiaan. Tokihan ajoa pitäisi olla sen verran että moista ei juurikaan tapahtuisi, runsas tyhjäkäynti vianhaun yhteydessä voi tietysti olla syynä kun putkisto ei ehdi lämpiämään niin paljoa että sinne vääjäämättä kertyvä kosteus häipyisi.

Hetkellinen kulutus voi näyttää vaikka kuinka pieniä lukemia, sitä ei pidä tuijottaa. Todellinen kulutus näkyy keskikulutuksesta, hetkellinen lukema muuttuu jatkuvasti moottorin rasitusasteesta riippuen. Keskikulutusnäyttö rullailee tosi hitaasti, aktiiviseen vianhakuun vähän huono, pitkässä juoksussa antaa toki suuntia jos rupeaa litratolkulla kulutus muuttumaan. Maantiellä 70-80 vauhdissa ainakin 20v  mallilla pääsi kutosen lukemiin kun ajeli siististi, ja ennenkaikkea tasaisesti.

Tulpanjohdon palkeenkieli ei välttämättä aiheuta mitään, toki jos pääsee siitä lyömään maihin niin se jo vaikuttaa mutta pitäisi silloin nykiä yms.

Hankalia nämä nettidiagnoosit. :)



Hankalia nämä nettidiagnoosit.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #17 : 15.04.2015, 08:06:02 »
Hankala tuo diagnoosi taitaa muutenkin olla kun eivät korjaamollakaan mitään selkeää löydä, antaisi edes jotain selvää oiretta tuo kosla mutta kun ei anna niin ei anna.
No jos ei noiden virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohtojen vaihto auta niin käytän perjantaina vielä lähipajalla ja jos eivät mitään enää löydä niin kai se on kallistuttava Avain Vaunun puoleen ja toivottava ettei kauhean isoa laskua sieltä tule. Kohta hommaan 70 luvun auton kun niissä ei noita kaiken maaliman valoja ja elektroniikkaa ole olemassa ja saavat saastuttaa luontoa.

Poissa tatte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #18 : 15.04.2015, 10:16:27 »
Eikö tuostakin pitäisi löytyä toisioilmapuhallin, sellainen on itselläni sytytellyt lambdavaloa? Vikakoodi tosin 850:ssa osaa syyttää ihan suoraan. Ilmiö ei nyt ihan prikulleen täsmää, kun mielestäni valo on saattanut syttyä ajossakin, mutta yhteistä on oireettomuus.
850 20V '96

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #19 : 15.04.2015, 10:33:45 »
Hae päästölappu niin asiantuntija pystyy siitä päättelemään onko lambdavika vai oikeasti katti loppu.
Muuten menee arpahommiksi.
Tuo halvin jos kunnossa päästöt anna valon palaa niin palaa täälläkin, ei katsuri dieselin valosta sano mitään.

Poissa pete59

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #20 : 15.04.2015, 20:48:02 »
mulla oli pari vuotta sitten suunnilleen samanlainen ongelma.valo syttyi vähän miten sattui ei auttanut tulppien pikku letkujen lambda antureiden koko pakoputkiston vaihto ja pakosarjankin vaihdoin ettei mistään hörppäisi ilmaa.ei auttanut.sitten yhden kerran kun kävi tyhjäkäyntiä kuului vasemman etu pyörän luota ihme ääni ihan kun olisi pirtelöpillillä imenyt. joku evap venttiili jäi silloin tällöin auki ja sytytti valon uusi venttiili eikä ole sen jälkeen valo kiusannut.voisiko olla tämä.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #21 : 16.04.2015, 16:46:55 »
Noniin, vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohdot, tulpat vaihdettiin aiemmin.
Valo syttyi silti taas kun oli tyhjäkäynnillä ajon jälkeen, ei siis koskaan ole syttynyt ajaessa.
Sain lainaan vikakoodin lukijan ja koodi on P0171, eli Järjestelmä liian laihalla.

En tajua mikä tuon aiheuttaa kun mitään käyntihäiriöitä ei ole.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #22 : 16.04.2015, 19:55:52 »
Puhaltelin jarrutehostimelle menevään letkuun imusarjan päästä niin ei mennyt mitään, eli siellä ei vuotoa ainakaan ole.
Laiha seos viittaisi mielestäni ehkä johonkin seuraavista, korjatkaa / lisätkää jos olen väärässä tai jotain puuttuu:
- jostain menee liikaa ilmaa (tutkittu eikä vuotoja ole löydetty).
- polttoaineen paine ei ole kohillaan, eli on liian pieni (mistä vikaa voisi etsiä ilman osien arvailun varassa vaihtamista).
- Kaikki ruiskutettu bensa ei aina kokonaan pala (sytytys vaihdettu muuten paitsi puola).

Toisaalta ihmetyttää miksi tuo on oireeton ja "vika" syttyy aina parin/muutaman ajokerran jälkeen kun auto on ajon jälkeen tyhjäkäynnillä mikä taas periaatteessa poistaa tuon polttoaineen paineen vian aiheuttajana, ehkä.
Voisikohan olla tyhjäkäynti venttiilissä jotain vikaa? Sen kyllä tarkastin eikä ollut kovinkaan likainen ja venttiili liikkui sisällä aivan hyvin.
Toisio ilmapumppuahan tuossa ei ole, enkä  vieläkään ole löytänyt tuosta sitä EGR-venttiiliä, liekkö sitä tuossa mallissa edes onkaan.
Tuossa on se Motronic järjestelmä vai mikä lie olikaan.

On kyllä mystinen juttu tuon kanssa nyt. Varasin ajan jo merkkihuoltamoon jollekin kokeneemmalle vian etsijälle kun muualla eivät mitään löydä, mutta aika on vasta viikon päästä ja jos itse jollain hyvällä vinkillä löytäisi tuon vian aiheuttajan niin säästyisi rahaa.

Poissa anpu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #23 : 17.04.2015, 08:34:21 »
Sinisen tiskillä sanoivat mulle että jopa puuttuva öljytikun o-rengas voi sytyttää valon (ei ainakaan mulla). Kumman lambdan vaihdoit ennen  kattia vai jälkeen.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #24 : 17.04.2015, 08:48:46 »
Ennen kattia oleva lambda vaihdettu ja mitattu testerillä että toimii.

Onkohan tuossa (Motronic 4.4 järjestelmä) olemassa ollenkaan sitä EGR:ää tai MAP-anturia, kun en niitä ainakaan ole löytänyt vaikka kuinka olen kurkkinut joka koloon mihin vain suinkin ollut mahdollista nähdä. EGR pitäisi käsitykseni mukaan volvossa olla ihan näkyvä mötikkä imusarjan luona mutta sellaista ei näy ja map-anturista ei ole hajuakaan mistä päin konehuonetta etsiä.

Kuinka Alipaine venttiilin (aktiivi hiilisäiliön ja imusarjan välissä) toiminta tarkastetaan, varmaan yksinkertaisesti irroittamalla ja puhaltamalla? pitääkö sen päästää ilmaa vain imusarjaa päin ja jos päästää toiseen suuntaan niin voikohan aiheuttaa tuon vian...no kokeilemalla sekin selviää, pitää varmaan puhallella ja jos päästää ilmaa molempiin suuntiin niin vaihtoon.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #25 : 17.04.2015, 11:19:49 »
Map-anturi taitaa kuulua vain 10-venttiilisiin moottoreihin, joissa ei ole ilmamassamittaria.
Tuon venttiilin hiilisäiliön ja imusarjan välissä pitää olla normaalisti suljettu. Ecu sitten ohjaa sitä auki välillä, kun tietyt parametrit täyttyvät. Joten siitä voi puhaltaa läpi suoraan niin silloin se on jumiutunut auki. Voihan tietysti olla, että se jumiutuu auki vain ajottain? Itse testaisin tuota asiaa tulppaamalla siltä venttiililtä imusarjaan lähtevä letkun ja seuraamalla, syttyykö vika valo vielä vai ei. Se tulppaaminen ei sitä sytytä.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #26 : 17.04.2015, 11:41:46 »
Näin on tehtävä ja kokeiltava tuota letkun tulppaamista.
Eli jos tuo jumiutuu ajoittain auki niin sieltä pääsee silloin ilmaa liikaa ja vetää seoksen laihaksi, vai?
Onkohan se venttiili auki kun autolla ajellaan ja sulkeutuu kun ajon jälkeen kierrokset laskee vai mitenhän tuo tuota osaa availla ja sulkea.

Mutta mutta onko tuo imusarjan alla menevä alipaineletku muuten liekkilukolta imusarjan etupäähän saakka aivan yhtenäinen, eli siellä välillä ei ole mitään liitoksia? Eli voikohan tuon letkun vetäistä irti sieltä liekkilukon päästä letkun tarkastusta varten? Tosin voihan tuon vuotamisen selvittää myös tulppaamalla toinen pää sormella ja toiseen päähän puhallella, jos siis on yhtenäinen letku ilman liitoksia ja haaroja.

Melkosta puhaltelua tuon vian selvittely kyllä on, kohta on varmaan puhalleltava muniin ja hommattava 144 tilalle, niissä ei elektroniikkaa ja kaiken maaliman valoja ole.  :)

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #27 : 17.04.2015, 12:11:58 »
En nyt muista millä parametreillä sitä ohjataan, mutta auki se ei ole kuin hetkellisesti tietyissä tilanteissa. Jos vetää ilmaa läpi koko ajan, niin varmaan näkyy seoksessa.
Letku imusarjan päähän liekkilukolta on yhtenäinen, ilman liitoksia.
Sitten tuli vielä mieleen yksi alipaineletku, joka löytyy ainakin kaverin vastaavanlaisesta -98 autosta: siinä menee ilmansuodatinkoteloon alipaineletku, jolla ohjataan kylmän/lämmitetyn ilman ohjausta alipaineventtiilillä. Aikaisemmin 850 autoissahan se oli ohjattu kotelon sisään laitetulla mekaanisella termostaatilla.
Tuonkin letkun toiminta kannattaa tarkistaa, ettei ole se ohjainventiilin kalvo hajonnut, sen kyllä huomaa kun imee letkun toisesta päästä ja katsoo tuleeko ilma läpi vai ei.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #28 : 17.04.2015, 12:57:35 »
Pitää testata tuo venttiilin kunto ja tulpata se letku imusarjalle testimielessä heti illalla.
Samoten pitää kiskoa se imusarjan alla menevä alipaineletku pois ja tarkastaa sen kunto, ruiskuttelemalla kun sen vuotoa ei huomaa kun kulkee saman suojaputken sisällä kuin se paksumpi letku liekkilukolle.

Tuota ilmanputsarissa olevaa alipaineletkua jo testailin ja kun imin siitä niin se lämpimän/kylmän ilman läppä liikkui sulkien kylmän ilman tulon, mutta lämmintä ilmaa se ei näytä tukkivan koskaan kokonaan. Sitten kun laitoin sen letkun kiinni ilmanputsarin kanteen ja imin siitä mihin se imusarjalta tuleva alipaineletku tulee niin eipä enää liikkunutkaan kun siinä kotelon kannessa olevassa venttiilissä, mihin molemmat alipaineletkut tulevat, on pieni reikä keskellä takana (näyttää olevan siihen kuuluva reikä) ja siitä vuoti. Kun tukin tuon reiän sormella ja imin niin silloin läppä liikkui, mutta oletin asian olevan ok, koska se reikä näyttää siltä että se kuuluu siihen.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #29 : 17.04.2015, 13:31:24 »
Ei se ilmaputsarin venttiili ainakaan tuossa kaverin autossa vuoda siitä reiästä.
Eipä se paljon vaadi, että tukit sen pysyvästi jollain, ja taas katsot häipyykö vika vai ei.
Volvo - Ihanan kallista...

 

Elekma  Autoracing