Proturbo  Autodiagnoosi

Mystinen Ongelma

  • 50 Vastauksia
  • 16848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #30 : 17.04.2015, 14:00:52 »
mutta se reikä näyttää kuin olisi tehtaalla siihen tehty.
Sellainen pieni reikä siinä venttilissä tai tarkemmin sen takana putsarin sisäpuolella mihin tulee ne molemmat alipaineletkut, toinen siitä imusarjan vieressä olevasta "puusta" ja toinen siitä ilmanputsarin lämpimän/kylmän ilman säätö läpistä.

Ihmetyttää mikä tuohon kovaan muovikuoreen olisi reiän tehnyt ja miksi se nyt siitä suotaisi jos se ei siinä ole alusta saakka ollut.

Eli kun imetään imusaarjan puulta tulevalta letkulta niin pitäisi tuon lämpimän/kylmän ilman tulo lärpykän liikkua, täytyypä tänään vielä varmistaa kuinka siinä kävikään...

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #31 : 17.04.2015, 14:32:56 »
Jos tarkoitat reikää sen kalvon kotelossa niin pakkohan siinä reikä on olla että kalvo voi liikkua, muuten alipaine estää kalvon liikkumisen kun toiselta puolelta imetään.
Sinuna ottaisin koko läppäsysteemin pois ja laitat ottamaan kylmältä puolelta aina.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #32 : 17.04.2015, 19:22:59 »
Noniin aktiivihiilisäiliöltä tuleva letku tulpattu venttiilin jälkeen ja kokeiltu...ensimmäisellä testilenkillä (15 km) ei syttynyt valo ja annoin auton olla sammuksissa n. 30 min ja sitten toinen lenkki n. 5km ja kun tyhjäkäynnille jäi niin taas lambdavalo ja koodi P0171, liian laiha seos, bank1. Eli aktiivihiilisäiliön letkun tulppaamisella ei vaikutusta. Venttiili siis on ehjä eikä vika johdu siitä että ko. venttiili jäisi mahdollisesti joskus vähän auki.
Niin ja testasin myös sen imusarjan alla kulkevan alipaineletkun, ei vuoda.

Mitenhän jos tuon ilman oton laittaa ottamaan kokoajan vain kylmältä puolelta kuten rocktie ehdotti. Mitä vaikutusta tuolla mahdollisesti olisi? Tuohan varmaan tapahtuu niin että tulpaa sen imusarjalta ilmanputsarin kanteen tulevan letkun, niin alipaine ei ainakaan sieltä vuoda yhtään ylimääräistä. Tuo kyllä nyt jaksaa imeä sen kylmä/lämmin imuilma läpän kiinni (sulkea kylmän tulon), mutta taitaa sieltä jotain vuotaa, ainakin kun imin imusarjalta niin sai imeä aika kovaa ja tuntui että vähän taitaa se venttiili siinä ilmanputsarin kannessa vuotaa. Voisikohan se aiheuttaa tuon laihan seoksen, eli kun imee aikansa sieltä ilmaa niin sitten seos menee liian laihaksi, mutta miksi aina vain ajon jälkeen kun tyhjäkäynnille jää tai rullaa tyhjäkäynnillä.

Missä vaiheessa tuo muuten ottaa kylmää ja missä vaiheessa lämmintä ilmaa, eli onko välillä niin että tuonne ilmanputsariin päin ei alipainetta tehdä ja missä vaiheessa näin mahdollisesti on? Kun käynnistin auton (moottori oli vielä lämmin) niin alipaine imi tuon läpän niin että kylmänilman tulo estyi, mutta missä vaiheessa sitä kylmää sitten otetaan?

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #33 : 17.04.2015, 20:58:05 »
Mitenhän jos tuon ilman oton laittaa ottamaan kokoajan vain kylmältä puolelta kuten rocktie ehdotti. Mitä vaikutusta tuolla mahdollisesti olisi?

Mulla oli 850 20V:ssä tulpattu tuo niin, että imi koko ajan kylmää ilmaa. Ainoa vaikutus oli se, että auto tuntui karvan verran pirteemmältä verrattuna siihen, että ennen se imi koko ajan vain lämmintä ilmaa, kun sen läpän termostaatti oli hajonnut.

850:ssä se termostaatti oli ihan mekaaninen.

Tällänen V70:ssä? Näyttää siinäkin olevan toimintaperiaate samanlainen. Mikään paine ei tuon ohjaukseen vaikuta, tai jotain on rikki jos vaikuttaa.


Ilmanputsarikotelon vuotaminen ei voi aiheuttaa laihalle menemistä jos vuoto on ennen ilmamassamittaria.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #34 : 17.04.2015, 21:16:43 »
Niin ja tarkastin myös polttoaineen paineen, painamalla siitä paineventtiilistä ajon jälkeen niin suhahti ja ruikkasi ihan kunnolla, eli polttoaineessa on painetta.

Voihan tuo periaattessa johtua tuosta ilmanputsarin kotelon venttiilistä (siis siitä venttiilistä mihin tulee letku ja toinen lähtee siihen imuilman lämpösäätimeen), koska tuossa toimii se ilmanotto säädin alipaineella (joissain lämpötilan mukaan kuten aprillin laittamassa kuvassa) ja alipaine imee sitä läppää liikkeelle sen letkun kautta mikä lähtee imusarjan alipaine puusta ilmanputsarin kanteen. Kun kokeilin imeä sieltä imusarjan puolelta (imm takana) letkun päästä niin sai imeä aika kovaa että läppä sulkeutui ja tuntui kuin siinä ilmanputsarin kannessa olevassa alipaine venttiilissä olisi pienen pieni vuoto, koska suoraan kun imee siitä kannesta ilmanputsarin pohjaan tuohon ilmanotto säätimeen menevästä letkusta niin ei kauhean kovaa tarvitse imeä kun säädin liikkuu ja kun se aikansa siitä putsarin kotelon venttiilistä kasassa ollessa vuotaa niin sitten se heittää seoksen himpun verran laihalle koska vuotaa ilmaa alipaine järjestelmään. Jos seos olisi paljonkin laihalla niin eikös jotain käyntihäiriöitä pitäisi olla?

No huomenna täytyy kokeilla tulpata tuo letku mikä menee siitä puusta ilmanputsarin kotelon kanteen ja toivoa että se auttaisi.
Jos ei auta niin viimeiset mahdollisuudet on huohotuskanavat ja öljyloukku tai sitten joku häikkä suuttimissa, vai voiko nuo edes aiheuttaa laihaa seosta?

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #35 : 17.04.2015, 22:49:20 »
Tuli vielä sellainen kokemus mieleen, että kaverin autosta murtui pakoputkesta jousto-osa. Siis se, mikä lähtee pakosarjasta eteenpäin. Siinähän on päällä sellainen metallisukka/verkko, jonka takia oli mahdotonta huomata alla olevaa hiusmurtumaa itse haitariosassa. Sekin aiheutti seos laihalla ongelmaa. Vasta kun se murtui niin että alkoi kunnolla puhaltaa, keksittiin tuo.
Luulisi ettei se mitään ime kun on pakoputken osa, mutta näin vain oli että imi ilmaa lambdalle.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa anpu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #36 : 18.04.2015, 00:09:23 »
Tuli vielä sellainen kokemus mieleen, että kaverin autosta murtui pakoputkesta jousto-osa. Siis se, mikä lähtee pakosarjasta eteenpäin. Siinähän on päällä sellainen metallisukka/verkko, jonka takia oli mahdotonta huomata alla olevaa hiusmurtumaa itse haitariosassa. Sekin aiheutti seos laihalla ongelmaa. Vasta kun se murtui niin että alkoi kunnolla puhaltaa, keksittiin tuo.
Luulisi ettei se mitään ime kun on pakoputken osa, mutta näin vain oli että imi ilmaa lambdalle.
Mulla oli tämä vaiva, reaktio tosin käänteinen, rikkinäinen putki imee ilmaa lambda luulee että on laihalla lisää ruiskutusta -> keskikulutus nousi parilla litralla.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #37 : 18.04.2015, 12:06:46 »
Ja seuraava letku tukittu, eli se letku mikä menee siihen ilmanputsarin kanteen menevälle venttilille mikä liikuttaa alipaineella kylmän/lämpimän ilman sisätulo läppää. Ei vaikutusta, taas syttyi parin testi ajolenkin jälkeen valo tyhjä käynnillä ajon jälkeen, eikä mitään oireita! Eli ei johdu tuo vika siitä ilmanputsarin kannessa olevasta venttiilistä.

Voikohan tuossa joku tiiviste vuotaa vähän, esim. imusarjan tiiviste, mutta miksi valo syttyy aina vain tyhjäkäynnillä ja ei ensimmäisen eikä välttämättä toisenkaan testilenkin jälkeen? Jos jokin koneen tiiviste vuotaisi niin eikös se valon pitäisi syttyä silloin myös ajossa ja hetimiten nollauksen jälkeen? Tuo syttyy aina ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin.

Rupeaa olemaan kyllä niin kummallista tuon paskan kanssa että varmaan pakko nostaa kädet ylös ja toivoa että ensi perjantaina markkihuollossa jonkin selkeän selityksen tuolle löytäisi.

Tässä vielä kertaalleen mitä tehty/vaihdettu:
- alipaine vuodot tutkittu, ei löydetty vuotoja
- imm vaihdettu
- etummainen lambda vaihdettu, testattu ja toimivaksi todettu
- tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpan sekä puolan johdot vaihdettu
- bensanpaine koetettu painamalla venttiilistä ajon jälkeen, paine oli ok koska ruikkasi ihan kunnolla bensaa.

Voihan se tosiaan olla että putkessa ennen etummaista lambdaa on joku pieni vuoto mikä ei pidä ääntä. Päältä päin se putki ainakin näyttää ehjältä, mutta alapuolta siitä ei näe jos ei saa autoa nostettua.
Voiko jossain ruiskusuuttimessa olla jotain vikaa, sellaista pientä vikaa mikä ei aiheuta mitään käyntihäiriöitä. Laitoin kyllä tankkiin suuttimien puhdistus ainetta ja sen jälkeen ajettu noin 130km.

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #38 : 18.04.2015, 14:57:29 »
Tuli vielä sellainen tuosta mieleen että kun tuohon on tammikuussa vaihdettu polttoaineen suodatin, niin se taitaa hieman tihkuttaa niistä letku liitoksista. Ainakin ovat hieman kosteat. Lisäksi ennen suodatinta on letkuun laitettu jatkopala ja siinä jatkossa on letkun sisällä selvästi kapeampi putki millä tuo letkujatko on tehty. Voisikohan noista johtua että bensa ei saa virrattua aivan niin nätisti ja heittää välillä laihalle.
Melkosta arvailuahan tuo on mutta oikeasti loppuu jo usko tuon koslan kanssa.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #39 : 18.04.2015, 16:07:42 »
Tuohon tuskin saa varmuutta ellei mittaa bensanpainetta. Eikö se auto ollut pajalle menossa? Pyydä tekemään siellä samalla.

Mikä se jatkuvasti tuleva vikakoodi on numeromuodossa?
« Viimeksi muokattu: 18.04.2015, 16:17:14 kirjoittanut Kuoma »
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #40 : 18.04.2015, 17:22:01 »
Koodi on P0171.

En tiedä enää mihin tuo voi viitata kun aina vain silloin syttyy kun on ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Jos jatkuvasti kävisi laihalla niin senhän pitäisi sytyttää tuo valo myös ajaessa ja jotain käyntihäiriöitäkin käsittääkseni pitäisi olla, mutta kun ei ole.

Auto menossa merkkihuoltoon ensi perjantain sellaselle mekaanikolle joka on ennenkin kuulemma löytänyt noita mystisiä "vikoja". Paikallisilta huoltamoilta kun ei tuohon apua saa ja kaikki mitä nekin epäilevät on jo käyty läpi enkä halua maksaa siitä että tarkastavat uudelleen samat asia mitkä itse jo olen tarkastanut. Merkkihuollossa varmaan luulisi olevan semmoset koneet ja kokemukset että saavat selville missä vika, kallista se on mutta pakko tuo on kuntoon saada ja valon syttyminen loppumaan.

Pitää varmaan elää näkkärillä ja vedellä koko kesä, on tuohon niin paljon jo tullut tuota ehjää osaa vaihdettua. Mutta ei kai ne rahat ole hukkaan mennyt, toivottavasti, onpahan varaosia tulevaisuutta ajatellen.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #41 : 18.04.2015, 18:47:51 »
Tyhjä, eli joutokäynnillä on imusarjassa melko suuri alipaine. Edelleen tarkista mahd. imuvuodot. IMM vaihdettu, onko Bosch vai joku piliteema?
Näistä se vika varmaan kuitenkin löytyy.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #42 : 18.04.2015, 20:46:51 »
Boschin imm on kun muut ei näissä välttämättä toimi.

Mistähän noita imuvuotoja enää osaa etsiä kun seuraavista etsitty eikä ole löytynyt:
- imusarjan alla menevä alipaineletku ja molemman pään mutkat, ei vuotoa siellä ja toinen mutka jo vaihdettu.
- imusarjan "puulta" ilmanputsarin kanteen menevä, tukittu eikä apua ollut eli ei vuoda sieltä.
- Aktiivi hiilisäiliöltä tuleva letku venttiilin jälkeen tukittu, ei apua eli ei vuotoa venttiilissä.
- ilmanputsarilta tuleva ilmanotto rööri tutkittu, ei vuoda.
- tyhjäkäyntiventtiilin putket tutkittu, ei vuotoa.

Ainoat putket mitkä enää tulee tuohon imusarjaan on liekkilukon putki, mutta sen vuotoa ei kyllä saa tutkittua jos ei irroita imusarjaa. Imusarjan välistä kurkkimalla vaikuttaisivat olevan ehjät eikä vuotoa niissä havaittu kun ruikittiin jotain ainetta paikallisella korjaamolla niihin. Olisiko kellään kuvia tuosta huohotus järjestelmän letkuista koneen kyljessä ja keinoa miten nuo saisi tarkistettua irroittamatta imusarjaa?

Poissa VilleJii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #43 : 18.04.2015, 21:06:18 »
niin ja tutkittu myös jarrutehostimelle menevä alipaineletku puhaltamalla siihen, ilmaa ei mennyt, eli ko. letku eikä jarrutehostimen venttiili vuoda.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: Mystinen Ongelma
« Vastaus #44 : 18.04.2015, 21:09:40 »
meillä valo palanut koko talven, ei vaikuta mihinkään, herjaa egr:ää(en ole löytänyt sitä) ja sitä systeemiä akun alla. syy etsitään kesällä, jos löytyy? 850 10v.

 

RallyBaron  Samppasport