Autoracing  KL-varaosat

S60 ilmastoinnin huoltoliittimet

  • 17 Vastauksia
  • 15641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« : 13.06.2011, 10:45:03 »
Rupesin tuossa konehuonetta tutkiessani etsimään, että mistä tuohon kuuskymppiin vaihdetaan ilmastoinnin kylmäaineet.
En löytänyt keulasta kuin yhden korkin, jossa lukee 6Nm. Se lienee ilmastoinnin huoltoliittimen tulppa?

Mietin vaan, kun edellisistä, muunmerkkisistä autoistani on aina löytynyt kaksi huoltoliitintä konehuoneesta, sininen ja punainen.

Ilmastointihuolloissakin koneissa on kaksi letkua, joissa molemmissa on suuttimet, mutta mihin se toinen laitetaan Volvoissa?
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011, 10:51:49 kirjoittanut Markus »
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #1 : 13.06.2011, 11:12:37 »
Kaikissa malleissa ei ole sitä huoltoliitintä painepuolella, itselläkin on vain se matalapaineliitin imulinjassa.
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #2 : 13.06.2011, 20:10:43 »
Se toinen on siinä ohj. Tehostimen säiliön alla, siis s60
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011, 20:14:22 kirjoittanut Henkka863 »
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #3 : 14.06.2011, 16:11:59 »
Rupesin tuossa konehuonetta tutkiessani etsimään, että mistä tuohon kuuskymppiin vaihdetaan ilmastoinnin kylmäaineet.
En löytänyt keulasta kuin yhden korkin, jossa lukee 6Nm. Se lienee ilmastoinnin huoltoliittimen tulppa?

Siinä oikean aisan päällä se on. Herää kyllä kysymys, miksi sitä lientä pitäisi vaihtaa? Monessa automerkissä on vain yksi liitin. Kyllä sekin riittää.

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #4 : 14.06.2011, 20:44:52 »
Siinä oikean aisan päällä se on. Herää kyllä kysymys, miksi sitä lientä pitäisi vaihtaa? Monessa automerkissä on vain yksi liitin. Kyllä sekin riittää.
Niin no, eihän sitä varsinaisesti vaihdetakaan, sieltähän ensin imetään pois kylmäaineet mitä siellä on, ja alipainetestin jälkeen vanhat aineethan laitetaan käsittääkseni takaisin ja lisäksi uutta kylmäainetta sen verran, mitä järjestelmässä oli vajausta.

Mutta niinhän tuo toinen liitin kuvien mukaan on tosiaan jossain apukuskin puolen syövereissä, ja ilmeisesti "helpossa paikassa" tehostimen säiliön alla.
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #5 : 14.06.2011, 20:54:53 »
Helppo paikahan se onkin, vähän nostaa sitä paisuntasäiliö/tehostinsäiliö pakettia ylöspäin ja liitin on siinä ihan hollilla.  :)

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #6 : 14.06.2011, 22:08:53 »
Niin no, eihän sitä varsinaisesti vaihdetakaan, sieltähän ensin imetään pois kylmäaineet mitä siellä on, ja alipainetestin jälkeen vanhat aineethan laitetaan käsittääkseni takaisin ja lisäksi uutta kylmäainetta sen verran, mitä järjestelmässä oli vajausta.

Mutta niinhän tuo toinen liitin kuvien mukaan on tosiaan jossain apukuskin puolen syövereissä, ja ilmeisesti "helpossa paikassa" tehostimen säiliön alla.

tuon lisäksi vielä uudet öljyt ja väriaine ;)
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #7 : 14.06.2011, 23:05:44 »
tuon lisäksi vielä uudet öljyt ja väriaine ;)

Tuo ihme, jotta automaattikone osaisi imeä öljyt järjestelmästä ja lisätä  tarpeellisen määrän uutta öljyä on kyllä melkoista olettamusta  :2funny:
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #8 : 14.06.2011, 23:17:43 »
kyllä meillä ainakin duunissa on sellanen kone joka erottelee öljyn sieltä kylmäaineen seasta ja tottakai se uuden öjyn määrä täytyy syöttää sinne koneeseen ihan niinkuin kylmäaineen määrä.
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #9 : 14.06.2011, 23:19:16 »
Tuo ihme, jotta automaattikone osaisi imeä öljyt järjestelmästä ja lisätä  tarpeellisen määrän uutta öljyä on kyllä melkoista olettamusta  :2funny:

Meillä yksi tomaattiautomaatti punnitsee talteenotetun öljyn ja lisää täyttövaiheessa saman verran, muilla vehkeillä täytyy itse katsoa talteenotettu määrä ja itse lisätä oikea määrä öljyä, mainio vehje noihin tyhjäs-täyttö "huoltoihin", muuten kyllä käytän mieluummin meidän manuaalisempaa laitetta, jossa saa itse väännellä hanoista ja painelle nappulaa.
Mitä siis tarkoitit tuolla olettamuksella?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #10 : 14.06.2011, 23:24:34 »
Normi-kylmäjärjestelmissä öljyä on kompurassa, putken mutkissa , lauhduttimessa, höyrystimessä. Ei tuo imuvaihto taida normi moottorissakaan taata 100% öljyn poistoa, ennen  uuden  öljyn täyttöä.

Tuo automaattikoneiden palvominen vaan tuntuu hieman kummalliselta, siis, että koneella saataisiin kaavittua kaikki öljyt pois järjestelmästä, kone punnitsee poistetun öljyn ja lisää sitä ohjeessa olevan määrän ilman muuta ihmettelyä  ::)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #11 : 14.06.2011, 23:28:56 »
Normi-kylmäjärjestelmissä öljyä on kompurassa, putken mutkissa , lauhduttimessa, höyrystimessä. Ei tuo imuvaihto taida normi moottorissakaan taata 100% öljyn poistoa, ennen  uuden  öljyn täyttöä.

Tuo automaattikoneiden palvominen vaan tuntuu hieman kummalliselta, siis, että koneella saataisiin kaavittua kaikki öljyt pois järjestelmästä, kone punnitsee poistetun öljyn ja lisää sitä ohjeessa olevan määrän ilman muuta ihmettelyä  ::)

eihän sieltä kaikki öljyt tulekkaan pois mutta suurin osa kuitenkin, 5-20g lisätään järjestelmästä riippuen.


mikäänhän tässä maailmassa ei ole 100% varmaa ;)

ps. menee kait jo vähän ot
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011, 23:30:58 kirjoittanut Henkka863 »
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #12 : 14.06.2011, 23:38:38 »
Normi-kylmäjärjestelmissä öljyä on kompurassa, putken mutkissa , lauhduttimessa, höyrystimessä. Ei tuo imuvaihto taida normi moottorissakaan taata 100% öljyn poistoa, ennen  uuden  öljyn täyttöä.

Tuo automaattikoneiden palvominen vaan tuntuu hieman kummalliselta, siis, että koneella saataisiin kaavittua kaikki öljyt pois järjestelmästä, kone punnitsee poistetun öljyn ja lisää sitä ohjeessa olevan määrän ilman muuta ihmettelyä  ::)

Saako sitä ilman liuotinpesua edes vaihdettua :)
Auton ilmastointilaitteelle riittää, kun välillä lisätään ainetta, joskus uusitaan kuivain ja jotain muita rikkoutuneita komponentteja :)
24/7 päällä olevat esim. rekkojen kylmäkoneet on sitten täysin eri juttu tai sitten isommat teollisuuden laitteet..  siis ne johon ei kompuraa saa muutamalla hassulla satkulla, kuten autoon :)


eihän sieltä kaikki öljyt tulekkaan pois mutta suurin osa kuitenkin, 5-20g lisätään järjestelmästä riippuen.

Varmaan tarkoitit, että sieltä tulee pois pienin osa, kun pienin osa sieltä tulee pois :)

Tässä esimerkkejä komponenttien vaihdon yhteydessä tarvittavista määristä
Kuivain  30 cm³
Höyrystin  50 cm³
Lauhdutin  30 cm³
Putki  10 cm³
Letku  10 cm³
Kompura sen mukaan paljonko tulee vanhasta pois, mutta minimissään lisätään 70cm³

Ihan siis mennään eri lukemissa, kuin mitä sieltä tulee huoltolaitteella ulos.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011, 23:52:11 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #13 : 14.06.2011, 23:49:56 »
joo tuli ajatuskatko ???

kompuroissa kuitenkin yleensä perusöljyt jo sisällä jolloin todellinen öljyn tarve on pienenpi. mut periaattessa noin kun sanoit tää menee... ;)
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: S60 ilmastoinnin huoltoliittimet
« Vastaus #14 : 19.06.2011, 18:23:01 »
Nonniin, sieltähän ne molemmet huoltoliittimet sitten löytyivät :) Ei ollu kun nostaa sitä säiliöparia.

Sen verran vielä offtopicia, että oli yllätys miten "vähän" järjestelmästä oli karannut kylmäainetta(huoltolaite imi sieltä 730 grammaa pois :o)
Kuuskympissähän täyden järjestelmän kylmäaineen määrä on 1000 grammaa. Ilmeisesti sitä on täytynyt joskus huoltaa, auto kuitenkin täyttää syksyllä jo 7 vuotta.
Mitään merkintöjä tai tarroja huollosta ei kuitenkaan missään ole.

Öljyä huoltolaite imi n. 20 ml, ja Autodatan mukaan sinne piti lisätä 70 ml.

Joku aika sitten puskuria irrottaessa huomasin, että kuivain on sen verran v-mäisessä paikassa, että jääköön sen uusiminen ensi vuoteen...
V90 D4 -19
EX:
V70 D3 -12
S60 2.4 Black Sapphire -04

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron