Kulkukoira  Proturbo

v70 2.5 tdi huohotuksesta

  • 8 Vastauksia
  • 3980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
v70 2.5 tdi huohotuksesta
« : 28.05.2015, 21:18:30 »
Moi, talvella tehdyn remontin jälkeen on volvo pelannut hyvin mutta nyt iski pienoinen ongelma, kun tein talvella moottoriin remonttia niin onnistuin tunaroimaan venttiilikopan päältä lähtevän huohotinputken  juuresta poikki, korjasin sen toisella putkella ja tuntui pelaavan ihan hyvin, tässä yhtenä iltana avasin konepellin moottorin käydessä ja huomasin että se putki oli hypännyt ylös venttiilikopasta ja sieltä venttiilikopasta tuprutti aikas reippaasti savua, nostin öljytikun ja sama tuprutus tuli sieltäkin.. venttiilikopan reiästä oli myös räkinyt öljyä siihen venttiilikopan ympäristöön, virittelin putken takaisin reikään ja kaikki näytti olevan taas kunnossa mutta pienen ajolenkin jälkeen avasin konepellin niin öljytikku oli noussut ylös ja sieltä oli sylkenyt öljyä aika reippaasti konehuoneeseen.. olisiko jollain tietoa voisiko huohotusjärjestelmä olla tukossa jostain? Tai joku muu syy mikä aiheuttaisi tuon?

Kone pelaa muuten hyvin, vedot tallella ja käynnistyy hyvin säällä kuin säällä eikä syö edes öljyä.. kilometrejäkin "vasta" 415000..


Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #1 : 28.05.2015, 23:33:31 »
Eihän se noin paljoa saa huohottaa, testaa pyörittää kunkkupultista kaksi kierrosta, jos sama pito jokaisessa niin männät olisi ehjät, mittarilla saa tarkat arvot.

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #2 : 29.05.2015, 07:21:59 »
Joo täytyy kysellä josko saisi jostain lainaksi puristuspainemittarin joka soveltuisi diesel koneen mittaukseen, olisi kyllä hyvä saada mitattua varmasti nuo puristukset ensin. Jotenkin vain tuntuu oudolta että männissä/sylintereissä olisi vikaa kun vetää kuitenkin tosi hyvin ja kiihtyy rivakasti, tosin alavääntö on ehkä vähän heikohko ennenkuin turbo lähtee kunnolla mukaan mutta ymmärtääkseni se on melko ominaista tälle koneelle, lisäksi pumpunhihnan vaihdon jälkeen pumpun ajoitusta ei ole säädetty tietokoneella joten voi johtua tuo väännön puute siitäkin.

Voisiko tuo huohotus liittyä turbon kuntoon mitenkään? Viime aikoina on herännyt epäilys että tuo alkuperäinen turbo alkaisi ehkä olla jo ehtoo puolella kun tuntuu sotkevan öljyä imupuolen putkiin ja myös viheltää aika äänekkäästi varsinkin kylmänä.. Mutta voiko loppusuoralla oleva turbo aiheuttaa huohotusta? ei ainakaan mun mielestä kuulosta oikein loogiselta :idiot2:

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #3 : 29.05.2015, 21:16:58 »
Voisiko tuo huohotus liittyä turbon kuntoon mitenkään? ei ainakaan mun mielestä kuulosta oikein loogiselta :idiot2:
Eihän turbon kunto vaikuta siihen. Ehjässäkin dieselissä coolerin imuputkissa on öljyä jonkin verran. Huohotus on palokaasujen karkaamista kampikammioon eli vuotoa männänrenkaiden ja sylinterin välistä.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #4 : 29.05.2015, 22:44:58 »
Joo näin itsekin vähän ajattelin että tuskinpa turbo siihen huohotukseen vaikuttaisi millään tapaa mutta
On itselle vähän outoja nämä turbolliset härvelit kun ei ole tullut niiden kanssa paljon touhuttua vaikka muuten on tullut ruuvailtua jos jonkinlaista konetta.. mutta joo täytyypä yrittää niitä puristuksia mittailla nyt ekana :)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #5 : 30.05.2015, 07:54:57 »
Niin oliko se huohotusputki/letku tarkistettu että on auki sinne imuilmaputkeen asti? Ennenkuin rupeat mitään isompaa tekemään. Toki jos huohotin irtikin pöröttää aukosta niin joku vaiva poloisella on.

Puristuspainemittausta tarkempi menetelmä on ohivuotomittaus, jos sellaiseen päädyt.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #6 : 30.05.2015, 16:11:45 »
Kyllä tuo huohotin putki oli mielestäni auki mikä menee venttiilikopalta omistukseen.
Juu ohivuotomittaus olisi tietysti parempi tapa todeta pyttyjen tiiviys mutta ohivuotomittaukseen tarvittavia vehkeitä ei taida kovin monen tallista löytyä, tosin eipä niitä diesel koneille sopivia puristuspainemittareitakaan taida oikein monella olla.. pitää varmaan kysellä noista lähipajoista sitä ohivuotomittausta, oon vaan melko allerginen noille korjaamoille  :D

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #7 : 31.05.2015, 10:35:54 »
" oon vaan melko allerginen noille korjaamoille  :D"

Sama täällä, olen kerran viennyt auton testiasemalla mitattavaksi, oli niin epämääräinen tulos dieselille "ei hyvä ei huono" ajoin purkaamolle ostin koneen ja vaihdoin.
Jos vain yhdessä männässä se vika niin tunnet sen pyörittämällä kunkkupultista :(

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 2.5 tdi huohotuksesta
« Vastaus #8 : 31.05.2015, 13:15:03 »
Juu eipä ole tarvinnut kun kaksi kertaa tässä 9 autoiluvuoden Solana
Käydä korjaamolla eikä kummallakaan kertaa auto tullut Kuntoon, toisella kertaa meni jopa huonommaksi :buck2:
No täytyypä koittaa pyöritellä konetta josko selviäisi  :)

 

RallyBaron  Samppasport