Pitkän jahkaamisen tuloksena, täytynee ainakin yksi projekteista dokumentoida tännekkin...
Muutama vuosi sitten tuli hommattua käyttöautoksi suvussa ennestään 22 vuotta palvellut 240 vuosimallia -88. Autossa ei ostohetkellä ollut juuri ollenkaan moitittavaa, joten se saikin palvella yli vuoden vielä lähestulkoon museorekisteröintikelpoisena, muutoin kuin iän puolesta.

Jossain vaiheessa kuitenkin rupesi kytemään idea museoinnilta pelastamisesta, pitihän siihen turbo saada ja monta sataa hevosvoimaa tehoa. Projekti silloin alkoi kokonaisen B21ET tekniikan hankinnalla, tosin keljukoojetti korvattiin hyvinkin pian megasquirtilla, jotta kokoonpano saatiin toimimaan. Monen sadan hevosvoiman tavoite kaatui kuitenkin ahtimen valintaan, useiden eri kokoonpano kokeilujen jälkeen voidaan todeta, että jos joku saa 19-T ahtimella selvästi yli 300 hevosvoimaa irti 8- venttiilisestä vinokoneesta, niin on syytä epäillä tulosten paikkansapitävyyttä. Foorumillahan on puhuttu ulkoisella hukkaportilla tehtävästä pakopaineiden laskusta kyseisen ahtimen kanssa, systeemiä testattiin ja todettiin enemmän tai oikeastaan vähän vähemmän toimivaksi ratkaisuksi. No, ei niistä turbosysteemeistä sen enempää, mielessä kuitenkin oli jo taustalla ajatus jonkin hieman massasta poikkeavan kokoonpanon rakentamisesta.
Tähän tilaan konehuone turbotouhujen jälkeen on nyt jäänyt.

Yli vuosi sitten, hetken mielijohteesta tulevaksi moottoriksi valikoitui hieman harvinaisempi B36 moottori, sellaista ei ole lahden tällä puolella kukaan tainnut vielä asentaa 200-sarjaan, korjatkaa toki, jos olen väärässä. Hetken mielijohde oli oikeastaan niin nopea, että samalla hetkellä kun kyseisen moottorin näin myynnissä, niin pitihän se käydä pikimmiten hakemassa talteen kaiken varalta Porin suunnalta. Onhan näitä rakennettu Roverin koneilla useampiakin, mutta kokeilaan saadaanko sama onnistumaan Volvon tekniikalla. Teknisten tietojen valossa kyseisen moottorinhan voisi saada jopa katsastettua 200- sarjalaiseen, ja sitä tullaan ainakin yrittämään.

Nyt kun erilaisia ideoita on kypsytelty talven yli, on tarkoitus kesän aikana ruveta todenteolla rakentamaan moottoria, jospa sen saisi tänä vuonna vielä käyntikuntoon. Lähtökohtaisesti moottoria tullaan hieman piristämään alkuperäiseen nähden, vapaastihengittävänä kuitenkin näin alkuun. Tai ainahan voi tulla suunnitelmiin muutoksia.
Tähän mennessä kannet onkin ehditty jo käyttää työstettävänä ja ainakin imuventtiilit vaihtuvat aavistuksen isompiin. Pahimpana pullonkaulana moottorissa toimii oikeastaan imusarja ja nokka-akseli, joten niille tullaan tekemään myös jotain. Alunperin konetta ruokkiva kaasutin on tarkoitus korvata megasquirtilla, samaten kärjellinen sytytys on tarkoitus päivittää nykyaikaisemmaksi. Yksi havaittu ongelma on itse moottorin paino, kaikki tuntuu olevan patarautaa tai muutenvaan mahdollisimman painavaksi rakennettua. Valurautaiset pakosarjat on tarkoitus korvata kevyemmillä omatuotanto sarjoilla ainakin. Kevennyshöylä osuu varmasti projektin aikana moneen muuhunkin paikkaan, kuten vauhtipyörään, öljynsuodatinsysteemiin, vesipumppuun jne...
Varsinaista tehotavoitetta tähän projektiin ei ole, tehoa tullaan ottamaan irti vain sopivasti. Kokonaisuus on tarkoitus rakentaa ennemminkin kesäisiä kruisailuja varten, kuin radalle kilvan ajoon. Mainittuun käyttötarkoitukseen tulikin talven aikana hommattua autoon ilmajouset, kun ei oikein alla olleen coilover setin mukavuus miellyttänyt. Paksummat vakaajat jätettiin kuitenkin paikoilleen, tarkoitus ei ole kuitenkaan aivan alkuperäisen kaltaista laivaa rakentaa. Alustaa on tulevaisuudessa tarkoitus päivittää ainakin uusilla iskunvaimentimilla ja muutamalla muulla palikalla, joista myöhemmin kerrotaan tarkemmin. Ulkoisesti autoa ei ole tarkoitus muokata juurikaan, eikä matkustamonkaan puolelta sen kummemmin. Tehtävät muutokset tulevat keskittymään pääasiassa alustan ja konehuoneen puolelle. Ikuisuusprojektiksi tätä ei kuitenkaan voi sanoa, vaikka moottori onkin lähes vuoden maannut tallissa odottelemassa. Projektia tullaan rakentamaan vaihtelevalla aikataululla riippuen opiskelujen ja töiden aikatauluista. Autoa tullaan myös monilta osin projektin aikana ainakin käyttämään itse suunniteltujen osien testipenkkinä.
Tästä lähdettään jatkamaan:
