Proturbo  Autodiagnoosi

244 -75 2.1 K-jet ongelma

  • 10 Vastauksia
  • 3482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
244 -75 2.1 K-jet ongelma
« : 01.06.2015, 00:11:50 »
Auto toiminut 4 vuotta sitten kuten kuuluu, sen jälkeen seissyt tallissa. Bensat, suodattimet yms. vaihdettu sen jälkeen sai käymään härnäämällä, mutta ei käynyt kun tyhjäkäyntiä ontuvasti. ei vastannut kaasuu jne. starttipilotilla sai kierroksia nousemaan, bensa pula siis. irroitin määräjakajan purkasin ja putsasin, nyt ei lähde millään käymään ilman että ottaa startatessa bensapumpun virran irti hetkeksi kun starttaa. eli virta bensapumpulta pois kaasua lähtee käymään äkkiä virta takasin, kone toimii yläkierroksilla, mutta alle 2500rpm saa todella paljon liikaa bensaa tukehtuu, jos erehtyy kaasusta päästämään. taas sama kikka bensapumpun kanssa jotta saa käymään. Rupeaa itsellä jo hiukan kyrsimään koko k- jetti, mutta olis pakko saada toimimaan, koska kyse museo pelistä eikä viittis laittaa mitään uudempaa ruiskusysteemiä.

Jos jollain hiukankin enemmän tietoa K-jetti systeemeistä ja apuja olisin hyvin kiitollinen.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #1 : 01.06.2015, 20:55:17 »
Onko siihen määränjakajan säätöruuviin koskettu? Pitkä 3mm kuusiokolo keskellä olevassa "putkessa". Järjestelmä- ja ohjauspaine kannattaa mitata ja säätää kohdilleen jos vain mahdollista.

Näiltä sivuilta löydät varmasti moneen asiaan vastauksia:
http://www.k-jet.org/articles/
http://www.volvotips.com/index.php/240-260/volvo-240-260-service-manual/

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #2 : 01.06.2015, 21:56:47 »
Onko siihen määränjakajan säätöruuviin koskettu? Pitkä 3mm kuusiokolo keskellä olevassa "putkessa". Järjestelmä- ja ohjauspaine kannattaa mitata ja säätää kohdilleen jos vain mahdollista.

Näiltä sivuilta löydät varmasti moneen asiaan vastauksia:
http://www.k-jet.org/articles/
http://www.volvotips.com/index.php/240-260/volvo-240-260-service-manual/

Säätöruuvia kierrelty, aikaan saannoksena ylhäältä käy puhtaammin, mutta alakierroksilla ei tykkää käydä yhtään, seos todella paksulla. paineita ei oo mittailtu, kun ei oikeen välineitä, mutta parilla eri bensapumpulla kokeiltu. hyödyllisen oloisia linkkejä, ei vaan oikeen kielet taivu..... :-\

Poissa Harri94

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #3 : 06.06.2015, 22:14:49 »
Nyt on vaihdettu toisen auton ruiskusysteemit paikoilleen, käy ylhäältä hienosti, mutta alle 2000rpm ei ollenkaan. Sitten kun kierrokset pääsee alle 2000 rpm moottori sammuu ja ei lähde käymään ennen kun odottaa 10 minuuttia ja starttaa kaasu pohjassa. Heti sammumisen jälkeen lähtee kyllä starttipilotilla käyntiin. Seos tuntuisi olevan ok. Bensan paineet ok. Jostain syystä ei vai alakierroksilla ei käy yhtään. Kaikki ruiskuosat olleet siviili ajossa viimeksi n. Reilu vuosi sitten, ja ovat toimineet moitteetta.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #4 : 14.06.2015, 08:53:04 »
tuleeko tankkiin bensaa paluuputkesta? jos paluupuolella on tukos niin saattaa lykätä sentakia niin paljon nasetta koneelle..
itsellä on ollut 240 k-jetin kanssa lähinnä päinvastaista ongelmaa, pumpusta loppuu jerkku niin yläkierroksilla alkaa pätkimään kun paine ei riitä..

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #5 : 14.06.2015, 16:38:03 »
Tuleeko ohjauspaineensäätimelle sähkö auton käydessä? (PA-pumpun releen kautta)
Ohjauspaineensäätimen putket "auki"?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #6 : 14.06.2015, 17:07:16 »
Ootko kokeillu ettei olis sytytyspuola sökönä..

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #7 : 14.06.2015, 17:26:21 »
Jos bensapumppu ei jaksa antaa tarpeeksi painetta se vetää todella rikkaalle.

ohjauspaineen säädin toimii tavallaan käänteisesti, niin että jos se ei saa tapeeksi korkeaa painetta se ei kykene säätämään seosta riittävästi laihemmalle.

Tai sii itse ohjauspaine toimii käänteisesti, mitä matalampi ohjauspaine sen rikkaampi seos.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #8 : 21.06.2015, 10:06:17 »
lisätään saman topicin alle; oisko jollakin sähkökaaviota tahi varmaa tietoa k-jetin piuhoista? eli rintapellissä olevassa moottorin johtosarjan liittimessä on 5-johtoa öljynpaine, vedenlämpö, laturin heräte, startin heräte ja ilmeisesti sitten ruiskulle +/-?? värit ja paikat mihin kuluu olis ihan jees, moottori on siirretty toiseen koriin jossa ei ole orkkissähköjä niin liittimestä olis nätty vetää kaikki eteenpäin kun tietäis mikä on mikäkin.. startti pyörittää ja bensapumppu ja sytkä toimii mutta kone ei lähde käymään. jos en saa konetta käymään niin ruisku saa lähtöpassit ja laitan kaasarit tilalle niin ei tarvi arpoa  :idiot2:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #9 : 25.06.2015, 17:38:29 »
Sinne pitäisi tulle jatkuva virta op säätimelle ja kylmäkäynnistyksessä sähköpulssi lisärikastussuuttimelle, mutta se kyllä toimii ilman sähköjäkin. Op säätimen sähköllä vaan lämmitetään säädin vähän nopeammin kuin mitä se lämpenee johtumalla, eli lähinnä bensansäästön takia, ja kylmäkäynnistys suutin aktivoituu mun käsittääkseni vasta selkeästi pakkasella.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -75 2.1 K-jet ongelma
« Vastaus #10 : 28.06.2015, 07:51:30 »
vedin virrat ruiskulle ja alkoi tapahtumaan heräämistä, uudet tulpat ja tulpanjohdot kun vanhat johdot löi läpi (naksutus kuului startatessa) niin sain herätettyä katiskan henkiin..
bensanpaineita en saa mitattua mutta tankki on peräkontissa ja paluuletkusta ei tule mitään vaikka auto ei ole käynnissä ja pumput pyörii, vahva epäillys on että uusi bilteman pumppu ei oikein jaksa lykätä riittävästi painetta. laitoin vanhan pumpun siirtopumpuksi/nostamaan painetta kun tuntui että biltsun pumppu hyytyi niin rajusti kun alkoi paine nousta. kokeilen vielä tänään vaihtaa toisen pumpun tai sitten laitan kolmannenkin sarjaan kun niitä sattuu olemaan hyllyssä  :2funny:

edit: ruiskun sisuksissa oli ilmeisesti jotain jumissa kun aluksi kävi todella huonosti ja kerran kun pumppu oli hetken päällä ennen starttausta niin yks pytty oli täynnä bensaa. "siirtopumpun" vaihdon jälkeen käyttelin hetken niin alkoi käymään puhtaasti kierroksilla ja vastaa kaasuun hyvin mutta tukehtuu heti jos päästää tyhjäkäynnille eli vahvasti haiskahtaa liian alhaiselle bensanpaineelle. täytyy kokeilla laittaa bensanpainemittari linjaan ja kolmaskin pumppu sarjaan josko niillä sais riittävästi painetta tai sitten pitää hakea jostain kunnollinen pumppu..
« Viimeksi muokattu: 30.06.2015, 18:06:04 kirjoittanut pl »

 

Autoracing  KL-varaosat