Proturbo  Autodiagnoosi

Xc90 puristukset kateissa

  • 9 Vastauksia
  • 3447 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tapsa78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Xc90 puristukset kateissa
« : 09.06.2015, 23:20:40 »
Ajosta hyytynyt 2.5t bensa -04. Lähti käyntiin muttei ota kierroksia. Huollossa koodi vvt-rulla pakopuolelta. Vaihtoivat sen ja myös imupuolen rullan. Ei käynnisty enää ja starttaa kuin singgeri.. Puristukset alle puolen joka sylinterissä ja epäilivät että lyönyt kaikki pakoventtiilit mutkalle?? Hain hinaamalla pois ennen kuin "korjaavat" lisää.
Otin kannen irti eikä minkäänlaisia jälkiä osumista venttiileihin ja kaikki näyttäisi olevan ok.
Kysymys kuuluukin että voiko vvt rullan asentaa väärin? Voiko vika olla solenoidissa? Tai jos esim remmi katkeaa niin yltääkö venttiilin mäntiin ääriasennossa?

T.Tapsa

Poissa tapsa78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #1 : 10.06.2015, 13:24:16 »
Tein vuototestin kliinerillä ja on se vaan ihme homma että 10stä pakoventtiilistä 8 vuoti läpi. Ei minkäänlaista merkkiä pinnoissa että ois kolahtanut yhteen..
Venttiilit laitettu tilaukseen ja imupuolen läppäys samalla ym kun kansi irti..
Autolla ajettu 225000 ja huollot tehty ajallaan.
Kannattaa seurata näköjään niitä nokkapyörien sivuttaisvälyksiä esim huollon yhteydessä niin säästyy paljolta.
Remontin hinta-arvio oli huollossa 2500-3000€. Itse tehtynä alle 300€ osat ja remonttijuomat :)

T.Tapsa

Poissa tapsa78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #2 : 11.06.2015, 17:05:21 »
Uudet pakoventtiilit varaosaliikkeestä ja tietenkin väärät.. muuten mitat täsmäs mutta millin paksumpi varsi, taitavat kuulua 2.4t koneeseen.
Osaliikkeen kautta ei muuta saa joten soitto Oulun wetterille, ruotsista tilaamalla 88 euroa kappale... on kyllä tapilla hintaa.
Soittokierroksen jälkeen Oulun moottorikoneistamolta 16€ kipale löytyi oikeat.. päivä pelastettu

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #3 : 11.06.2015, 18:42:48 »
Törkeä hintaero, onneksi kysyit muualtakin.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa tapsa78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #4 : 11.06.2015, 19:41:34 »
Joo aika kovalta tuntuu kate tuossa venttiilissä, Wetterin varaosamyyjäkin alkoi nauramaan kun kertoi hinnan :) antoi pari vinkkiä mistä muualta kannattaa kysyä.. mukavaa palvelua sieltä.
880€ versus 160€ laittaa jo köyhää miettimään kahdesti..

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #5 : 11.06.2015, 19:57:45 »
Joo aika kovalta tuntuu kate tuossa venttiilissä, Wetterin varaosamyyjäkin alkoi nauramaan kun kertoi hinnan :) antoi pari vinkkiä mistä muualta kannattaa kysyä.. mukavaa palvelua sieltä.
880€ versus 160€ laittaa jo köyhää miettimään kahdesti..

On se kyllä ihmeellistä tuo hinnoittelu merkkiliikkeessä kaiketi heidänkin kannattaisi myydä varaosia ja tehdä hieman tulosta,mutta ei nykyisillä hinnoilla,,,,vanha sanonta. Volvon varaosahinnat ovat kilpailijan paras myyntivaltti.
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #6 : 11.06.2015, 21:00:51 »
Välysten säädöt vaan on hieman haasteellinen homma kun niitä erimittaisia kuppeja pitäisi olla iso kasa. Niissä on mittalukema alapuolella. Venttiilien vaihto niin että välykset ovat oikeita on aikaavievä projekti.

Edit: eikai enää nykyään saa sellaista bensiiniä jonka seurauksena tulee "liimaventtiili"-vika ja venttiilit tahmaavat. Joskus on ollut sellainen moottori (D5) että oli heikot puristukset. Kyseinen moottori oli varmaan niellyt imukanavasta irronnutta pikeä. Vika korjaantui ihan siitä yläpuolelta venttiilejä pienellä vasaralla koputellen niin että lika liiskaantui pois. Ihan palasiakin on venttiileistä puuttunut
« Viimeksi muokattu: 11.06.2015, 22:15:10 kirjoittanut Nortti »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15098
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #7 : 12.06.2015, 13:00:23 »
Mulla toiseen kuppi säätöseen koneistamolla lyhentivät venttiilejä sopiviksi olemassaoleviin kuppeihin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa tapsa78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #8 : 12.06.2015, 16:50:55 »
Sama idea on mullakin tuossa venttiilin säädössä kunhan vain tulevissa venttiileissä ois tarpeeksi materiaalia mistä lyhentää. Sorvi löytyy kyllä millä pääsee jopa satkun tarkkuuteen :)
Vielä jos joku muistaisi oikeat välykset..
Kyllä nuo vuotavat venttiilit oli hipaisseet mäntiin kun niitä porakoneessa pyörittelin niin vipatusta oli havaittavissa. Karstaa ei kanavissa ollut juuri nimeksikään..

Poissa tapsa78

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 puristukset kateissa
« Vastaus #9 : 16.06.2015, 23:13:55 »
Eilen sain uudet pakoventtiilit pajalle ja täytyy kyllä sanoa että venttiilivälyksen säätö oli aikaa vievä homma. Tapeissa oli muutama kymppi pituutta mistä pääsi lyhentämään sopivaksi. Pari erikoistyökalua piti myös rakentaa..
Toinen ihmettelyn aihe oli ajoituksen säätö, merkkasin jakopään ennen purkua ja käänsin vvt-rullat myötäpäivään nollaan. En vaan tullut pyörittäneeksi konetta kun olin siinä uskossa että huollossa osaavat. (Rullat ja uusi hihna siis asennettiin huollossa)
No kasausvaiheessa merkit kohdilleen ja kappas kone jumitti käsin pyöritettäessä. Kampuran ja imunokan merkit löysin mutta pakopuolella ei minkäänlaista merkkiä.
Netistä löysin onneksi nokan toisen pään hahlojen asetus ohjeen ja johan kone rupesi pyörimään. On käytetty kuumaksi ja mukavan tasaisesti toimii moottori, paremmin kuin ennen..
160€ oli venttiilit ja tiivisteet 150€. Uudet kannenpultit 30€ + öljyt ja nesteet. Vähän meni yli budjetin mutta jäihän tuossa vielä työpalkkaakin :)
Hiukan jäi mietityttämään että menikö venttiilit ajosta vai "korjattiinko" ne huollossa kieroon.. tämä taitaa jäädä mysteeriksi mutta pääasia että pelaa nyt.

T.Tapsa

 

Proturbo  Autodiagnoosi