Proturbo  Autodiagnoosi

Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi

  • 8 Vastauksia
  • 11174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« : 17.06.2015, 14:08:53 »
Onko joku sarhannut öljypumpun tiivisteen 2.5 tdi koneeseen moottorin ollessa paikallaan. Aika öljynen on tuo kampiakselin hihnapyörän puoleinen pääty. Jos jollakin olisi vinkkejä mitä kaikkea pitää purkaa ja onnistuuko ollenkaan paiksllssn ollessa.
Mitä osia hiihen kannattaa etukäteen hankkia. Onnistuuko pukeilla ja paljonko vie osaavalla sepällä aikaa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #1 : 17.06.2015, 19:02:21 »
Kotikonstein eka mieleen tuleva haaste on kampiakselin keskipultti. Sen kiristysmomentti on jotain ihan tajutonta ja ilman kunnollista lukitustyökalua sitä ei saa riittävän kireälle.

Myös öljypohja pitää irroittaa, sillä pumpun alaosasta lähtee imuputki öljypohjan pohjalle, eikä pumppu siis irtoa ennen tämä putken irroitusta.

Kumpikaan ei toki ole mitään ylitsepääsemättömiä haasteita, mutta kannattaa tarkaan tutkailla omia kykyjä ja olosuhteiden luomia mahdollisuuksia ko. hommaan  :)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #2 : 17.06.2015, 21:37:18 »
ja, nosturi olis hyvä, selällä maaten hankalaa. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #3 : 18.06.2015, 07:25:37 »
Joo keskipulttiin löytyy lukitusavain ja se olikin tiedossa. Eli öljypohjan saa tiputettua ilman automaattilootan irrrottamista.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #4 : 18.06.2015, 08:58:00 »
Saa, on siellä kaiken moista suojaa, letkuja , putkia. Mutta ei mahdoton homma. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #5 : 18.06.2015, 09:54:19 »
Väsäileppä tehdessäsi kunnon ohje kuvilla, jos jollain vaikka olisi käyttöä! V:>
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #6 : 02.07.2015, 00:15:01 »
Nyt se on sitten tehty ja ajamalla hallilta kotiin tultu 12 km  :2funny: .

Osia meni.

Öljypohjan tiiviste,  VW:n osa. Ennen oli liimalla kiinni, saattoi vuotaa sekin öljyä.
Öljypumpun tiiviste. VW:n osa
Öljyputken o-rengas VW:n osa
Hihnapyörän keskipultti ja 4 kpl pieniä kuusiokolo pultteja. VW:n osa
Jakohihna. Gates, AD
Vesipumppu. AD
Vanhat öljyt kun 1800  km ajettu.

Projektina aika eas,y kun oli nosturi ja itse kyhätty kampiakselin lukitustyökalu. Se keskipultti laitetaan 160 nm ja päälle 180 astetta. Meinas 72 kg:n kukkakepiltä loppua voimat  :idiot2:

Työpäivän päälle kun riekkui niin meinas puhti loppua kun lämmintäkin oli hallissa tarpeeksi.

Uudet tiivisteet oli ns. Peltisiä, kun vanha öjpumpun tiiviste oli paperinen.

Vesipumpun vaihdoin kun oli juorureiässä pikkuisen punaista jälkeä.

Jos saa lukittua kampiakselin hyvin niin ei mikään ylitsepääsemätön projekti. Ei kannata pelätä jos avaimet pysyy käsissä.

Kuvia laitan muutaman kun lomille jään. Oli sen verran mustat näpit ettei joka hetki viittsinyt valkealla Sonyllä räpsiä.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #7 : 05.07.2015, 20:05:00 »
Nyt se on sitten tehty ja ajamalla hallilta kotiin tultu 12 km  :2funny: .

Osia meni.

Öljypohjan tiiviste,  VW:n osa. Ennen oli liimalla kiinni, saattoi vuotaa sekin öljyä.
Öljypumpun tiiviste. VW:n osa
Öljyputken o-rengas VW:n osa
Hihnapyörän keskipultti ja 4 kpl pieniä kuusiokolo pultteja. VW:n osa
Titaanipinnoitettu välilevy. VW:n osa
Jakohihna. Gates, AD
Vesipumppu. AD
Vanhat öljyt kun 1800  km ajettu.

Projektina aika eas,y kun oli nosturi ja itse kyhätty kampiakselin lukitustyökalu. Se keskipultti laitetaan 160 nm ja päälle 180 astetta.

Työpäivän päälle kun riekkui niin meinas puhti loppua kun lämmintäkin oli hallissa tarpeeksi.

Uudet tiivisteet oli ns. Peltisiä, kun vanha öjpumpun tiiviste oli paperinen.

Vesipumpun vaihdoin kun oli juorureiässä pikkuisen punaista jälkeä.

Jos saa lukittua kampiakselin hyvin niin ei mikään ylitsepääsemätön projekti. Ei kannata pelätä jos avaimet pysyy käsissä.

Kuvia laitan muutaman kun lomille jään. Oli sen verran mustat näpit ettei joka hetki viittsinyt valkealla Sonyllä räpsiä.

Tästä lähdettiin liikkeelle.


Öjypohjan välistäkin oli ilmeisesti vähän tihkunut.


Nokka-akselille tussilla merkit ajoitusta varten.


Ja kampiakselille vauhtipyörän hampaisiin.


Öljyputki irroitettu.



Öljypumpun tiiviste.






Titaanilevyn paikallaan jota ei kannata jättää pois. Kannattaa uusia.



Tässä kuva levyn paikasta.


Merkit kampiakselinpulttiin jotta saa kiristettyä oikeaan tiukkuuteen joka on 160 nM + 180°


Näillä työkaluilla onnistui tuon keskipultin irroitus ja kiinnitys helposti
« Viimeksi muokattu: 05.07.2015, 22:12:00 kirjoittanut Jouscar »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Öljypumpun tiivisteen vaihto 2.5 tdi
« Vastaus #8 : 06.07.2015, 11:30:14 »
Kiitoksia ohjeistuksesta, taidan kyllä varata reilun viikonlopun tuohon projektiin. :hello:
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron