Heipä hei!
Päätin aikani kuluksi alka rustaamaan showroom-lankaa tuosta käyttökulkineesta.
Aloitetaampa ihan alusta.
Ajokortin sain viime vuonna toukokuussa ja silloin käyttöpelin virkaa suoritti Bertone 780, mutta onnettomuuden sattuessa yhteinen taipaleemme erkani. Neuvottelu alkoi vakuutusyhtiön kanssa, joka lupasi "kohtuullisen" korvauksen autosta. Kohtuullinen se olisi ollut, jos auto olisi ollut tavallinen 740, mutta pienen neuvottelun ja kädenpuristuksen jälkeen poistuin tyytyväisin mielin.
Parin päivän päästä kun vakuutusyhtiön korvaussumma oli saapunut tilile, kävin nostamassa pankista tukun seteleitä, joista tytöt tykkäävät ja lähdin kiertelemään autokauppoja.
Paikallisesta autoliikkeestä löytyi pari ehdokkia, joista piti päättää: V70 ja S80. Molemmilla käytiin koeajolla ja pällisteltiin muutenkin. V70 oli täysin alkuperäisessä kunnossa, ja S80 vähän laitettu. V70 tuntui liian pappamaiselta nuorelle klopille, joten valitsinkin sporttisemman vaihtoehdon. Luovutushuollon jälkeen sainkin sitten käydä hakemassa tulokkaan kotio, josta alkoi uusi taival.
Auto ostokunnossa.
Aiempi omistaja oli siis kalvottanut takalasit ja ostanut tinavanteet.
Nykyään kys. vanteet toimittavat talvivanteiden virkaa ja värina mastonin 121.


Autolla ajettiin lähes vuosi tuossa kunnossa, lukuun ottamatta että autoon tuli ostettua siihen kuuluvat Volvo Regorit, jotka pyöräytettiin samoille renkaille.
Jokunen kuukausi sitten alkoi ulkonäkö tympimään, ja pitihän sitä vähän lähemmäs maata. Tilaukseen lähti säädettävä alustasarja ja välikelin vanteiksi ostettiin Jaguar XF:n alkuperäisvanteet 8.5x20" koossa.
Vertailukuva alkuperäiseen. Joustoa löytyy vieläkin.

Myös putkistoa tuli tehtyä, viimeinen vaimennin poistettu ja taakse rakennettu tuplaputkisto. Ihan siistit äänet ja pölläyttää karstatkin paremmin veke.
Tähän väliin voisi laittaa muutaman kuvan autosta.





Autolla tuli myös tehtyä 8-13.6.2015 2000km pituinen roadtrip Ruotsin teillä, tuli siinä norjan rajallakin käytyä pällistelemässä vuoristoa.

Auton ollessa off-road korkeuksissa käytiin auto katsastamassa, jossa saatiin lappuun alustakin.

Pohjapanssarikin nähtiin syyksi väsätä, kun ei tuota maavaraakaan ole ihan liikaa. Pohjaan hitsasin siis M14 mutterit runkopalkissa olleiden reikien kohdalle, jolloin tuon saa pultattua helposti paikoilleen.


Kaikki kommentit ovat tervetulleita! Pussihousut, älkää silti vaivautuko. :hello: