Koitetaanpas nyt vielä selventää; jarrut siis laahaavat heti kun kasaamisen jälkeen polkee reilusti jarrua. Kun puran satulan irti näistä laahaavista jarruista (siis tietenkin satula jää letkulla kiinni....), saan työnnettyä männät sisään aivan kevyesti käsin. Lisäksi olen kokeillut avata ilmausruuvin ja avaaminen ei vaikuta laahaamiseen laisinkaan. Käsin pyöritellessä on aivan saman tuntuinen oli ilmausruuvi kiinni tahikka auki. Sanoisin, että turha miettiä pääsylinterin tai jarruletkujen vikaa tai mitään muuta nestepuolen juttua.
Onhan tämä asia vähän edistynytkin taas. Tarkastelin liukulevyjä, joita vasten palat liikkuvat. Näiden uusien kulma oli selkeästi väärä. Se ei ollut tasan 90 astetta, kuten alkuperäisissä. Vääntelin nämä tasan oikeaan kulmaan, laitoin levyt mahdollisimman huolellisesti paikoilleen ja niputin jarrut. Tulos; laahaa edelleen, mutta niin että ehkä tuolla voi nyt ajella. Jospa ne siitä asettuvat.
Minusta tässä on kyse "tyyppiviasta". Kolinanestojouset jarrupaloissa ovat niin jäykät, että pala painuu hyvin voimakkaasti liukupintaansa vasten (siis edellä mainittua rosterilevyä). Kun autossa on täysin suorat (=uudet) jarrulevyt ja täysin välyksettömät pyöränlaakerit, mikään ei tyrki paloja irti levystä vaan ne jäävät makaamaan levyä vasten jonkinlaisella voimalla. Ei kovalla voimalla, mutta sellaisella että levy lämpenee. Tämä tuntuu käsittämättömältä, mutta muuta en enää keksi.