Carcom Oy  Elekma

850 jäähdytysnesteet kateissa, suuria määriä taivaan tuuliin kerralla

  • 51 Vastauksia
  • 13915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Ai sulla vispaa lämmöt siinä? Nouseeko yli puolen välin viisari ja miten korkealle, eli meinaako ylikuumua? Se on kyllä yksi kansi/pahvivian merkki jos yrittää keitellä... Mutta voi johtua myös esimerkiksi viallisesta termarista tai viallisesta anturista, eli mittari näyttääkin omiaan.

Itse kuitenkin ehdottomasti etenisin siinä järjestyksessä että ehjää syyläriä nokalle ja ehkä termostaattikin vaihtoon tai näin kesällä vaikka kokonaan pois väliaikaisesti ja katsoo miten lämmöt käyttäytyy. Tai sen termarin toiminnankin voi testata. Termari vesikattilaan ja kiehumaan. Lämpömittarilla katsoo aukeileeko oikeassa lämpötilassa.


Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Siis ei nosta yli normaalin eli mittarin puolivälin yli ei mene. Varmaan termari möhnänen öljystä tai muusta, alotti sen tuossa kun on nesteitä lisänny eli ollu muutaman kerran, poistunutki välissä jos ei oo hetkeen tarvinnu vettä lisätä. Ei siis tosiaan oo keittäny tai ylikuumentunu.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Nii joo, eli luultavasti siellä termariosastolla selitys siihen.
Ei muutaku toivottavasti löydät syylärin ja HALAVALLA tietenni  :)

Poissa sendmillion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Minkä takia kannattaa alkaa vaihtaan osia, jo vika onkin vaikka sitten siinä kannentiivisteessä?

Kohta se vuotaa pahemmin ja taas kohta on syyläri jatai lämppärinkenno rikki, ku paine lisääntyy järjestelmässä.

No, kuten jo todettua, jos haluaa arpoa, ni voi vaihtaa kaiken ensin ja katella sitte, toimiiko. Suosittelen edelleen sitä testausta ja sen jälkeen korjausta, mitä pitää.

Tietenki, jos tykkää askarella, ni antaa mennä vaan  :)

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Minkä takia kannattaa alkaa vaihtaan osia, jo vika onkin vaikka sitten siinä kannentiivisteessä?

Kohta se vuotaa pahemmin ja taas kohta on syyläri jatai lämppärinkenno rikki, ku paine lisääntyy järjestelmässä.

No, kuten jo todettua, jos haluaa arpoa, ni voi vaihtaa kaiken ensin ja katella sitte, toimiiko. Suosittelen edelleen sitä testausta ja sen jälkeen korjausta, mitä pitää.

Tietenki, jos tykkää askarella, ni antaa mennä vaan  :)
testautan varmaa vielä myös, ei ainakaa sitä painetta kerää. Aion kyllä oman mielenrauhani taata ja eliminoida vielä eri vaihtoehdot käytännössä, vaikee kuitenkaa varmaks sanoa kenenkään täälläkään  :) mutta korvaamaton apu kuitenkin että tietää vähän mitä tehdä ja tarkistella ja mahdollisesti vaihtaa ja oppii vielä uuttakin samalla  :)
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Valitettavasti nuo autokorjaamot on sellaisia että ne mielellään diagnosoi vian sen kalleimman vaihtoehdon mukaan, kun se tietää niille rahaa. :(




Poissa sendmillion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
No, jos tässä aloittaja on itse alkamassa tekemään kannentiivisteen vaihto-operaatiota, ni suosittelen entistä enemmän tekemään sen testin vaikka itse ja sen jälkeen viemään auton korjaamolle, jos vuotaa. Nimittäin ei ole moottorina maailman helpoimpia ja nopein homma vaikka olisit kokenut asentaja. Tosin kalliiksi se tulee, juurikin sen takia, kun ei ole helppo ja nopea, jos itse teet, osat ja tarvikkeet maksaa n. 500€, mikäli riittää kannen suoristus koneistamon osalta.

Ja tohon skitsomaiseen väitteeseen korjaamojen vilungista en ota kantaa, jokainen saa ajatella miten tahtoo  :pomo:






Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
En lukenu koko ketjua mutta ei jäähdytintä kannatta suomesta ostaa. Säästää lähes satasen kun noista ulkomaisista tilaa. Vaikka autonvaraosat24.fi.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Saahan sieltä halvalla kaikennäköistä...tavaraa. Itse en suurin surminenkaan osta enää koskaan minkäänlaista Thermotecin kennoa, eikä sitä halvemmat ole varmaankaan sen parempia.
Jos Hellan saa 250€ suomesta niin sen kyllä ottaisin.
Riippuu vähän tietenkin onko autoa pitämässä vai hukkaamassa mutta jokaisen oma valinta.
Sanoisin että jos tuollainen turboautomaatin jäähdytin maksaa alle satasen tai vähän yli niin ei laatu ole kovinkaan mahtava. Tämä tarkoittaa mm. käyttöikää.
http://www.autonvaraosat24.fi/volvo/850-ls/7982/10203/vesijaahdytin

Esim. noissa Dasis jäähdyttimissä mallikuva ei vastaa ollenkaan kyseistä jäähdytintä.
Turbomanuaalin jäähdyttimessä ei ole moottoriöljyn jäähdytinkiertoa.
Automaatin jäähdytinkuvassa ei ole kuin vaihteiston jäähdytinkierto, ei moottorin kiertoa laisinkaan ja sitä rataa.
Voi olla pieni riski mitä sieltä saa.
Tilasin joskus yhden halvan lämppärinkennon tuolta, oli se thermotec ja ovat kyllä ihan hintansa arvoisia eli ihan paskoja.
Tuli vielä avattu paketti missä ei ollut o-renkaita vaikka piti, lienee käytäntö tuolla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Noniin tämä työmaa on mennyt eteenpäin ja aika kertoa vähän lopputuloksia  :) Eli ensimmäisenä, jäähdytysnesteen seassa EI ollut öljyä, virhehavainto itseltäni, nesteet vain tosi likaiset ja paisari etenkin. Menköön tämä kokemattomuuteni piikkiin.

Syyläri on halki ylävesiletkun liitäntäkaulasta, muovia tämä kohta, korjattavissa eli ei tarvitse uutta syyläriä.

Turbolle menevä tai sieltä tuleva ( en ole varma kumpi) on saanut siipeensä, vuotaa pikkuisen tiputtamalla jäähdytysnestettä, syyn kerron tässä tekstissä myöhemmin.

Sitten mielenkiintoinen osuus!
Moottorin tuennasta oli poikki tai kateissa kolme neljästä pultista alta päin katsottuna, yksi irtopultti oli siellä tuennan välissä poikittain vääntelemässä moottoria huonoon asentoon. Tänä jostain paikasta x irronnut pultti oli ilmeisesti aiheuttanut ketjureaktion missä tuennan pultteja päässyt poikki ja tärinä ilmeisesti irrottanut yhden. Mitään oireita tällaisesta ei ollut, ei tärinää tai ihmeellistä kolinaa, kiva yllätys! Tämä oli aiheuttanut sen että moottorin asennon muututtua moottori oli turbon jäähdytysputkea vasten josta syystä tähän oli hiertynyt ura joka nyt pisaroittain tiputtaa jäähdytysnestettä.

Lisäksi yksi turbon ahtoletkuista löysällä, turbo ahtoi kyllä sen mitä pitikin mittarin mukaan mutta meno parani huomattavasti kun tämän kiristi, ahdin tulee kunnolla mukaan jo 2500 rpm kun aikaisemmin jossain 3500+ rpm.

Samaan syssyyn tuli etujarrut fiksattua, oli metalli toista vasten.

To do: kuskin puolen vetarin sisemmän kumin tarkempi tutkiminen, ympäristö täynnä rasvaa mutta kumista ei löytynyt äkkiseltään mitään.
Sitten vielä se turbon putken nestevuoto ja syylärin vuoto kuntoon.
Etujousien ylätukikumit menee vaihtoon.

Mistä tota putkea kannattaisi etsiä sinne turbolle?

Positiivista myöskin tähän lisäksi: Pohja loistavassa kunnossa, samoin jouset ja iskarit  :)

Edit: termari menee myös vaihtoon
« Viimeksi muokattu: 31.07.2015, 20:09:15 kirjoittanut Yrsin »
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Nyt meni aika kummalliseks. Nestevuotoa ei ole vielä korjattu, häviää sellainen desi tai kaks nestettä turbon putken kautta päivässä. Mutta tänään hävisi 2,5 litraa parkissa, ilman että maa oli auton alta märkä tai edes kostea. Mihin se oikein meni? :D nestettä oli riittämiin kun kotiin tulin koska varoitusvalo nestetasosta ei palanut. Onko tuo keittänyt parkkipaikalla ja sitä kautta haihtunut noin paljon? Kävin sitten kaupassa ja kaupan pihassa (matka ehkä 3km kauppaan) välähti nesteiden valo taas ja n. puoli litraa kadonnut. Taas oli asvaltti auton alla kuiva. Oon epäily et flekti ei toimi koska en oo kertaakaan sen kuullu pyörivän ja tuo termostaatti vittuilee kun lämpömittari laskee alle puolivälin ja sitten nostaa lämmön taas normitasolle.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Nyt meni aika kummalliseks. Nestevuotoa ei ole vielä korjattu, häviää sellainen desi tai kaks nestettä turbon putken kautta päivässä. Mutta tänään hävisi 2,5 litraa parkissa, ilman että maa oli auton alta märkä tai edes kostea. Mihin se oikein meni? :D nestettä oli riittämiin kun kotiin tulin koska varoitusvalo nestetasosta ei palanut. Onko tuo keittänyt parkkipaikalla ja sitä kautta haihtunut noin paljon? Kävin sitten kaupassa ja kaupan pihassa (matka ehkä 3km kauppaan) välähti nesteiden valo taas ja n. puoli litraa kadonnut. Taas oli asvaltti auton alla kuiva. Oon epäily et flekti ei toimi koska en oo kertaakaan sen kuullu pyörivän ja tuo termostaatti vittuilee kun lämpömittari laskee alle puolivälin ja sitten nostaa lämmön taas normitasolle.
Tähän tarttis nyt vähän apuja, taas oli kolme litraa kadonnut parkissa reilussa päivässä, nyt parin tunnin aikana kadonnut paisarin ylärajasta alarajalle, valo välkkyi jo. Tutkin kotiin päästyäni lämppärin kennon. Muuta en tähän hätään keksi mistä tuollainen määrä katoaa taivaan tuuliin.  :idiot2:
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Flekti ei starttaa, käyttelin paikoillaan mutta ei. Kerää parkissa painetta. Suhina kuuluu syylärin pienestä halkeamasta. Mitään ei kuitenkaan ole alleen laskenut. Sisältä lattia on kuiva eli lämppärin kennon voi sulkea ulos laskuista? Jos parkissa käyttää puhallin päällä jonkun aikaa leviää sisään pahaa hajua, ei mikään pakokaasu kuitenkaan. Vähän sellainen palaneen haju. Turbon putkessa tosiaan edelleenkin se reikä mutta silti painetta. Ei öljyä jäähdytysnesteessä eikä vaahtoa öljyn seassa. Ei savuta paitsi kylmänä mikä käsittääkseni on luonnollista. Tosin kylmällä koneella tosi töpäkkä bensan haju takaata mutta se tuskin liittyy tähän. Kenonitilla toisessa topicissa samanlaista ongelmaa mutta pienemmillä kadonneilla määrillä.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa sendmillion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
lähteekö se käyntiin ihan normaalisti aina vai pitääkö välillä sahata, jos seisottaa vaikka vrk?

Ja joss joo, ni käykö sitten tasaseen vai hetken rykimällä ts. vajaalla?

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Ei oo starttauksen kanssa ollu ongelmia, eikä ole vajailla käynyt. Toki yön yli seisoneena saa hetken kauemmin starttia pyörittää kuin lämpimänä mutta sehän on normaalia.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

 

Elekma  Autoracing