Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa

  • 23 Vastauksia
  • 10643 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #15 : 22.06.2011, 10:24:34 »
Lamba 1.160 on laiha.

Poissa temee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #16 : 22.06.2011, 15:45:23 »
kuten jo koitin selittää, kyseisessä pakokaasutesterissä lambda arvot on käänteisesti eli yli 1.000 on rikas ja alle 1.000 laiha...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #17 : 22.06.2011, 16:30:38 »
kuten jo koitin selittää, kyseisessä pakokaasutesterissä lambda arvot on käänteisesti eli yli 1.000 on rikas ja alle 1.000 laiha...
Mikäs idea siinä on?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #18 : 22.06.2011, 17:15:36 »
En kyllä ottanu läppäkytkintä huomioon  :-[ Mutta mittasin sen ohmi arvot ja näytti nollaa koko ajan. Ei ollu merkitystä missä asennossa kaasuläppä oli eli anturi ainakin rikki.

Uus anturi tulee ihan tuota pikaa niin asentelen sen ja katotaan mitä sanoo. Jos ei pelitä nii säädän kaasuläppä kytkintä myös  :)
Nonnih, ehkäpä asia etenee... :)

Poissa temee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #19 : 22.06.2011, 19:21:56 »
Mikäs idea siinä on?
Paha sanoo. Onhan laajakaistalambda antureita ja mittareitakin käänteisillä arvoilla?


Nyt kuitenki vaihdettu kaasuläpän asentoanturi mutta tekee edelleen samaa. Yritin kolme tuntia säätää tyhjä käyntiä mutta silti se sammuu vedosta ja jää heilumaan 500rpm hetkeksi myös paikallaan kun antaa kaasua.

Onko ideoita lisää mistä lähteä vikaa etsimään? Itselle tulis mieleen tyhjäkäyntimoottori?

Ja lisää käynti ongelmaa. Eli kävi sitten semmonen homma että kun ajelen vaikka 40km elikkäs moottori varmasti kuuma niin nostaa tyhjäkäynnin itsestään 1500rpm tuntumaan ja pysyy siinä. Samalla ilmeni että ahtimesta tulee savua/pakokaasua joten voisiko siinä olla syy tyhjäkäynnin nousuun kuumana??
« Viimeksi muokattu: 22.06.2011, 20:24:06 kirjoittanut temee »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #20 : 22.06.2011, 21:42:34 »
Paljonko se "perusjoutokäynti" nyt sitten on?
Eli jos painat tukkoon toisen joutok.säätimelle menevistä letkuista, niin paljonko on joutokäyntinopeus.
Alkuperäinen säätöarvo lienee tuossa 500 tuntumassa.

Tuohon kuumana kohoavaan joutokäyntiin sen verran, että jos koneen lämpö ylittää tietyn pisteen niin joutokäynti nousee juurikin tuohon 1500 tuntumaan.
Jos lämmöt kuitenkin pysyy mittarin mukaan normaalina, voisi epäillä lämpöanturia.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2011, 21:44:50 kirjoittanut jaippi »

Poissa temee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #21 : 22.06.2011, 23:40:32 »
Paljonko se "perusjoutokäynti" nyt sitten on?
Eli jos painat tukkoon toisen joutok.säätimelle menevistä letkuista, niin paljonko on joutokäyntinopeus.
Alkuperäinen säätöarvo lienee tuossa 500 tuntumassa.

Tuohon kuumana kohoavaan joutokäyntiin sen verran, että jos koneen lämpö ylittää tietyn pisteen niin joutokäynti nousee juurikin tuohon 1500 tuntumaan.
Jos lämmöt kuitenkin pysyy mittarin mukaan normaalina, voisi epäillä lämpöanturia.
En ehtiny tutkia enempää, mutta mittarin mukaan n.900-800 välissä. Ja välillä käy todella lähellä sammumis pistettä eli mittaristoon syttyy kaikki valot tai pelkkä öljyvalo ehtii vilahtaan ja näin siis käy vapaalla kaasutellessa. Onko mahdollista että tyhjäkäynti moottori ei jaksa pitää kierroksia tarpeeks ylhäällä?

Joo, vaihdan lämpöanturin uuteen niin katsotaan mitä tapahtuu :)

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #22 : 25.06.2011, 15:19:02 »
Aivan normaalia että auto sammuu vedon jälkeen, jos ei ole bypassia käytössä. LH.2.4 moottorinohjaus ei siedä dumppia. Eli tartteis bypassi saada. Ja sanomasi mukaan tossahan on joku isompi garretti, joten ei ole kiinteää bypassia niinkun alkuperäisessä mitsun turbossa.. Eli laita bypassi siihen..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3L turbo stw käynti ongelmaa ja muuta mukavaa
« Vastaus #23 : 26.11.2012, 19:10:01 »
Pistetäänpä tähän kun itsellä on hyvin vastaavanlainen ongelma, vedosta kun nostaa kaasun ~50-80km/h vauhdista niin kierrokset alkavat seilaamaan kunnes nopeus tippuu tuohon 40-50km/h paikkeille (autossa automaattilaatikko), isommissa vauhdeissa oiretta taas ei ilmene. Tyhjäkäynnillä kierrokset ei seilaa yhtään mutta satunnaisesti noin 10min tyhjäkäynnin jälkeen sytyttää vikavalon koodilla "seos liian laiha tai rikas". Auto lähes vakio, viking lastu ja ahdot ~0.75 luokkaa ja tuota oiretta lukuunottamatta toimii todella hyvin.

Tarkistettuja kohteita:
Lisäilmaluisti putsattu
Bypassin kalvo tarkistettu
Kaasuläpän kytkimen toiminta testattu mittaamalla
Kaikki lämpöanturit mittailtu kylmänä että lämpimänä
Imusarjan tiiviste vaihdettu
Alipaineletkuja uusittu
Kokeiltu toista ilmamäärämittaria
Seuraavaksi listalla on sitten pakosarjan tiivisteet ja samalla testata varaosa-autosta toista lambdaa

Jos löytyy vakiolastua kokeiltavaksi tuo viking automaatissa teki ainakin itsellä tuota heijaamista kun,kaasun päästi eli jotenkin ei osaa moottorijarruttaa siinä noin 60-80km/h.
Nyt tonin lastulla ei heijaa

 

RallyBaron  Samppasport