Aloittelen tässä Volvo V60 -13 D4 summum auton hifiprojektia, painosanalla projekti nimittäin kiire ei ole! Tänä kesänä aloitetaan kevyesti vain vahvistimien vaihdolla ja subwooferin asennuksella
Lähtökohta:- Autossa "Infotainment taso 3: High Performance Multimedia" eli:
- 7" tarkka näyttö
- DVD-soitin
- 4 x 40W erillinen vahvistin
- 6,5" erillissarjat edessä ja takana
- 5 kanavainen taajuuskorjain
Soitin on Alpinen tekemä, vahvistimen valmistajaa en vielä löytänyt.
Ovipahvit on vielä avaamatta, kaikki aikanaan. Parannukset:Projektilla haetaan laadukasta ääntä ja pitää auton sisusta niin paljon alkuperäisenä kuin mahdollista. Eli subwoofer tulee piiloon, kaiutinpaikkoja ei paljon modata.
Alkuperäisen vahvistimen korvaaminen ei ole hankalaa, mutta kallista! Autossa on
MOST kuituverkko jonka toimintaa ei saa häiritä.
Tällä sovittimella äänisignaali voidaan viedä uudelle vahvistimelle MOST verkkoa häiritsemättä. Sovittimesta saa signaalin ulos TOSLINK liittimellä eteenpäin, muilla malleilla myös RCA liittimet. Kaiken tämän lisäksi, tilaa on vain S220xL260xK60.
Edit: Audison Bit DMI on saanut myös volvo tuen, joten todennäköisesti Audisonin mallia tulen käyttämään.Laitteet:Vahvistimeksi valittu
Audison AP8.9 bit jossa sisäänrakennettu DSP sekä sillattuna 4 x 130W tehoa @ 4ohm. Muuten 35W @ 4ohm ja 65W @ 2ohm per kanava. Kaiken tämän lisäksi vahvistin sopii alkuperäisen tilalle ja liittimet ovat kaikki yhdellä sivustalla, kuten alkuperäisessä. Auton oma virtakaapelointi on mitoitettu n. 650W joten alkuperäisiä virtajohtoja voi käyttää.
Myös TOSLINK liitäntä löytyy johon Auton MOST bus verkosta signaali tuodaan Audison bit DMI sovittimella. Volvon omasta vahvistimesta kaiutintasoisena signaali Audison AP8.9 bit:lle.
Ajatuksena on rakentaa täysaktiivinen etupää ja jättää takaovien kaiuttimet irti. Kaiuttimien valinta on hankalaa ja valinta on siis vielä kesken.
Kaiuttimiksi EHKÄ Audison APK165 eli 6,5" erillissarja. Mielessä on käynyt myös DLS erillissarja. Erillissarjaksi valikoitui
DLS RC6.2 joka pärjäsi viimeisimmässä Autosound testissä hyvin! Aktiivinen etupää jää tässäkohtaa kuitenkin haaveeksi.
Subwoofer oli hankala. Tilaa ei aivan hirveästi ole.
Hertz EBX 25.5 sopi aivan takapenkkien taakse modaamalla kannen alla olevaa lokeroa kevyesti. Tätä subbaria ohjaamaan tietenkin
Audison AP1D johon virtaa saa helposti takapään alkuperäisestä sulakerasiasta 8mm2 kaapelilla.
Kuvia tulossa lisää pikkuhiljaa:
https://goo.gl/photos/FXT9z81nWY6Cd1MF812.7.2015- Selvitelty kontin tilavuuksia sekä virtakytkentöjä.
- Alkuperäisestä kontin sulakekeskuksesta saisi kevyesti 30-40A sulakkeella subbarille virtaa, sillä jo liikuttaa subwooferia! Vapaita paikkoja on mukavasti. Sulakekeskukseen tulee 4kpl 6mm2 kaapelia. Kuitenkin kontin sulakekeskuksen pääsulakkeen koko on 60A, joskus mahdollinen vetokoukku (40A) voi ruveta polttamaan pääsulakkeita. Pitää tutkia lisää / laskea.
- Alkuperäinen vahvistin, sulake on 30A ja virtapiuhat on 6mm2.
-
Kaiutinliittimessä on ilmeisesti vahvistimen heräte valmiina (punainen). Punainen johto on jatkuva 12V jännite. Jatkuva jännite tulee vahvistimen virtaliittimiin suoraa sulakerasialta. Löysin volvo XC60 sähkökuvat, värit täsmää joten tämä helpottaa. Näemmä samaa kaapelinippua käytetään premium soundissa, mikä on kyllä järkevää.
https://drive.google.com/file/d/0B9i2kbCOHaXiRXJta3pXUGdjLVk/view?usp=sharing- Kaiutinjohdotukset on todennäköisesti samalla tavalla kuin entisessä projektissa, elementit ovat siis rinnankytkettyjä ja diskantissa on kondensaattori suodattamaan matalia taajuuksia.
14.7.2015- Koko päivä meni etuparkkitutkia asentaessa. Samalla paikalleen päiväajovalot. Kytkennät vielä tekemättä.
- Samalla tuli tutkittua miten kontista saa RCA-kaapelit alkuperäiselle vahvistimelle, reitti on helppo mutta jos haluaa hyvän, pitää tietenkin irroittaa pelkääjän penkki jotta lattiamattoa saa riittävästi auki.
17.7.2015- Hommattu molemmat vahvistimet ja subbari. Vielä puuttuu MOST bus adapteri (
Audison bit DMI) ja jonkinverran kaapeleita.
- Subbarin paikalleenlaitto on hankalaa, kannesta pitää napat vahvikkeet pois. Tilalle varmaankin metalliset. Kuva tulossa kunhan kerkeen!
19.7.2015- Subbarin paikkaa selvitetty. Tiukkaa tekee mutta mahtuu! Myös vahvistimelle löytyi hyvä paikka.
- Auton pohjasta napattu tappeja pois. Auton omaa kaapelointia pitää siirtää jotta subbarin saa ihan pohjaan kiinni. Kuvia lisätty!
- Maalin kuivittua tiedossa STP black gold mattojen laittoa.
- Subbari paikallaan, kuvia lisätty!
22.7.2015- Audison AP 1D saapui aamulla, joten asennus jatkuu!
- Vahvistin asennettu lopulliseen paikkaansa
- Virtajohdot ja RCA:t vedetty. Myös Subbarin johdot liitetty
1.8.2015- Vihdoin ja viimein löytynyt MOST sovitin ja tilattu se. Saapuu n. Viikon päästä
15.8.2015- Audison Bit DMI saapui alkuviikosta ja vihdoin pääsin asentamaan loppuun. Reilu 6h meni mutta nyt on paketti kasassa. Vielä kun sen saisi toimimaan...
- Audison Bit DMI sekä AP8.9 asennettu alkuperäisen paikalle ja hyödynnetty alkuperäista metallisuojaa. Auton omista kaapeleista vain virtaliittimet piti poistaa. Kaiutinliitäntään kävi suoraan V70/S60 soittimen sovitin! Päätin kuitenkin suorittaa asennuksen penkkiä kokonaan irroittamatta. Hyvin oli tilaa!
3.9.2015- Audisonin tuki aukesi viime viikon keskiviikkona, olivat lomalla tietenkin elokuun
- Vika on Audison Bit DMI firmiksessä. Tekevät beta FW:n jota pääsen testaamaan. Täytyy sanoa että tukipalvelu pelaa kyllä hyvin.
9.9.2015- Beta Firmis asennettu tänään. Ei muutosta

Palautetta laitettu audisonille.
22.10.2015- Ei apua beta firmiksestä. Viritetty Volvon vahvistin takaisin josta kaiutintasolla signaali Audison AP8.9:n. Väliaikaisesti näin!
4.7.2016- Väliaikaisesta virityksestä tuleekin lopullinen. Edessä on hieman purkamista ja kolvaamista tämän viikon aikana.
- Avasin myös pelkääjän ovipahvin ja mittailin minkäkokoinen elemetti alkuperäiselle paikalle mahtuu. Asennussyvyys on n. 10cm ja magneetin koko max 9,5cm. STP:n levitys alkaa kun keksin miten oven muovikuoren saa nätisti irti jotta sisäpelliin pääsee käsiksi
- Diskantti on sulatettu muovisen telineen sisään, purkaminen tarkkaa puuhaa mutta onnistunee
- Kuvia lisätty!
5-9.7.2016- Asennettu midit ja diskantit paikalleen. Aktiivinen etupää jäi haaveeksi, ehkä joskus myöhemmin. Kaiutinkaapeleita ei saanut vakioläpiviennistä mitenkään ja tässä kohtaa en ruvennut tekemään uutta läpivientiä.
- Vaimennettu niin paljon kuin pystyi oven aukoista. Muovin saa pois, mutta pitää purkaa ikkuna, ulkokahva, lukko.
- Jakosuotimelle löytyy hyvin tilaa midin yläpuolelta, jossa oli varaus 3" keskiäänelle.
- Vahvistimen kaapelointi uusittu siten että etupää sillattu.
- Vahvistimen DSP säädetty korvakuulolla, lisää säätöä pitää tehdä vielä kun korva taas tottuu

- Kuvia lisätty!
17.7.2017- Audison toimitti softan joka toimii Bit DMI sovittimeen. Softa jotenkin "oppii" miten volvon vahvistin toimii. Asennuksessa piti olla kiinni volvon vahvistin sekä Audison bit DMI pitää olla kiinni. Tämä vaati kuitukaapeleiden purkamista ja uudelleensijoittelua bit DMI mukana tulleen jatkopalan avulla
- Kuvia lisätty!
23.12.2017- Auto myyty, vahvistimet purettu. Vain kaiuttimet ja subi jäi paikalleen.
Kommentteja ja ehdotuksia otetaan vastaan!