Samppasport  Futurez

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 110372 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #120 : 12.01.2012, 03:48:47 »
Tai ainaki ku on tätä foorumia lukenu niin se T3/T4:kin tuntuu olevan ettei alle 1.2 bar paineilla irtoa 200hp viel..?

Milläköhän perusteella tämä tieto on kasattu ?
2l vinokoneessa about 0.65 bar ahdoilla 202hp/310 nM ;)
Ja siis Garrett T03/04 ahtimella.

Ja tässä penkkilappu totisteeks : http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/?action=view&current=HSF-789Penkityslappu.jpg
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #121 : 12.01.2012, 08:57:52 »
Milläköhän perusteella tämä tieto on kasattu ?
2l vinokoneessa about 0.65 bar ahdoilla 202hp/310 nM ;)
Ja siis Garrett T03/04 ahtimella.

Ja tässä penkkilappu totisteeks : http://s710.photobucket.com/albums/ww107/Rakanokka/?action=view&current=HSF-789Penkityslappu.jpg
Olisko menny nyt taas dieselit ja bensat sekasin...

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #122 : 12.01.2012, 10:42:29 »
Niinno nii tietysti jos Diudi meinas ettei dieselistä saa alle tuon 1.2bar 200hp 3/4:sella ni sitten olen käsittänyt alk peräisen kommentin aivan väärin.. Käsitin että puhe oli ylipäätään T03/04 ahtimesta.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #123 : 12.01.2012, 18:00:49 »
Mullakin oli to3/4, 1 baarin paineella 224 pollea penkissä.
940 classic
Amazon -68

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #124 : 12.01.2012, 22:07:08 »
Niinno nii tietysti jos Diudi meinas ettei dieselistä saa alle tuon 1.2bar 200hp 3/4:sella ni sitten olen käsittänyt alk peräisen kommentin aivan väärin.. Käsitin että puhe oli ylipäätään T03/04 ahtimesta.

Joo, tos ku olisit lukenu pari sivua taaksepäin niin kyse oli dieselistä juu. Mutta ei se mtn. :) Eli kertauksena viel Volvo 240 -88 D24 vapari (eipä tuota turbona ookkaan..) M47 laatikko, ei kitkalukkoa..vielä :D

Tai eräällä, en nyt muista tunnusta/nimeä, oli 187hp 1,0-1,2bar paineilla tolla turbolla, coolerilla ja 12mm nestepäällä, mutta oli automaattilaatikolla, et voi olla sekin syy siihen, ettei saa takapyörille ihan samaa lukemaa. En tiedä, mutta epäilen että millää vakio T03:lla tai vastaavalla ei 200hp saa alle 1,3 bar paineilla irti deekusta..mutta voi olla et oon väärässä..mut voihan sitä ny ahtaa 1,5:kin.. ehkä enempää en kuitenkaa haluis käyttöautoon laittaa, koska kone on kuitenkaan oo suunniteltu turbolle, vaikka kestävä onki!
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #125 : 13.01.2012, 07:23:02 »
Volvo 240 -88 D24 vapari

paljokohan tuo alakerta eroaa vakio d24tic alakerrasta ? ja onko vuosimallissia eroja ?

löytyyköhän meidän foorumeilla noista wolkkareista tietoa keneltäkään  ::)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #126 : 13.01.2012, 07:44:23 »
paljokohan tuo alakerta eroaa vakio d24tic alakerrasta ? ja onko vuosimallissia eroja ?

löytyyköhän meidän foorumeilla noista wolkkareista tietoa keneltäkään  ::)

Jostain olin lukevinani, et ainaki se wolkkarin kone pitäs olla samanlainen ku d24tic, ilman öljysuihkuja männille...?

Mutta eipä tuokaan mitään älyttömyyksiä kestä..eiks se oo semmonen sanonta, että kunhan ei aja kaasu ihan pohjassa kovin kauaa tai sitte jyrytä melkee tyhjäkäynnillä isolla vaihteella ja siitä polkase taas kaasua pohjaan niin ainaki kanget säilyy ehjänä. :) Joskus kuullu jtn huhua, et noissa on vähän heikko kansi, mut en tiiä pitkääkö paikkaansa..?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #127 : 13.01.2012, 08:10:06 »
Jostain olin lukevinani, et ainaki se wolkkarin kone pitäs olla samanlainen ku d24tic, ilman öljysuihkuja männille...?

Mutta eipä tuokaan mitään älyttömyyksiä kestä..eiks se oo semmonen sanonta, että kunhan ei aja kaasu ihan pohjassa kovin kauaa tai sitte jyrytä melkee tyhjäkäynnillä isolla vaihteella ja siitä polkase taas kaasua pohjaan niin ainaki kanget säilyy ehjänä. :) Joskus kuullu jtn huhua, et noissa on vähän heikko kansi, mut en tiiä pitkääkö paikkaansa..?

eli kanget olis samat ?

jos ne ei jotenkin radikaalimmin eroa kuin öljysuihkun puute niin tuo 1,5bar on ihan kelpo paineet, sen uskaltaa anakin ottaa. tai sitten itse ajelen liian suurilla paineilla.

jo eipä tätä kantta liikaa ainakaan kehuta. pilalle sen maine on varmasti saatu sillä että ei jälkikäytetä konetta. mikä on tälläiselle kutoskoneen pitkälle kannelle ehdotonta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #128 : 13.01.2012, 08:17:47 »
eli kanget olis samat ?

jos ne ei jotenkin radikaalimmin eroa kuin öljysuihkun puute niin tuo 1,5bar on ihan kelpo paineet, sen uskaltaa anakin ottaa. tai sitten itse ajelen liian suurilla paineilla.

jo eipä tätä kantta liikaa ainakaan kehuta. pilalle sen maine on varmasti saatu sillä että ei jälkikäytetä konetta. mikä on tälläiselle kutoskoneen pitkälle kannelle ehdotonta.

Niin mä oon käsittäny, siitä oli täs puhetta taannoin. Tai jos ei samat niin ainaki yhtä vahvat.. Ehkä joku kokeneempi vois vielä valaista asiaa paremmin.. Oukei, joo vois kuvitella et tuo 1,5 bar on viel ok. Niimpä..täytyy toivoa, että meikäläisen Volvo on ollu niin hyvällä pidolla ku sitä on kehuttu.. :D 386tkm muistaakseni mittarissa..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #129 : 13.01.2012, 10:32:49 »
Pysytään aiheessa.

D24 keskustelua voi jatkaa dieselosiossa.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #130 : 31.01.2012, 14:14:55 »
Jauhetaan nyt viel d24:sta, mutta lähinnä tähän ahdinvalintaan liittyen, että ei se ahtopaine sitä konetta riko.
Sitä ei siis niinkään kannata murehtia onko se ahtopaine 1.0 vai 1.5bar. Ratkaisevampaa on se että esim sillä vakio t3:lla karkaa pakopaineet ihan älyttömiksi isommilla ahdoilla, eikä ahtojen nostolla saa juurikaan lisää tehoa kun mennään 1,2 bari yli.
Ilmaa saa kyllä tunkea koneeseen niin paljon kun sitä on saatavilla, olettaen tosiaan että pakopaineet ei mene ihan mahdottomiksi, kunhan syöttö pysyy järkevissä rajoissa. Pikku pakopainekaan ei dieselissä niin pelottava asia ole, kun vaan pysyy suht järkevissä rajoissa.

Kannattaa pitää silmät ja korvat auki käytettyjen ahtimien suhteen. Jos tehotaivoite ei ole sen kummempi kun se 200hv ja budjetilla rakennetaan, niin siihen riittää melkeen mikä vaan, jos nyt pako a/r vaikka suunnilleen luokkaa 50-60 tms ja siivet samaa luokkaa kun vakiossa tai vähän isommat.
d24TIC vakioahtimessa oli mulla pako a/r .36 ja silläkin pystyi tehoa nostamaan ihan tuntuvasti siitä vakio 122hv:sta, siis useita kymmeniä hevosia.
Eli jotain sinne GT32 ja vakio T03 väliin, niin kyllä se 200hv sieltä tulee :)
Kyllähän ahdin pitäisi mitoittaa tai teettää aina kyseiseen moottoriin jne, mutta jos tosiaan budjettiviritys kyseessä eikä tehotavoite ole sen suurempi, niin on pelattava sillä mitä käsiin sattuu. Eikä se paljon vakiota pahemmaksi voi muuttua.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #131 : 05.02.2012, 17:20:56 »
Ja aiheutetaampas vielä pikkuse lissee päänvaivoo. Mitä ois järkevää ajatella tuommoseen 230ft moottoriin korvaavaksi ahtimeksi vakio pakosarjaan kun ja nimenomaan ei oteta bolt-on mitsuja ja vanhempien moottoreitten teenollakolmosia. Riittää sais noin 250hv asti , mutta toimiva kombinaatio myös jokapäiväsessä käyttöauto ajossa.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #132 : 05.02.2012, 18:18:56 »
Ja aiheutetaampas vielä pikkuse lissee päänvaivoo. Mitä ois järkevää ajatella tuommoseen 230ft moottoriin korvaavaksi ahtimeksi vakio pakosarjaan kun ja nimenomaan ei oteta bolt-on mitsuja ja vanhempien moottoreitten teenollakolmosia. Riittää sais noin 250hv asti , mutta toimiva kombinaatio myös jokapäiväsessä käyttöauto ajossa.
Jos 250hv tavotteena niin miks ei bolt on mitsu? Vai onko tässä nyt takana et pakko saada joku massasta poikkeava ahdin?Mitsut heräävät suht alhaalta ja mukavia nimen omaan käyttöautossa. Jos mulla olis tuotoltaan kaks samanlaista ahdinta ja toinen on bolt on ja toinen ei niin ei tarvii kahta kertaa kysyä kumman ite valkkaisin, varsinkin jos tarkoituksena käyttää orkkis pakosarjaa. 18/19T Olis just passeli tohon.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 18:30:55 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #133 : 05.02.2012, 18:19:15 »
Ja aiheutetaampas vielä pikkuse lissee päänvaivoo. Mitä ois järkevää ajatella tuommoseen 230ft moottoriin korvaavaksi ahtimeksi vakio pakosarjaan kun ja nimenomaan ei oteta bolt-on mitsuja ja vanhempien moottoreitten teenollakolmosia. Riittää sais noin 250hv asti , mutta toimiva kombinaatio myös jokapäiväsessä käyttöauto ajossa.

Taitaa nuo mainitsemasi isommat bolt-on mitsut ja teenollakolmoset olla lähimpänä noita tavoitteita. Ja varmasti toimivia ratkaisuja jokapäiväiseen ajoon. Mikäs vika niissä sitten on?
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #134 : 05.02.2012, 19:04:17 »
Taitaa nuo mainitsemasi isommat bolt-on mitsut ja teenollakolmoset olla lähimpänä noita tavoitteita. Ja varmasti toimivia ratkaisuja jokapäiväiseen ajoon. Mikäs vika niissä sitten on?

Nooo, vika on justiisa siinä että ne on heitä kiinni ja aja tyyppisiä ratkasuja , toisekseen eikös sen pakosarjan huulloksen poistolla avaudu aika laaja katekoria erilaisia ahtimia jotka soppii pultijaon puolesta suorilteen....
 

 

Samppasport  Futurez