Jauhetaan nyt viel d24:sta, mutta lähinnä tähän ahdinvalintaan liittyen, että ei se ahtopaine sitä konetta riko.
Sitä ei siis niinkään kannata murehtia onko se ahtopaine 1.0 vai 1.5bar. Ratkaisevampaa on se että esim sillä vakio t3:lla karkaa pakopaineet ihan älyttömiksi isommilla ahdoilla, eikä ahtojen nostolla saa juurikaan lisää tehoa kun mennään 1,2 bari yli.
Ilmaa saa kyllä tunkea koneeseen niin paljon kun sitä on saatavilla, olettaen tosiaan että pakopaineet ei mene ihan mahdottomiksi, kunhan syöttö pysyy järkevissä rajoissa. Pikku pakopainekaan ei dieselissä niin pelottava asia ole, kun vaan pysyy suht järkevissä rajoissa.
Kannattaa pitää silmät ja korvat auki käytettyjen ahtimien suhteen. Jos tehotaivoite ei ole sen kummempi kun se 200hv ja budjetilla rakennetaan, niin siihen riittää melkeen mikä vaan, jos nyt pako a/r vaikka suunnilleen luokkaa 50-60 tms ja siivet samaa luokkaa kun vakiossa tai vähän isommat.
d24TIC vakioahtimessa oli mulla pako a/r .36 ja silläkin pystyi tehoa nostamaan ihan tuntuvasti siitä vakio 122hv:sta, siis useita kymmeniä hevosia.
Eli jotain sinne GT32 ja vakio T03 väliin, niin kyllä se 200hv sieltä tulee

Kyllähän ahdin pitäisi mitoittaa tai teettää aina kyseiseen moottoriin jne, mutta jos tosiaan budjettiviritys kyseessä eikä tehotavoite ole sen suurempi, niin on pelattava sillä mitä käsiin sattuu. Eikä se paljon vakiota pahemmaksi voi muuttua.