Mistäköhän se diesel sinne öljytilaan luiskahtaa?
Männänrenkaiden ohi se diesel sinne pääsee.
Tuo todellakin on ominaisuus kaikissa autoissa, jotka regeneroi hiukkassuodatinta, volvolla vaan oli hieman ongelma tuon regenerointisuihkutuksen hallinnan kanssa, mutta se ongelma poistui ohjelmistopäivityksellä ja alennettu öljymäärä jäi varmuusvaraksi.
Jos hiukkassuodatin on niin tukossa, että sitä pitää puhtaaksipolttaa ja auton kuljettajan ajo on sen tyyppistä, että regenerointi ei pääse loppuun saakka, alkaa tuo regenerointi uudestaan ja uudestaan, kunnes se on valmis, tällöin se varmuusvara tuolla on tarpeen.
Ilmeisesti vanhan moottoriöljyn ylärajan jälkeen ei ole kovin pitkä matka siihen, että öljy lähtee huohottimen kautta palamaan ja siinä on moottorivaurio lähellä, jos ei moottoria saa sammumaan.
Monissa autoissa on moottoriohjaimella laskuri joka laskee öljylaimentumaa, eli käytännössä sitä, kuinka pitkään on regenrointi ollut käynnissä.
Mikäli ajo on hiukkassuodattimelle "epäsuotuisaa" eli nokihiukkasten itsepalamista tapahtuu vain vähän ja vaaditaan usein regenerointia, niin auto saattaa pyytää jo ennen normaalin öljynvaihtovälin täyttmistä vaihtamaan öljyt.
Nokihiukkaset siis palavat ilman regenerointiakin, mutta se vaatii otolliset olosuhteet + autossa täytyy olla hapetuskatalysaattori.
Otolliset olosuhteet suurpiirteisesti maantieajo ja moottori käyntilämmin, tällöin hapetuskatalysaattorin avulla pakokaasun lämpötila nousee niin korkeaksi, että nokihiukkaset palavat.
Eli kyseessä ei ole vika, vaan todellakin ikävä sivutuote siinä, että saadaan euro-päästörajat täyttymään ja tuo kyseinen öjyn laimentuminen on ihan kaikkien moottori ja autovalmistajien tiedossa oleva asia.