Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Moottorin öljyn poistaminen imemällä, voiko tehdä öljyntäyttöaukon kautta

  • 27 Vastauksia
  • 31695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Joissain d5 koneissa kuulemma tars jättää vajaaksi kun kertyy tiisseliä öjyn sekaan kuulemma.

Mihinköhän ihmeeseen se tämä ajatus perustuu??  :idiot2:
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 808
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Mihinköhän ihmeeseen se tämä ajatus perustuu??  :idiot2:

Uudemmissa D5 koneissahan on DPF ja siihen liittyvä noenpoltto (ellei DPF:ää ole tyhjätty ja
moottorinohjain uudelleenohjelmoitu) . Noenpoltto tapahtuu ruiskuttamalla ylimäärä dieseliä pyttyihin ja palamaton dieselpolttoaine sitten käynnistää ja ylläpitää DPF:n noenpolton.

Tätä ylimääräistä dieseliä päätyy sitten myöskin moottoriöljyn sekaan ja näin ollen moottorinöljyn määrä lisääntyy. Eli moottoriöljyn vajaatäytöllä pyritään ennaltaehkäisemään liian moottoriöljyn aiheuttamia ongelmia.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
taitaa olla 500 000km aika mahoton ajatus tommosella autolla mikä sotkee öljyjen sekaan dieseliä.... :nohnoh

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Ja japina jatkuu. eli, jos merkkihuolto vaihtaa moottoriöljyt niin täyttääkö ne tikun max rajalle vaiko joitain rakseja alle? Joissain d5 koneissa kuulemma tars jättää vajaaksi kun kertyy tiisseliä öjyn sekaan kuulemma. minulle moinen on uutta asiaa ja nyt jonkun aikaa öljynvaihdon jälkeen pähkäilen että paljonko ölppää kulunut vai onko kulunut lainkaan..
Ei mulla ainakaan mene polttoainetta öljyn sekaan ja miksi menisikään. Tuolla perusteella pitäisi öljyä poistaa koneesta vähänväliä. Selkeää hevosmiesten tietotoimiston juttua. Itse laitan öljyt noin siihen ylämerkkiin. Merkkihuolto ei ole mun autoon päässyt koskemaan.
- V70 -

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Kyllä tää on nyky dieseleissä mahdollista eikä edes kovinkaan harvinaista. Olikoha joskus TM:ssä juttuu jonkun mazdan 6 diiselin  kestotestin yhteydessä
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Sattui silmään asiaan liittyvä kirjotus. http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/volvo-varoittaa-henkiloautojen-oljyongelmasta/167956/?comments=40
Tiedä sitten, onko kyse juuri samasta ongelmasta mutta tossakin puhuttiin dieselin öljyn sekaan menosta.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6626
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Selkeää hevosmiesten tietotoimiston juttua.

Joka tuntee myös nimen merkkiliike. Eli ihan totta tuo on ja sun autossa ei tätä ominaisuutta ole, koska lienee ainakin kirjoitustesi perusteella vuosimallia -02, eli ilman dpf:ää.

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Jep. 02 mallia on. Onneksi.

Luin tuon Kalevan kirjoituksen vasta vastaukseni jälkeen ja tuohan on selkeästi vika, jos diesel pääsee öljyn sekaan. Ja silloin pieni vajaus öljyn täytössä ei asiaa kovin kauan auta. Ja kyllä dieselöljy voituluaineen seassa myös heikentää sen ominaisuuksia, joten öljyn vaihtoväliä lienee tarve tihentää.

Mistäköhän se diesel sinne öljytilaan luiskahtaa?
- V70 -

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Mistäköhän se diesel sinne öljytilaan luiskahtaa?

Männänrenkaiden ohi se diesel sinne pääsee.
Tuo todellakin on ominaisuus kaikissa autoissa, jotka regeneroi hiukkassuodatinta, volvolla vaan oli hieman ongelma tuon regenerointisuihkutuksen hallinnan kanssa, mutta se ongelma poistui ohjelmistopäivityksellä ja alennettu öljymäärä jäi varmuusvaraksi.
Jos hiukkassuodatin on niin tukossa, että sitä pitää puhtaaksipolttaa ja auton kuljettajan ajo on sen tyyppistä, että regenerointi ei pääse loppuun saakka, alkaa tuo regenerointi uudestaan ja uudestaan, kunnes se on valmis, tällöin se varmuusvara tuolla on tarpeen.
Ilmeisesti vanhan moottoriöljyn ylärajan jälkeen ei ole kovin pitkä matka siihen, että öljy lähtee huohottimen kautta palamaan ja siinä on moottorivaurio lähellä, jos ei moottoria saa sammumaan.

Monissa autoissa on moottoriohjaimella laskuri joka laskee öljylaimentumaa, eli käytännössä sitä, kuinka pitkään on regenrointi ollut käynnissä.
Mikäli ajo on hiukkassuodattimelle "epäsuotuisaa" eli nokihiukkasten itsepalamista tapahtuu vain vähän ja vaaditaan usein regenerointia, niin auto saattaa pyytää jo ennen normaalin öljynvaihtovälin täyttmistä vaihtamaan öljyt.

Nokihiukkaset siis palavat ilman regenerointiakin, mutta se vaatii otolliset olosuhteet + autossa täytyy olla hapetuskatalysaattori.
Otolliset olosuhteet suurpiirteisesti maantieajo ja moottori käyntilämmin, tällöin hapetuskatalysaattorin avulla pakokaasun lämpötila nousee niin korkeaksi, että nokihiukkaset palavat.

Eli kyseessä ei ole vika, vaan todellakin ikävä sivutuote siinä, että saadaan euro-päästörajat täyttymään ja tuo kyseinen öjyn laimentuminen on ihan kaikkien moottori ja autovalmistajien tiedossa oleva asia.

Poissa FormulaVee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
Kiitokset selkeästä kuvauksesta. Kaikkea sitä oppii ;) Eipäolisi uskonut, että toimivien (=ehjien) männänrenkaiden ohi menee jotakin. Tuossa -02 mallissa noki regeneroituu suoraan putkesta ulos.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2012, 21:27:48 kirjoittanut FormulaVee »
- V70 -

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mualimalla kovaakin japinaa ollut aiheesta ja volvo, ford jne omistajien oikeuksien perään huudeltu. Vissiin ahkerassa pätkäajossa öljynpinta noussut tuon tuosta ja omistajat katkerina. Täällä suomessa webasto lienee hyvästä tässä noenpolttoasiassa.

Ps. Meneehän niiden männänrenkaiden ohi jos vaikka mitä muutakin ja muun muassa sikshän ölppiä pitää vaihtaa ja kantsii pitää ilmanputsarit ehjinä;-)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Itse olen vaihdellut uutteraan öljyjä imemällä. Kun Vollen D5:n suodatin on ainakin noissa ensimmäisissä niin kiva vaihtaa päältä päin, ei sinne alle ole mitään asiaa. Pumppujen letkut kannattaa vaihtaa silikoni letkuihin niin ovat taipuisat. Imuputki kannattaa myös katsoa, että se on sopivan kimmoisaa ja ei katkea kriittisellä hetkellä sisään. No kun imee vain kuumasta koneesta, niin yleensä pehmenee putki hiukan siellä reiässä. Tosi jees ja itselläni ei ole sellaista autoa ollut, missä ei olisi onnistunut. Arvelisin, että sitä mahdollista "pohjasakkaakin" imupumppu imee paremmin kuin ropun reikä.

Ensimmäisen imulaitteeni tein pienestä venttiilillä varustetusta säiliöstä. Sinne vaan bensakoneesta imusarjan alipaine ja sitten kone seis letku sisään, hana auki ja öljyt oli pöntössä. Sopi hyvin myös automaattiaskin huoltoon kun sai ne öljyt puhtaana talteen. Säiliön huono puoli oli, että kun hörppäsi ilmaa niin ne paineet hävis mutta pumpulla voi sitten lutkuttaa lisää jos löytyy. Onhan se pumpun säilytys letkuineen vähän rasvaista puuhaa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
sitä mahdollista "pohjasakkaakin" imupumppu imee paremmin

yleensä öljypohjien sisäpohjat on aika irstaan näköisiä. Ainakin ne joiden kanssa olen itse ollu tekemisissä eli vähän enemmän ajetut. Skeidaa kerääntyy pohjalle väistämättä. Jos pohja on irti niin se kyllä kandee putsata mutta muuten annan töhnän mieluusti olla ihan omissa oloissaan siellä;-)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi