Proturbo  Autodiagnoosi

D5244t5 EGR puhdistus?

  • 16 Vastauksia
  • 27127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
D5244t5 EGR puhdistus?
« : 21.06.2011, 21:43:11 »
Niin näyttäisi tuollaisella moottorilla varustetussa V70 olevan tuo egr-härpäke asteen verran monimutkaisempi. Mitenkäs tuon puhdistus olisi paras suorittaa. Etsiskelin tänään öljynpaineanturia (ei syty valo ollenkaan) ja irroittelin tuon egr:n ja imusarjan välisen putken, oli kohtalaisen karstainen (-05 käyttöönotettu, -06 mallinen 279000 km ajettu). Joutokäynnillä ikään kuin hiukan hytkyy, muutoin tuntuisi menevän ok, tosin suhde ko. autoon vielä tuore. Vai onko vikaa etsittävä suuttimista?
Niin ja sellainen huomio vielä, moottorijarrutuksissa ei hetkellinen kulutus mene ajotietokoneella nollaan vaan jää jonnekkin litran/100 km tuntumaan?

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #1 : 22.06.2011, 23:28:00 »
Itse putsasin tuon saman putken ja sen lisäksi EGR:n sen osuuden mihin pääsee helposti käsiksi etupuolelta. EGR:n kuskinpuolella on kaasuläppä, joka on kiinni 4:llä torxilla. Välissä metallitiiviste, älä pudota hukan teille. Sitä ennen välijäähyltä tuleva paineputki irti. Kaasuläppäkin oli melko sotkuinen, kannattanee putsata.

Nyt sulla pitäisi olla EGR-venttiili kummaltakin puolelta auki. Ite otin ensin suuremmat scheisset puutikuilla pois, sen jälkeen jupuutin dieseliin kastetulla rätillä edestakasin. Vaimo ei antanut pulloharjaa tähän käyttöön... Keskellä sitä EGR-hässäkkää on se varsinainen pakokaasuja ohjaavan venttiilin varsi. Toiminta on niinpäin, että EGR suljettuna venttiilin tappi on edessä ja avattaessa painuu kohti taaksepäin turboa. Tarkista ettei ole jumissa. Itse avasin myös EGR:n ohjaimen siitä etupuolelta. En osannut purkaa toimilaitetta irti venttiilin varresta joten tyydyin vain voitelemaan hässäkän.

Jos meinaat ottaa liittimiä irti niin kannattaisi varmaan irrottaa akun miinusjohto ensin.

Mulla tuo putsaaminen ei vaikuttanut moottorin toimintaan mitenkään, ei tullut edes tekemisen riemua (kädet mustana monta päivää...).

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #2 : 23.06.2011, 12:45:39 »
Joo, en minäkään tiedä paraneeko auton toiminta mitenkään EGR:n puhdistamisella, jotenkin vain mieluummin rapsuttelisi tuommoisen määrän töhnää pois ja varmistelisi että egr-ventiili ei jää auki.  Pitänee lomalla ottaa ko. hässäkkä tarkempaan tutkiskeluun. Tuolla http://www.volvoclub.org.uk/tech/NewCarFeatures2006-Technical.pdf  on muuten PDF jossa on sivulla 16 mm. tuo egr:n toiminta ja kuvaus, jos ketä kiinnostaa?
En muuten vieläkään ole löytänyt sitä öljynpaineanturia, päältäpäin on hiukan huono näkyvyys sinne lohkon ja öljypohjan rajamaastoon, ja alapuolella on se suojalevy tiellä.  Huomasin nimittäin että öljynpaineen merkkivalo ei syty ollenkaan. Vika lienee joko itse anturissa, johdossa tahi sitten peräti polttimossa. Tuossahan on se öljynmäärän anturi öljypohjan pohjassa, ei kai sillä ole paineiden kanssa mitään tekemistä?
Olisi tuo kai jo levinnyt jos ei olisi paineita, joten en vielä ole kovin huolestunut, mutta rauhoittaisi kyllä mieltä kun tietää että tuo valo tarvittaessa syttyy, eikä öljynpaineiden laskemisesta ole ensimmäisenä oireena kolina koneesta.
Ja siihen hetkellisen kulutuksen nollaan menemiseen, laskettelin tuossa äsken pitkähkön alamäen (60 alue) moottorijarrutuksella, meni useampi sata metriä ennenkuin meni nollille hetkellinen kulutus. Jotenkin hitaasti tuo laskee, ainakin bensa-autoissa se tipahti nollille ihan välittömästi.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #3 : 24.06.2011, 15:40:27 »
Ja jos jollakulla olisi haisua missä se öljynpaineen anturi piileskelee, ottaisin tiedon kiitollisuudella vastaan. Voisi pyhinä tarkistella että pitääkö tilata uusi öljynpaineanturi (~25€ merkkiliikkeellä).

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #4 : 24.06.2011, 16:32:48 »
muistaakseni toi alkaa olla jo sitä ikäluokkaa ettei siinä kuulukkaan syttyä öljynpainevalo kun virrat päällä, jos on riittämätön öljynpaine niin näyttöön tulee siitä viesti. Vanhemmassa d5:sä se anturi on siinä koneen etupuolella lähellä oljytikun sisäänmenoreikää.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2011, 16:35:42 kirjoittanut Henkka863 »
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #5 : 24.06.2011, 22:35:53 »
Tulpatkaa se EGR kokonaan  ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #6 : 25.06.2011, 09:14:31 »
muistaakseni toi alkaa olla jo sitä ikäluokkaa ettei siinä kuulukkaan syttyä öljynpainevalo kun virrat päällä, jos on riittämätön öljynpaine niin näyttöön tulee siitä viesti. Vanhemmassa d5:sä se anturi on siinä koneen etupuolella lähellä oljytikun sisäänmenoreikää.
Jotakin tuon suuntaista itsekin epäilin. Varaosakuva näytti sen anturin sijoituspaikaksi juuri tuon koneen etupuolen, enkä omastani ko. alueelta anturia löytänyt. Mistähän tuon voisi varmistaa etä näin todellakin on, käyttöohjekirja ei muistaakseni asiaa valaise?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #7 : 25.06.2011, 09:54:11 »
Tuossa on öljyn tasoanturi, eikä paine-anturia ollenkaan.

Ehkäpä hieman erikoinen ratkaisu, mutta näin se on.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #8 : 25.06.2011, 20:12:56 »
Joo, aika erikoisesti on asia ratkaistu. Kiitoksia asian vahvistuksesta! Tosin useimmiten öljynpaineen merkkivalo alkaa mutkissa vilkahdella silloin kun öljyn määrä on riittämätön, joten toimineen kai tuo tuollakin tavoin?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #9 : 25.06.2011, 20:57:58 »
Joo, aika erikoisesti on asia ratkaistu. Kiitoksia asian vahvistuksesta! Tosin useimmiten öljynpaineen merkkivalo alkaa mutkissa vilkahdella silloin kun öljyn määrä on riittämätön, joten toimineen kai tuo tuollakin tavoin?

Ainahan paineen katoaminen ei johdu öljymäärän vähyydestä.

Poissa franziskaner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #10 : 28.06.2011, 23:32:52 »
Joo, en minäkään tiedä paraneeko auton toiminta mitenkään EGR:n puhdistamisella, jotenkin vain mieluummin rapsuttelisi tuommoisen määrän töhnää pois ja varmistelisi että egr-ventiili ei jää auki.

Kyllä se putsaaminen voi - jos ei ennalta ehkäistä niin - ainakin pitkittää murheiden esille tulemista. Harrastamisesta se putsaamoinen kyllä käy eli sen verran kettumaiselta hommalta vaikutti etten siihen ryhtynyt; varsinkaan kun tämän keksinnön kanssa saa muutenkin olla likipitäen koko ajan jotain leikkimässä.

Itselläni tuli taannoin eetteriin virheilmoitukset "moottori vaatii huollon" ja "päästöjä liikaa, vaatii huollon" ja lelu tietysti virhetilaan. Yhden jos toisen kokeilun, kikkailun ja v**ntumisen jälkeen tulin päätelmään, että EGR:stä sen täytyy johtua. Softapäivityksellä tuo EGR suljettiin pysyvästi ja väylälle ei sallita enää EGR:n aiheuttamia virheilmoituksia. Ainoa ikävä piirre tuossa softapäivityksessä oli, että ruutia tuli vähän enemmän kuin mihin olisi tarve, mutta toistaiseksi siitä ei ole ollut varsinaista haittaakaan. Kyllä sekin ehtii vielä...

Ja siihen hetkellisen kulutuksen nollaan menemiseen, laskettelin tuossa äsken pitkähkön alamäen (60 alue) moottorijarrutuksella, meni useampi sata metriä ennenkuin meni nollille hetkellinen kulutus. Jotenkin hitaasti tuo laskee, ainakin bensa-autoissa se tipahti nollille ihan välittömästi.

Samaa olen ihmetellyt, todella pitkän alamäen ja moottorijarrutuksen se vaatii ennen nollille menoa. Joko se näyttää lievästi kukkua (laskennan pyöristysvirhe tms) tai sitten se on vaan niin typerästi tehty, että se tuuppaa kiisseliä vaikkei pyydetä eikä tarvita. Veikkaisin vähän kumpaakin. Lähes kaikilla vanhemmillakin kilpailijoilla sopan syöttö katkaistaan _pienen_ viiveen jälkeen kokonaan.

Koko tuo 2.4D5-Volvon keskikulutusnäyttämä on yksi varsinainen vitsi. Viiden vuoden ja n. 170tkm:ni aikana se näyttämä ei koskaan ole näyttänyt alle 0.5l/100km liian vähän. Yleensä tankillisen aikana tulleen näyttämän ja todellisen kulutuksen välinen ero on ollut 0.8-1.2l/100km (kaikki tankkaukset on kirjattuna ylös). Markkinointiosasto on selkeästi kyykännyt tuotekehityksen (ja varmaan lakiosastonkin), ja tuubaa on päästetty taas läpi.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #11 : 29.06.2011, 12:07:51 »
Itselläni tuli taannoin eetteriin virheilmoitukset "moottori vaatii huollon" ja "päästöjä liikaa, vaatii huollon" ja lelu tietysti virhetilaan. Yhden jos toisen kokeilun, kikkailun ja v**ntumisen jälkeen tulin päätelmään, että EGR:stä sen täytyy johtua. Softapäivityksellä tuo EGR suljettiin pysyvästi ja väylälle ei sallita enää EGR:n aiheuttamia virheilmoituksia. Ainoa ikävä piirre tuossa softapäivityksessä oli, että ruutia tuli vähän enemmän kuin mihin olisi tarve, mutta toistaiseksi siitä ei ole ollut varsinaista haittaakaan. Kyllä sekin ehtii vielä...

Joo, itsekin olen tuuminut että jos ja kun tuo "hiukkaskiihdytin" tai tuo EGR alkaa pahemmin pottuilemaan, saattanee olla jopa edullisempaa päivittää softaa ja sulkea nuo em. kapistukset pois käytöstä kuin alkaa niitä uusimaan tahi korjaamaan. Haittapuolenahan tuossa sitten taitaa olla ne kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä murheet. Missä päivitit softan ja paljonko lysti maksoi? Tuliko hyvä, eli moottorin toiminta säilyi kelvollisena? Ja paljonko irtosi tehoja / vääntöä? Rajattinko väännöt johonkin lukemaan?

Omassa kulkineessa (279 000 km) varsinkin kylmänä käynnistyksen jälkeen tovin käy ikäänkuin "hytkyen". Eli ei siis ravista eikä täristä mutta hytkyttää? Tuohon vaikuttanee ne joutokäynnillä pehmoiset moottorin tukityynyt mutta jotenkin se käy myös hiukan epätasaisesti. Ajattelin tuon suhteen vielä seurailla tilannetta, ja EGR:n puhdistelen sitten joskus kun on aikaa.

Mikä olisi muuten toimivin/ kustannustehokkain vikakoodin lukija / testeri näihin uudempiin Volvoihin?

Poissa Late_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #12 : 07.05.2014, 21:12:27 »
Lähteekö tämän näköisestä tuo musta osa irti helposti irroittamatta koko egrhässäkkää? Tai vaihtoehtoisesti tuo putkenpätkä jossa sekoitetaan imuilma ja pakokaasu siitä pakokaasunjäähdyttimen päästä irti?



V70 TDI '00
V70 D5 '08

Poissa Late_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #13 : 11.05.2014, 14:51:13 »
Itse itselle vastaten, tuota sekoitinputkea ei saa irti ainakaan suomalaisen miehen käsillä pakokaasujäähdytin paikoillaan ja tuol mustan avaamalla näkee venttiilin pään.
V70 TDI '00
V70 D5 '08

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5244t5 EGR puhdistus?
« Vastaus #14 : 11.05.2014, 18:02:40 »
Joo, autossa paikallaan itsekin sen tyydyin putsaamaan, näytti sen verran hankalalta irrottaa. Kaasuläppä lähti helposti pois tieltä niin sai sekoitinputken rassattua auki, oli aivan täynnä sontaa.

Millainen käyttömekanismi tuon mustan kuoren alla on?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

RallyBaron  Samppasport