Näissä on kyllä vastukselliset pyörijät ja johdot aina alkujaan, joten sinällään R-tulppa ei ole mitenkään välttämätön radiohäiriöiden takia, ei tunnu tekevän ärrättömilläkään tulpilla mitään kipua. Ihan volvonkin vihreäkantinen kertoo tulpaksi kyllä ärrälliset tulpat.
Jotenkin minulle jäi tämä käsitys, onko tarua: Jos on vastuksia jo ennen tulppia (erikoispuola?) niin ei saisi enää laittaa vastuksellisia tulppia. Korjaamon selitys oli jotenkin vähän epäuskottava, koska auto oli toiminut ainakin yhden vuoden R-tulpilla. Olisiko minulla jäänyt sitten lambda-anturin kiristys löysäksi (esitti MikaN), koska vaihdoin KAT:in. Nyt minulla on varastossa sekä R-tulpat että ilman R:ää, muuten samat kierrepituudet ja lämpöarvot, tieto löytyy aloituksestani.
Kohta voisi vaihtaa sytytystulpat ja uuden lambda-anturin. Se jäi vaihtamatta jostain syystä uuteen silloin n. 4 v sitten, kun vaihdoin lähes koko pakoputkiston (kaikki paitsi pakosarja). Lambdan l(alkuperäinen uusi Bosch-osa) liiitin tai johtojen kiinnikkeet olivat ongelmalisia avata, piti lähteä mökiltä viikonloppuna takaisin kauaksi (ylii 100 km) Helsinkiin.
Aina mökillä jännittää tehdä remontteja autoon viikonloppuisin, koska jotain särkiessä ei ole kahta autoa, joten poispääsy mökiltä tulee isoksi murheeksi jostain syrjäisestä korvesta.
- Ari -