Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?

  • 18 Vastauksia
  • 14529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tukkeuma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« : 30.08.2015, 19:19:34 »
Terve!

Minulla on S80 diesel D5 (185hv) vm.2007 automaatti ja kysymys kuuluu: Saako tästä mallista poistettua EGR:ää pois käytöstä? Mittarissa on nyt 240tkm ja vikaa ei ole, mutta mietin voisiko tällä ennaltaehkäistä moottorin karstoittumisen aiheuttamia probleemia tulevaisuudessa. Olisiko kenelläkään kokemuksia operaatiosta?


Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #1 : 30.08.2015, 20:10:17 »
Terve!

Minulla on S80 diesel D5 (185hv) vm.2007 automaatti ja kysymys kuuluu: Saako tästä mallista poistettua EGR:ää pois käytöstä? Mittarissa on nyt 240tkm ja vikaa ei ole, mutta mietin voisiko tällä ennaltaehkäistä moottorin karstoittumisen aiheuttamia probleemia tulevaisuudessa. Olisiko kenelläkään kokemuksia operaatiosta?

EGR:n saa pois käytöstä ainoastaan ohjelmoimalla. Kaikki muut konstit sytyttää häiriövalon. Poisto helpottaa DPF:n elämää eli jatkaa sen sen elinkaarta todella paljon. Turbon siivet ei jumiudu, Karstoittuminen loppuu heti poiston jälkeen, ei mitään huonoa puolta ole tuon poistamisessa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #2 : 31.08.2015, 00:17:01 »
Lämpeää hieman hitaammin kun on EGR poistettu, mutta jos autossa on lisälämmitin, pärjää kyllä pakkasillakin...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #3 : 31.08.2015, 00:29:32 »
Lämpeää hieman hitaammin kun on EGR poistettu, mutta jos autossa on lisälämmitin, pärjää kyllä pakkasillakin...

No joo, väitän että et huomaa eroa jos et tietäisi milloin EGR on pois pelistä ja milloin päällä. Kovalla pakkasella se on muutenkin pois toiminnasta, joten ei "lämmitä". Nokka tukkoon talvella niin ei mitään ongelmaa!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #4 : 31.08.2015, 00:34:14 »
No joo, väitän että et huomaa eroa jos et tietäisi milloin EGR on pois pelistä ja milloin päällä. Kovalla pakkasella se on muutenkin pois toiminnasta, joten ei "lämmitä". Nokka tukkoon talvella niin ei mitään ongelmaa!
No eron kyllä huomasi jo nyt kesäkelillä, lämpeää hitaammin.
Ja kyse ei ole mistään placebo-vaikutuksesta, vaan ihan lämpömittarin viisaria havainnoimalla tuon huomaa.

On silti kuitenkin ehdottoman hyvä toimenpide, loppuu se koneen paskoittuminen...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #5 : 31.08.2015, 07:42:07 »
No eron kyllä huomasi jo nyt kesäkelillä, lämpeää hitaammin.
Ja kyse ei ole mistään placebo-vaikutuksesta, vaan ihan lämpömittarin viisaria havainnoimalla tuon huomaa.

On silti kuitenkin ehdottoman hyvä toimenpide, loppuu se koneen paskoittuminen...
`
Siellä putkien sisäpuolella ne kurat pysyvät :). Itse kyllä arvostan lämmintä autoa :). Moottorin nopeampi lämpeneminen on myös sille moottorille parempi. En sitä egr:aa tulppaisi.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2015, 07:51:46 kirjoittanut Nortti »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #6 : 31.08.2015, 10:54:53 »
No ne ketkä autojen kanssa päivittäin ropailee niin tietävät kyllä mitkä kuuluu moottoriin ja mitkä eivät, yksi näistä on tuo EGR. Ei sitä sinne moottoriin ole lämmittämään tehty vaan typen oksideja polttamaan. Kovilla pakkasilla se ei kuitenkaan ole toiminnassa, joten menee pohja tuosta lämmittämisestäkin taivaan tuuliin. Mutta jokainen tehköön mitä haluaa, minun autoistani kyseinen osa lähtee heti kun saapuvat pihaan --> ei ongelmia ollut koskaan, edes lämpenemisessä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Paikalla Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #7 : 31.08.2015, 11:33:34 »
Tuntuu, että lämpiämisessä on yksilöllisiä eroja. Mulla on D5, '02 ja tulppa ollut paikoillaan vuosia. Se kyllä lämpiää ihan normaalisti. Ilman ardicia ei lämmennyt lähes uutenakaan vaikka oli EGR pelissä mukana ja pakkasta -25 C paikkeilla. Se imusarja vaan EGR kanssa näyttää aikas hirveeltä, autossa on ilmanputsari ja sitten tarkoituksella työnnetään sitä tervaa koneeseen. Voitaisiin joskus tehdä kestävyysvertailuja autojen kesken, EGR ja ilman kun mittarissa on jonkun matkaa päälle puoli miljoonaa. Esim. öljynkulutus, siniset savut jne

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #8 : 31.08.2015, 11:54:34 »
Teen vuodessa kymmeniä pelkkiä Volvoja kun niissä on DPF tukkeentunut rikkoontuneen EGR:n vuoksi. Tai milloin nykii tai savuttaa tai mitä milloinkin, on tietysti poikkeuksia, joissa kyseinen härpäke kestää ongelmitta, mutta harvemmin. Hondan diesel taitaa olla yksi niistä moottoreista, joissa EGR on saatu toimimaan ongelmitta koko auton elinkaaren. Yhtään en ole noista viallisuuden vuoksi poistanut, varmuuden vuoksi kyllä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #9 : 31.08.2015, 13:33:04 »
No tosiaan kukin tekee autoilleen mitä tykkää ja jos eegeeärrän tulppaamisesta saa hyvän mielen niin niin voi tehdä. On täälläkin asiakkaita autoineen dpf:lla ja ilman, sekä paljonkin ajettuja d5 moottorillisia volvoja. Mä en ole sitä asiakkailleni suosittelemassa koskaan. En oikein usein edes yhdistäisi tukkeutunutta dpf:aa just egr-venttiiliin. Saati sitten jumiutuneisiin ahtimen siipiin :facepalm:. Ei se egr nyt ihan noin katala laite moottorissa :D. Noihin karstoittumisiin ja dpf:n tukkeutumisiiin kun vaikuttavat ratkaisevasti mm. talvipakkaset, ajotapa ja ajomatkat.

Otetaan esimerkiksi omalla pihalla päivittäisessä ajossa oleva yli 563tkm ajettu volvo: Siinä on alkuperäiset suuttimet, alkuperäinen ahdin, alkuperäinen egr toimivana, mutta sentään dpf on hävitetty. Imuputket on putsattu kerran samalla kun uusittiin venttiilikoneiston osia. Lämmintä riittää ja tehot on tallella. Öljytkin pysyy moottorissa koko 30tkm vaihtovälin. Mitä etua arvioisitte ko yksilöön saatavan jos tuo egr tulpattaisiin?

Paikalla Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #10 : 31.08.2015, 17:00:55 »
Eihän tähän voi muuta lisätä kuin onneksi olkoon. Hyvin on mennyt!!
Mielenkiinnosta kysyn, oletko tarkistanut ettei EGR ole juuttunut kiinni-asentoon? ;) Nimittäin noilla kilometrelilä imusarjassa on aikas paksusti tavaraa tai olet putsaillut sitä pari kertaa. (pikkusormen mentävä reikä jäljellä?)
« Viimeksi muokattu: 31.08.2015, 17:09:22 kirjoittanut Jorma »

Poissa Tukkeuma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #11 : 31.08.2015, 18:10:04 »
Pelkkä ohjelmointiko riittää, mitään ei tarvitse fyysisesti tukkia tai purkaa? Kuka näitä ohjelmointeja tekee ja montako rahaa se suunnilleen kustantaa? Eikös tuo hiukan hitaampi lämpiävyys ole helppo korjata talvella laittamalla maski keulalle...

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #12 : 31.08.2015, 21:30:27 »
Eihän tähän voi muuta lisätä kuin onneksi olkoon. Hyvin on mennyt!!
Mielenkiinnosta kysyn, oletko tarkistanut ettei EGR ole juuttunut kiinni-asentoon? ;) Nimittäin noilla kilometrelilä imusarjassa on aikas paksusti tavaraa tai olet putsaillut sitä pari kertaa. (pikkusormen mentävä reikä jäljellä?)

Ei ole juuttunut ja vikakoodinkin tuottaisi. Sen kuulee tuon ikäisissä (uusinta korimallia) käyntiäänestä, milloin on auki ja milloin kiinni. Olen tuossa joskus ehdotellut imukanavien putsailuja 200tkm -300tkm paikkeilla jos on tarvetta. Viime talvena tuosta hajosi sulkuläppä. Silloin ei imukanava ollut pahasti kurassa vielä.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #13 : 15.09.2015, 08:08:10 »
Omassa on mittarissa 460 tkm. EGR ja DPF käytössä ja ei ongelmia. Tosin tulee pitkää ajoa, niin varmaan tuon vuoksi kestänytkin hyvin. Täytyy piruuttaan kurkata tuonne imusarjaan sekä EGR:n väliseen letkuun kuinka tukkonen on.. :)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S80 D5 vm.07 EGR-venttiilin tulppaus/poisto?
« Vastaus #14 : 17.09.2015, 23:57:28 »
Harmaakoppa d5. Noin vuoden ollut egr pois pelistä enkä enää tarkasti muista miten nopsaan ennen lämpesi. Mutta hitaasti lämpenee ainakin nyt. Kesälläkin (jos nyt ei ihan helle ole) kestää varmaan liki kymmenisen kilsaa ennenkuin viisari pystyssä kun lämppäri automaatilla ja 22deg asennossa. Huvittavaa kun vertaa bensavärkkiin jossa viisari normiasennossa hemmetin nopeasti eli parin kilsan ajolla jopa. jos raaskii vähänkään kierrättää/vedättää niin vieläkin nopeammin. se on kylläkin kuumakalle ja juoppo luonnostaan. Anti-eco. Huono vertailukohde.

Kyllä minulle softari väitti että egr eliminointi jatkaa dpf elinikää. Muistaakseni väitti että regenerointi tehokkaampaa tjsp. En nyt ihan tarkkaan (sitäkään) muista. Jokatapauksessa suositteli eliminointia eikä pyytänyt hommasta latiakaan ekstraa. Suositteli myös dpf poistoa kun autolla jo ikää mutta siitä olis tietenkin pitäny maksaa. Harmi kun en ottanu silloin. Jannulla todella pitkä kokemus softaamisesta. Uskoisin että jotain perustaa oli väitteilleen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy