Nonni täällä on nyt tapahtunu sellasta että yritetty tuota järjetöntä bensan kulutusta minimoida. Ensiksi vaihtui lambda NGK yleismalliin, ei oikein mitään vaikutusta. Puolan hain myös uuden mutta siihen ei ole löydetty vielä sopivaa johtoa niin kokeilu on jäänyt tekemättä.
Tyhjäkäynti on lievää viisarin heilumista, yläkierroksilla ei voimaa sen enempää mitä alhaallakaan ja bensaa menee vaikka kuinka pihistää sen 13-14l/100km vaikka ajaa about 80-20 suhteella maantie-kaupunki. Niin ja ilman kylmäkäynnistyksiä. Suutinrelettä ja sytkäpäätettä vaihdeltu, ei vaikutusta.
Tuossa pakkasten tultua rupesi ilmaantumaan entistä pahemmin vanhan starttimoottorin heikkous, pyöritti todella hitaasti vaikka akussa virtaa olikin, ilmeisesti oma vastus niin suuri että syö kaiken virran. Vaihdoin tallista purkustartin mallia suora ja starttasi hienosti vaan sittempä alkoi se vitt*ilu. Solenoidi sanoo vaan naks eikä anna virtaa itse startille pyörittää. Muutaman kerran sain napauttamalla toimimaan mutta sitten lopetti kokonaan. Ei muutakun tallille ja startti turbosta irti ja tähän, oli kyljessä huoltotarrakin eli joskus huollettu ja turbossa toiminut aina. Toimihan se tässäkin seuraavaan aamuun kunnes taas naks naks vaan ja sama vika. Startin 13mm muttereista kun antaa hyppyvirtaa solenoidin ohi niin hienosti starttaa. Tarvii varmaan hakea uusi solenoidi tai koko startti kun jaksaa vaan vitt*illa

Startin johdotukset tarvii kans tsekata ja kokeilla vaikka toisillakin. Erikoiselta vaan tuntuu kun hyppyvirtaa antamalla virta tulee ihan samaa reittiä

Startti jumppaa tehdessä sitten huomasin että koneenperästä tiputtelee öljyä ja aika rajustikin. Äkkiä tsekkaan loota ja kone ja molemmissa öljyt hyvillä korkeuksilla, enempää tarkastelematta varasin itelleni ajan huoltoon tiivisteiden vaihtoon, kampuran stefa uusiks siis. Maanantaina muistaakseni auto pukeille ja lootaa irrottelemaan, puolet purettua tajuan että tihkuva öljy on punaista ja haisee jollekin muulle kuin moottoriöljylle

Soittelin varaosaputkia läpi eikä uutta etupään stefaa saanut enää edes siniseltä, mielenkiinto ei yltänyt etsiskelemään mittojen kanssa uutta stefaa joten vaihtoehdot olivat:
1) Romut takas kasaan ja ajetaan leimalle/niin kauan kun kestää
2) Tallista M47 ja toivotaan bensankulutuksen laskua samalla.
Tuli sitten valittua nro. 2 eli silmälaakeri ja painelaakeri hakemaan hopi hopi ja romuja talliin. Vaihtoon menikin roppakaupalla osia mutta lauantai aamuna oli auto ajossa taas. Kytkimeksi tuli joku tallista löytynyt asetelma mutta tuntuu aika raskaalle vaijerikytkimellä joten epäilisin olevan jotain muuta kuin B200K astelma.. Kattotaan miten pitää. Alakierroksille tuli vääntöä kyllä ihan hurjasti lisää, aw osaa ne hukata jonnekin

Kattotaan miten alkaa asettumaan vehkeet, perän varmaan joudun vaihtamaan lähiaikoina kun on maatin perä, 100 vauhissa kierrokset 3000rpm, eikös lambdasäätö lopu 2850rpm? Eli kyllä menovesi maistuu.
Eläkkeelle

Tyhjää



Bensson kulutukseen tuo swappi ei kyllä ainakaan vielä vaikuttanut yhtään, vaikka YKK anturikin on puhdas öljykylvyn sijaan. Päin vastoin taisi vaa nousta.. 11.50l kun ottaa 98E niin 80km kohdalla pääsee jo taas tankille

Ehdotuksia?
Jaa niin puhdistelin mää etu umpiotkin, ei suurta vaikutusta mutta paljon kirkkaammalta näyttävät heijastimetkin. Samalla kuitenkin löytyi keino millä omia valoja parantaa. Akulta 14.3v ja lampun kannasta 12.3v


Kilometrit 248080