Mitäpäs tälle sitten.
Ajettu on ja katsastettukin. Tosin katsastusmiehelle mielipahaa aiheutti ameriikanvilkut ja aavistuksen ruostumaan lähtenyt pohjan vesireikä.
Ameriikanvilkuissa oli vielä ihan oikean väriset polttimotkin parkille ja vilkulle, mutta hyväksyntämerkintää kun ei löytynyt niin päivä oli pilalla...
Ihmettelin vaan että millanen E-merkintä sivuvilkkujen tilalla olevissa VOLVO-lätkissä kuuluu olla että ne kelpaa? Koska olivat insinöörin mielestä vain "Ei E-hyväksyttyä tyyppiä olevat valaisimet"

Taakse ostin Lesjöforsin kuormajouset paikalliselta Fixukselta, niin nyt oikeni aiemmin vallinnut takakeno-olemuskin. Aika näyttää pätkitäänkö noita lähemmäs maata, koska nyt on aika hyvä paahtaa metsäteitä ilman pohjakosketuksia

Eräänlainen audio-askartelukin oli tuossa, mutta nyt sekin on nyt jo poissa. Tein 2DIN-soittimelle kiinnikkeen ylimmäiseksi keskikonsoliin lämmönsäätimien tilalle. Tarkoitus oli tehdä taas lämmönsäätimille paikka sitten soittimen alle.
Tämä idea kuopattiin paikallaan olleen Pioneerin DVD-navi -audion kokonaisvaltaisen paskuuden takia, ja siirrytään takaisin vanhaan 1DIN Clarioniin.
Videota saa jatkossa katsoa tabletilta, suuntaa karttakirjasta ja kompassista, sekä taaksepäin peileistä.
Aikaisemmin askarreltu ilmasuutin-mittaritelinekin on taas irrallaan ja työn alla. Hölmö seppä kun ei ekalla kerralla saanut taottua paikkaa kahdelle mittarille, niin tehdään nyt jälkikäteen sitten

Koska seosmittari kumminkin on ollut hommattuna jo pitkään.
Ilmastointikin toimii taas. Onneks on niin hienot sadakelit taas että sitä melkein tarviikin...
Tässäkin mentiin taas perse edellä puuhun, ja todistin itse itselleni, että kunnon tutkimista ennen korjausta ei voita mikään. Vähän kun olis enemmän malttanu mittailla ja testata, niin olis säästyny monta hätäistä liikettä ja ehkä vähän rahaakin.
Kaikkihan alkoi siitä kun kansiremmontin yhteydessä nojasin ilmastoinnin painekytkimen liittimen poikki. Ajattelin että olkoot, sitä ei nyt tarvitse ja korjaan sen myöhemmin.
Hain motonetistä viimein uuden liittimen, ja sitä vaihtaessani huomasin että vanhat liitinnastat olivat jossain vaiheessa saaneet hieman maadoitusta ja kivasti vähän hitsanneet

No, uusi liitin paikalleen - ei toimi ilmastointi. Ei yllättänyt.
Hetki kytkentäkaavion mutustelua ja suoraan virtaa kompuralle - se toimii ainakin.
Toinen hetki kytkentäkaaviota ja mittausta - paneeli ei syötä jännitettä painekytkimelle.
Johtopäätös: paneeli rikki kun johdot ehjiä ja muut toiminnot paneelissa toimii.
jogiin:in romuosastolta toinen paneeli tilalle - ei toimi vieläkään
Vanha paneeli pöydälle ja auki. Sieltä paljastuikin magneettikytkimen releen sulanut liitos. Tinaa päälle ja testiin. - 12V tulee painekytkimelle, mutta kompura ei pyöri vieläkään. Perkele.
Painekytkimen tilalle hyppyjohto - kompura pyörii! WOOP!
Taas jogiin:in pihalle ja kaivelemaan painekytkimiä.
Täytin ilmastoinninkin samalla, mutta eipä toiminut vielä silläkään. Naksuttelin ja mittasin kaikki painekytkimet ehjiksi irrallaan - sen alkuperäisenkin

Sitten olikin ihan sama mikä painekytkin oli paikallaan, kompressori alkoi toimimaan normaalisti ja pitkäkatto viileni taas sisältä! WOOP-WOOP

Ja vieläpä melko hyvin:

Sisälle tulee parhaimmassa tapauksessa siis n. 2-3 -asteista ilmaa

Eli painekytkimen johtojen oikosulku oli aiheuttanut paneelin piirilevyllä olevan magneettikytkimen releen yhden navan tinauksen sulamisen ja vanha painekytkin oli vaan syystä tai toisesta jumissa. Kaikki tämä olisi ollut helposti selvitettävissä ennen mahdotonta hosumista ja osien vaihtamista, mutta kun ei niin ei

EDIT:
Niin ja pitkään hyllyssä varttunut nahkarattikin on nyt paikallaan, kätevästi yhden boorin vinossa. Mutta oikaistaan se sitten samalla jossain vaiheessa kun säätää ohjauskulmia.