Autodiagnoosi  Carcom Oy

Turbon jälkikäyttö

  • 26 Vastauksia
  • 8219 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2065
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #15 : 07.09.2015, 16:17:05 »
Itsellä kyllä tapana hetki käytellä ajon jälkeen, ehkä liiaksi asti. Tosin ajotapakin on melko reippaanlainen. Toki ihan lyhyimmät siirtymät missä ei TDI ehdi edes normaalilämpöihin niin eipä juuri tule pyöriteltyä joutavaa. Toki jälkikäyttö on paikallaan joskus ihan muutoinkin kuin turbon takia, kuten vaikka suorat kutoset alumiinikannella. (esim. BMW)

Ehkä se on jäänyt tuolta raskaan kaluston puolelta joku päähänpinttymä että aina on käytettävä ja tästä joskus kyllä kavereilta kuullut pienimuotoista naljailuakin... :D

PS. Eiköhän se ole jäähdytinneste mikä siellä ahtimessa porisee sammutuksen jälkeen kun kierto loppuu eikä öljy. ;)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 20:45:57 kirjoittanut 8-pätkä »
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa riparapa87

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 535
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #16 : 07.09.2015, 19:06:02 »
Kotitie tarvii ajaa max 30km/h,mutta yleensä annan käydä vielä 10-15 sekkaa ennen sammutusta.Koskee turbo Volvoa ja SDI Boraa.Raskaala kalustolla vajaan minuutin.Talvella tosin käy helposti 10-15 min ennen,kun lähden kylmällä ajoon,jotta automaatti öljyt lämpee.Amerikan jussi peurassa on oikein isolla huomautus.Raskaan ajon jälkeen konetta tulisi käyttää 5min 600 tai 800 kierosta minuutissa.En nyt muista ulkoa.Kone oli joka tapauksessa suorakutonen 7,7l ja turbo.  :juhau:
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa Tuomas-89

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2350
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #17 : 07.09.2015, 19:34:57 »
Itte käytän jälkikäyntiä reippaan ajon/ työmatkalla 1-2min riippuen matkasta.

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1085
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #18 : 07.09.2015, 20:33:39 »
Nykyään vähän hankala kun on nämä start-stop toiminnot niin epäilemättä myös ahtimien elinikä lyhenee.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 498
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #19 : 07.09.2015, 21:58:24 »
Tännehän on tullut kattavasti asiasta vastauksia ja mielipiteitä. Faktoja  :pomo:

Olen taas yhdestä asiasta viisaampi  S*

Volvo S40 -04 T5

Poissa laatikkovika

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1199
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #20 : 09.09.2015, 23:06:37 »
PS. Eiköhän se ole jäähdytinneste mikä siellä ahtimessa porisee sammutuksen jälkeen kun kierto loppuu eikä öljy. ;)
Voisi ollakin jos nestekierto siinä olisi. ;)

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #21 : 10.09.2015, 12:36:50 »
Entisestä T5:sta normaalin moottoritieajon jälkeen huvikseni kurkkasin turboa, joka oli tuolloin kirkkaan punainen. Nopeutta oli sellainen 100-120 km/h.

Se on varmaan suhteellista mikä on "normaalia" moottoritieajoa.
Jos "normaali" ajo on tasaista moottoritienopeutta, ei kyllä puhaltimen tulisi punottaa yhtään.
Onhan se toinen juttu jos kokoajan kenkii ja matkanopeus vaihtelee jatkuvasti 100 ja ~160 välillä tms.

Tässä vielä lainaus 850 T-5 manuaalista:
http://www.manualslib.com/manual/533742/Volvo-850.html?page=5#manual

"2 Boost pressure gauge (Turbo models only)
The boost pressure gauge is divided into sections. Black sections: The engine acts as a normally aspirated engine. Best fuel
economy is achieved while driving in this range. White section: The turbocharger provides boost pressure"

Poissa laatikkovika

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1199
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #22 : 10.09.2015, 13:02:56 »
No jos turbossa pitää ahtopaineen kokoajan poissa eli imualueella(musta alue) niin kyseessähän on matalapuristeinen vapari.
Oma kokemus on että mandariinin saa loistamaan kun matkanopeus on useita kymmeniä kilometrejä välillä 100-200kmh.
!00-160kmh riittänee myös?
Jos se normaalin moottoritieajon jälkeen loistaa niin jotain voi olla vähän pielessä?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 11027
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #23 : 10.09.2015, 13:05:26 »
Kärryä kiskomalla saa ahtimen myös hehkumaan tarvittaessa. Eikä tarvita edes motarinopeuksia, ihan se 80 riittää. :)
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1308
  • Käytännöllisyys ennen muotoilua.
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #24 : 10.09.2015, 13:12:12 »
Tuskinpa siitä haittaa on, että antaa pienen hetken käydä ennen ja jälkeen ajon. Itse teen tuon turbon ja vaparin kanssa ja ajomatkoista riippuen.

a car you can believe in

"I want a car…..NOT a video-game-on-wheels."

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1169
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #25 : 10.09.2015, 15:07:23 »
Normaalilla tässä tarkoitin sitä, että matkanopeus oli minimissään 100 km/h ja ohituksissa maksimissaan 120 km/h. Ohitukset olivat reippaita.

Eli mitenkään teiden tukkona en ollut, enkä myöskään kaahannut, vaan ihan nopeusrajoitusten mukaan ajoin.

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 498
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbon jälkikäyttö
« Vastaus #26 : 10.09.2015, 17:44:10 »
Onneksi otin heti tavaksi auton ostettuani, että käytän autoa vähän aikaa ajon jälkeen, koska olin tietoinen osiltaan tästä asiasta. Nyt kun olen asian tiimoilta viisastunu niin voi taputtaa itseään olalle, kerrankin teki jotain oikein  :2funny:

Ennen ajoonlähtöä olen autoa käyttänyt jo siitä asti kun ensimmäisen kerran autolla lähdin ajamaan, sen verran jotain tiesi autoista jo sillon  :hello:

Volvo S40 -04 T5

 

Proturbo  Autodiagnoosi