Kyllähän tuota volkkarin dieseliä epäiltiin huijauksesta jo pitkän aikaa, kun muut valmistajat ovat kaikki todenneet että californian päästöpykälistä ei mitenkään pääse ilman ureakäsittelyä läpi ilman että kone on täysin tuhnu. Euroopassa vastaavalle tuskin on tarvetta koska nuo noxin raja-arvot ovat ainakin toistaiseksi olleet selkeästi korkeammat.
Otto-faneille tiedoksi että kyse ei ole käytettävän polttoaineen aiheuttamasta ongelmasta, vaan valitusta polttotavasta. Sama ongelma tulee vastaan myös bensiinimoottorissa kun sen hyötysuhdetta yritetään parantaa, kuten on nähty jo suorasuihkutteisissa bensakoneissa.

Menee OT:ksi, mutta esim. Euroopan alueella Hiacea ei myydä juuri kun Suomessa ja Norjassa. Siksi valmistajaa ei ihan hirveästi kiinnosta suunnitella uutta mallia tilalle.
Toki Aasiassahan uusi Hiace menee kaupaksi kun väärä raha, mutta siellä onkin HIEMAN erilaiset päästö- ja turvallisuusmääräykset. Ja nämä mallit ei yllättäen täytä Euroopan normeja. 
Tämä euroopassa myyty viimeisihn hiacehan oli oikeasti toyota granvia, aasiassa ja ausseissa myydään edelleen hiacea jossa on moottori penkin alla, kuten oli alunperin eurohiacessakin.
Sinänsähän sen granvian myynnin jatkaminen ei olisi edellyttänyt kuin jonkun avensiksen koneen modaamista sinne, mutta kyseessä on kuitenkin suht iso kuluerä, kun otetaan huomioon kuinka pienet markkinat sillä oli täällä. Kokonaan uusia pakettiautomalleja ei ihan hekrästi lähde tekemään mikään valmistajista, saatikka joku jolla ei ole ennestäänkään merkittävää myyntiä.
Tietysti esim hyundain kanssa olisivat voineet alkaa askarrella yhteispakua, mutta osittain europakujen ongelma on myös se ettei niille ole oikein markkinoita muualla. Ausseiille nyt kelpaa minkälaiset autot vaan, mutta esim aasiassa pakun pitää olla peini ja ketterä jne..
Nimenomaan.
- MAANTIEajonopeus 60km/h
- Renkaissa ilmaa 3,5bar
- Jäähdytinnestekierto moottorista riippumattomalla voimanlähteellä
- Kaikki apulaitteet, kuluttajat ym. poistettu käytöstä. Vähän niinkuin vanha SAE-normin mukainen tehomittaus.
- Ilmanvastusta ei huomioida
Mulla ei ainakaan omassa autossa ja ajossa mikään noista toteudu 
Mä en nyt tiedä mihin viittaat tuolla 60/km/h nopeudella, tuohon taloudellisuusajoon, vai kulutussykliin.. Mutta jokatapauksessa 60km/h on ihan hyvä keskinopeus maantieajossa, jos ajetaan jotain valtateitä pienemiä teitä. Kulutussykli taas puolestaan on simuloitu ja siinä ajetaan tiettyjä matkoja tietyllä nopeudella, myös pätkä "motaria".
Rengaspaineethan ovat se mitä halutaan, kun normissa ei painetta määritellä, sinne pumpataan niin että riittää.
Jäähdytinnestekierto on ihan normaali kulutussykliajossa, vanhan SAE tehonmittauksen mukaista erillistä sähköpumppua ei saa olla. Ajoviima jäähdyttimelle kyllä luodaan keinotekoisesti, koska sitä ei luonnostaa labrassa ole.
Ilmanvastus huomioidaan laskennallisesti, koska ollaan tosiaan dynossa.
Tarpeettomat apulaitteet ovat tosinaan pois käytöstä, eli vain lakisääteiset huomiovalot ovat päällä, ilmastointi ja lämppärin puhallin ovat pois, radio ei pauhaa jne..
Ja kyllähän tuo virallinen kulutussykli tehdään valmistajan valitsemalla autolla, joka on testattu että se on valmistustoleranssien sieltä edullisimmista päästä. Myös esim jarrut säädetään hieman normaalia kauemmas, niin etteivät ne varmasti kihnaa vastaan, kuten myös laakerit saattavat olla voideltu liukkaammalla aineella, ja moottorissa saattaa pyöriä 0W10 litkuöljy. Nuo ovat kaikki eu-kulutussykliin jätettyjä aukkoija joita kaikki valmistajat hyödyntävät.