Uudempien autojen päästöjuttuihin hyvin vähän perehtyneenä mietin vaan että onko sitten ihan henkilöautoja mihin on tehty ureasuihkutus?
Mercedeksen 200, 220, 250, 300, 350 CDI ja Bluetec versioiden ero on käytännössä urearuiskutuksessa. Ensimmäinen Bluetec on muistaakseni vuosimallissa 2008 ollut OM642 3-litran V6 ja jonkin aikaa on jo alun perin BlueEfficiency kauppanimellä kulkeneen nelosdieselinkin Bluetec versio ollut tarjolla. Liikkuu niin USAssa kuin muuallakin yleensä 250 Bluetecinä. Jossain vaiheessa Bluetec jätettiin V6 koneen 320 tai 350 tehoversiota vaatimattomampaan viritysasteeseen, mutta siihen ei ole mitään vahvaa todellista syytä ja nykyinen 350 Bluetec laulaa suohon ilman urearuiskua olevat edeltäjänsä, mukaanlukien maailman ainoan FIAn sertifioimaa maanopeusennätystä hallitsevan vakioauton 320 CDI. Niin toki tekee myös 280 CDI sopivalla ahto- ja syöttökartalla, mutta sehän ei sitten olekaan enää vakio. Bluetec:
https://en.wikipedia.org/wiki/BlueTec http://techcenter.mercedes-benz.com/en/bluetec/detail.htmlOlen ymmärtänyt ranskalaiset tämän tekniikan edelläkävijöiksi henkilöautoihin tuotteistuksessa? Mutta jos ylle linkitetyn wiki-sivuston käyttökohteiden maininta pitää paikkansa, siinä voi olla osasyy Klonkswagenin haluttomuuteen maksaa kilpailijalleen:
"Daimler AG has entered into an agreement with Volkswagen and Audi to share BlueTEC technology with them in order to increase the Diesel passenger-vehicle market in the United States"Olisi ehkä kannattanut hankkia joku luotettavampi partneri USA dieselöintiin

Kokonaisuutena taitaa kyse olla 2.0 TDI:n heikosta kilpailykyvystä muussakin suhteessa kuin päästöjen osalta? Pienet ja kevyet Passatit näyttävät nimittäin myös kuluttavan aika paljon ainakin automaattina. Omat lukemani ovat yli puolen litran päässä taloudellisimmin E-sarjaa ajavien pitkän ajan toteutumasta, mutta meikäläisenkin Suomen talvessa ajamilla (ja Webastoimilla) lukemilla olisi Spritmonitorin Pasaatien listan keulilla aika selvällä erolla. Tässä saattaa tosin olla merkityksensä sillä, että vertaan automaattiin, josta on omaa kokemusta. Volkkareissa saattaa vielä vanhanaikaiseen tapaan manuaalivaihteinen olla sekä teoriassa että käytännössä taloudellisempi?