Päästöissä on paikallisesti ja laajemmin vaikuttavia. Kaikki pitää ottaa huomioon lajinsa mukaan. Dieselin kanssa ei sovi unohtaa myöskään hiukkaspäästöjä, ja toisaalta etanolivehkeestäkin tulee epätäydellisen palamisen tuloksena karsinogeenisiä aineita putkesta.
Pienhiukkaset ovat myös melkoisia myrkkyjä ihmiselle.
Juu, etanoli vehkeestä tulee jopa 2700% bensaa enemmän asetaldehydipäästöjä, jos siinä ei ole katalysaattoria.
Tosin formaldehydin, asetaldehydin ja muidenkin aldehydien puoliintumisaika mitataan sekunneissa jos ilmaa(happea) on läsnä kuumana putkesta tullessaan, jos selvisivät katalysaattorin lävitse palamatta.
Tosin jos läsnä on vettä, niin siihenkin ne liukenevat kiivaasti ja siten puoliintuvat hitaammin.
Asetaldehydin itsesyttymislämpötila on suhteellisen matala +185C, joten etanolimoottoria hapetettaessa reilummin ne yhtyvät putkesta tullessaan ilman happeen välittömästi.
Ylipäätään etanoli-vehkeitä on vaikea saada polttamaan wiinaksia epätäydellisesti, sen verran wiina tykkää kuumassa hapesta.
Tai no, kylmäkäynnistys on melkoisen "saastuttava".
CO2 on merkityksetön ainoastaan jos se on ei-fossiilista hiiltä. Biomassasta tai biojätteestä tehty etanoli on siinä mielessä hyvä.
Ylipäätään CO
2 on aika merkityksetön aine, eikä muodosta PPM pitoisuuksissa ongelmia, eikä terveyshaittoja. Kemiallisesti se on hyvin stabiili, toisin kuin aldehydit ja typen oksidit.
Mutta typenoksidit ovat vielä myrkyllisempiä kuin aldehydit, jotain kertonee sekin, että niiden työhygieeninen raja on hyvin alhainen 5ppm, kun esim. asetaldehydin raja on 25ppm.
Mutta harvapa haluaa typpihappoa hengittää...
