KL-varaosat  Race.fi

V50 D5 vm 2010 ja Eberi

  • 27 Vastauksia
  • 13700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« : 08.10.2015, 21:26:49 »
Meillä tuossa otsikon mukaisessa Volvossa on tämä Eberi jota ohjataan auton omalla viiksellä.

Onko normaalia että -7 asteessa Eberi alkaa puhaltamaan noin 45 minuuttia aiemmin mitä ajastimeen olet määritellyt? Eli jos määritän että lähden klo 7.20 ajamaan, Eberi alkaa puhaltaa käytännössä 6.35 - 6.40 välisenä aikana - tämä siis jo -7 asteessa.

Mitenkähän kauan tuo puhaltaa kun lämpötila on -20... ?

Mikä on Volvon Eberin maksimi päälläoloaika kun sen laittaa manuaalisesti päälle tai kun se lähtee ajastetusti päälle?

Aikaisemmat kokemukset on samantehoisesta 5kW Eberistä jossa oli Eberin oma Minikello. Siinä sai käsin määrittää itse maksimi päälläoloajan (oletuksena 60 min).

Eihän tuossa mitään muuta kun että akku on aika kovilla jos kolme varttia Eberi puhaltaa jo alle kymmenessä pakkasasteessa. Täytynee säännöllisesti ladata C-Tekillä...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #1 : 08.10.2015, 21:41:34 »
Manuaalisesti päällelaittaessa on muistaakseni 45min käynnissä.
En nyt tarkasti oo katsonut kuinka ajastaessa käynnistyy mutta sanoisin että näillä pakkasilla 15min ennen lähtöä.
Jos manuaalisesti laittaa päälle niin 10min näillä pakkasilla ja puhaltaa jo sisälle lämmintä ja moottorinlämmöt on huomattavasti noussut.

Kuinka korkealla lämmöt on ajastuksella lähtiessä? Mulla mittari näyttää muutamaa milliä vajaa normaalia käyntilämpöä.

Ja autohan oli juuri sama.
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #2 : 08.10.2015, 23:55:08 »
Meillä lämmittää kyllä reippaasti kauemmin kuin tuon 15 minuuttia. Moottorin lämpötila ei ole kovin lähellä normaalia tuon n. 45 minuutin päälläolon jälkeen, ehkä vähän reipas 1/4 osa.

Joskus edellisen Eberin aikoihin Eberiä huoltanut kaveri sanoi että kun Eberin laittaa päälle, se kannattaa olla vähintään 20 minuuttia, mieluusti puoli tuntia, että palopesä ei nokeentuisi.

Ei tuossa kolmen vartin päällä olemisessa muu mietitytä kun että akkuhan tuossa on aika kovilla.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #3 : 09.10.2015, 00:15:48 »
Joo mulla kyllä ajastettaessa lämmöt nousee sinne 3/4 vähintään. Käynnistettäessä vähän putoaa kun kun alkaa reilummin puhaltamaan sisälle lämpöä ja eberi pysyy ajossa päällä vielä n.10min

Eihän se käynnistä sisäpuhallinta heti kun eberi käynnistyy? Se vois selittää hitaan lämmönnousun.
Sisälle pitäis puhaltaa vasta kun jäähdytinneste on 30 asteista
V50 d5 -10

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #4 : 09.10.2015, 07:47:24 »
Täällä ollu monesti juttua että auton oma äly laittaa lämmittimen päälle turhan pitkäksi aikaa. Kannattaa laittaa se lähtöaika noin 15 min myöhemmäksi mitä oikeasti aikoo lähteä. +5...-10 asteen lämpötilassa riittää lämmitysajaksi 15...20 min.

Manuaalista: Lämpötilassa -10 °C tai sen alapuolella pysäköintilämmittimen enimmäiskäyntiaika on 50 minuuttia.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #5 : 29.10.2015, 22:02:26 »
Onko kellään tiedossa tarkempia tietoja tuon Eberin automaattikäynnistyksen vaatimista lämpötiloista, muuta kun että ulkolämpötila pitää olla alle 5 astetta?

Tarkoitan siis moottorin lämpötilaa, kuinka kylmä moottorin pitää olla että Eberi käynnistyy? Ja että missä kohtaa moottorin analogi-lämpömittari on silloin kun moottorin lämpötila on alle sen raja-arvon jossa Eberi käynnistyy?

Vaikuttaako sisätilan lämpötila millään lailla Eberin käyttäytymiseen (siis ilman että auton moottori käy)? Oletan että ei.



T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #6 : 29.10.2015, 23:21:32 »
Ymmärtääkseni eberi käynnistyy jos moottorinlämpö on alle 70 astetta (ei varmaa tietoa) mutta mulla ainakin se sammuu kun lämmöt on 80 astetta.
Todella typerää kun ei saa automaattikäynnistystä pois, järjetöntä että näillä keleillä eberi käynnistyy kauppaan lähtiessä ja uudestaan kun kaupassa käydessä lämmöt on laskenut alle 70..
Taitaa lämpömittari olla normilämmössä (pystyssä) jo siinä 70 asteessa.
V50 d5 -10

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #7 : 30.10.2015, 08:17:08 »
Mulla tuossa 2.0D :ssä lämpömittarin normiasento oli neula suoraan ylöspäin. Jos kovemmalla pakkasella ajeli isoa tietä ja tuli kaupunkiin niin webasto lähti käyntiin kun neula oli laskenut 2...3 mm.

Itse tuli kauppaan mennessä (noin 5 km matkaa) tai muuten lyhyttä matkaa ajaessa kierrettyä mutkan kautta että webasto ehti pöhistä vähintään 10...15 min automaatilla.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #8 : 30.10.2015, 14:17:24 »
Tarkastin obdscopella lämmöt ja n.74 asteessa mittari näyttää suoraan ylös ja pysyy siinä ainakin 85 asteeseen asti.
Edellisen viivan kohdalla  lämmöt on n.65 astetta ja 70 on suunnilleen näiden puolivälissä.
Eli juuri kuten välkky sanoi niin eberi taitaa lähteä käymään jos mittari on pari milliä laskenut.
V50 d5 -10

Poissa tupica

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
    • Ikuistettu.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #9 : 30.10.2015, 15:29:10 »
Tätä pitkää lämmitysaikaa ole itsekkin ihmetellyt ja taidan jatkossa laittaa ajastuksen aina sen 15min todellista lähtöaikaa myöhemmälle.
Volvo V60 -13 D4
Volvo C30 -08

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #10 : 03.11.2015, 18:36:50 »
Ilmeisesti Volvolla on haluttu että kuljettaja ja/tai matkustajat eivät vaan palelisi - mikä on tietty hyvä juttu sinällään.

Mutta surkea juttu Eberin suhteen, kun sen pitäisi saada puhista vähintään 20 minuuttia, mieluusti 30, kun se kerran käynnistyy ettei se palopesä nokeennu...

Ilmeisesti ainut vaihtoehto estää Eberin lyhyet poltot on käsin käynnistellä se itse - joko ajastimen saattelemana tai suoraan käynnistämällä.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #11 : 12.11.2015, 19:24:59 »
Tässä kuluneella viikolla on tullut seurattua Volvon Eberiä ja sen automaattikäynnistystä ja sen logiikkaa:

Auto parkissa vajaa 45min, ulkolämpötila +1, moottorin lämpömittari 1/4 ja auto käyntiin, Eberi ei käynnistynyt.

Auto parkissa noin 3 tuntia, ulkolämpötila +1 (+/- yksi aste), Eberi ajastimella ollut päällä x ajan, auto käyntiin ja pienen ajon jälkeen moottorin lämpömittari keskikohdasta yksi alaspäin ja Eberin manuaalinen sammutus - Eberi sammui eikä käynnistynyt uudelleen.

Jos normilämmöt on 74-85 ja Eberi käynnistyy 65 asteessa niin oletettavasti Eberin olisi pitänyt noissa tapauksissa käynnistyä - olettaen että tässä D5:ssa lämpömittari toimii.

Ellei sitten tuossa Eberin ohjauksessa ole sen verran älyä, että se osaa huomioida myös sitä miten nopeaa jäähdytysnesteen lämpötila nousee?

T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #12 : 12.11.2015, 21:42:08 »
Pitääpä tarkkailla käynnistymistä omasta.

Kuulostaa kyllä järkevältä ajatukselta että jos ajossa lämmöt tippuu 70 asteeseen niin eberi käynnistyy,
Mutta jos käynnistät 60 asteisen moottorin ja lämmöt nousee ilmankin niin eberi ei käynnisty.

Tästä toiminnasta vaan ei oikein mistään tunnu löytyvän tarkkaa tietoa.
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #13 : 16.11.2015, 19:49:18 »
Ja kyllä joo tietääkseni tuossa V50:ssä tuo lämpömittari toimii... :)

Ja juuri tänäänkin muutamaan kertaan tuli todettua, että kun moottori on 1/4 lämmin ja ulkona +1, niin ei se Eberi käynnistynyt.

No olishan tuo järkevää, että jos lämmöt nousee ilmankin niin ei edes yritetä Eberiä käynnistellä ja tämän päivän autojen tietokoneilla ihan helposti toteutettavissa, vain vähän koodia ja se on siinä. Se kun ei tee näille polttoainelisälämmittimille hyvää jos ne on päällä vain sen 10min tai alle ja sitten sammuvat - tai no Eberi huoltajathan siinä kiittää kun saa kerran vuodessa autoa käyttää Eberihuoltajalla...

Edellisessä dieselissä jossa oli myös Eberi omalla Mini-kellolla oli kyllä "helppoa" kun vain yksi 5A sulake pois konehuoneesta ja avot - Eberin automaatti starttaus oli "Disabled". Sen jälkeen se oli vain ja ainoastaan Mini-kellolla ohjattavissa, josta Tulinappia painamalla sen sai myös ajon ajaksi päälle jos sitä tarvitsi.

Ymmärsinkö oikein, jos mittarin neula on suoraan ylös eli puolessa välissä, koneen lämpötila on 75-85 astetta, ja puolesta välistä seuraava alaspäin on 65, niin mittarin näyttämä 1/4 on 60 astetta?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #14 : 16.11.2015, 20:16:43 »
1/4 tais olla suunnilleen 60 astetta.

Mulla oli auto puolitoista tuntia parkissa, pihalla n. +3 ja käynnistettäessä lämpömittari nousi vähän ensimmäisen viivan päälle. Eberi käynnistyi.

Otin tänään sulakkeen irti, laitan takas sitten kun pysyy vähä edes pakkasella.
Tuntuu että jatkuvasti lämpötila on +4 tms  niin että eberi juuri ja juuri käynnistyy.
V50 d5 -10

 

Futurez  Kulkukoira