Eilen tarkastin ilmanputsarin kunnon vaihtaessani IMMun ja putsarikotelon välisen silkkariputken vihdoinkin oikean kokoiseksi.
Hämmennyin ilman suodattimen sisältämästä pölymäärästä!
Suotimella on ajettu ainoastaan koneremontista eteenpäin, eli n. +10tkm verran ja liki 99% asfaltoitua maantietä. Kopistelin sen niin puhtaaksi kuin pystyin ja täytynee mennä hakemaan uusi tuossa huomenissa ja vaihtaa se seuraavan öljynvaihdon yhteydessä (piakkoin).
Jostain omituisesta syystä (puhdas päähänpisto) tulin sitten samalla irroittaneeksi syyläristä paisariin menevän pienen letkun ja tökkäsin sen paisarin reikään pienellä rautalangan pätkällä, joka tökkäsi 10mm etenemisen jälkeen.

No, pienellä hammaslääkärin peilillä tihrustin reikään ja ..... Mitäs *ittua?

Se oli täynnä jotain mustaa!
Tukin letkun puolen ja puristelin ylävesiletkua ja totesin, että ilma liikkuu, mutta nihkeästi. Ei hyvä!
Kaivelin poranterän esiin ja ryhdyin kaivelemaan reikää. Musta töhnä osoittautui ruosteeksi (ei sitä perinteistä koria hapattavaa ruskeaa mallia, vaan pelkkää rautaoksidia FeO(I)).
Kaivelin poranterällä reiän puhtaaksi ja kas kummaa, ilma liikkui vaivattomasti! Joten syyläriin kertyvät kuplat pääsevät paisariin nyt ongelmitta ja nopeasti.
Joten em. reikä kannattaa jokaisen vanhan paisarin omistajan tutkia ja puhdistaa.
Menneen viikon +1000km työreissulla havaitsin myös hienoista nykimistä erittäin hennoissa kiihdytyksissä (ylämäkeen vauhdin pito), ihmettelin syytä ja mietin heti sytkän osia mutta vihjeen antoi sopitus, joka veti hoikalle hetkittäin. Reissussa en ryhtynyt remontoimaan asiaa ennen torstaita, jolloin huomasin, että ahtomittari ei painu alipaineille kunnolla edes automaatin olemattomissa moottorijarrutuksissa.
Torstaina kävin kotosalla vaihtamassa vaatelaukun, joten pihalla sitten menin tarkastelemaan konehuonetta tarkemmin.
Aikani pällisteltyäni konehuonetta aloin kokeilemaan kaikkia alipaineletkuja ja kas kummaa, lämppärille menevän muoviputken kuminen pätkä irtosi liian kevyesti. Tarkastelin sitä lähemmin ja totesin sen olevan juurestaan haljennut.
Pätkä pois ja paikalleen ja nykimiset poistuivat kokonaan.
Tarinan opetus on se, että pienikin ilmavuoto voi vaikuttaa yllättävän paljon moottorin käytökseen, mutta syy voi olla vaikea löytää.