

Juhannuksena sitten tuli 22 päivä korjailtua tuota ulostautunutta repsikan vilkku/parkki-umpiota.
Umpio ulostautui motarilla ajaessa. Kummankin lampunpohjan toinen piuha katkesi kun umpio tippui kolistelemaan, jolloin piuhat katkesivat.
Korjasin piuhat ja laittelin kutiste-sukkaa piuhojen päälle ja rasvasin liittimet ja laitoin huolellisesti kiinni kaiken.
Sama umpion irtomis-juttu on tapahtunut kuskin puolella pari-komisen vuotta sitten säätöreissulla. Tosin silloin umpio ulostautui kokonaan mutta sentään huomasin asian ajoissa kolauksesta ja siitä, että vilkku nopeutti tahtinsa välittömästi.
No, siitä sitten ajaminen stoppiin ja ympäri. Samoilla lämpöisillä ympäri ja umpiota etsimään yön pimeydessä. Löysin umpion ja pysähdyin bussi-pysäkille, jolloin rekka ajoi umpion ylitse. Tulos pirusti sirpaleita!
Tuolloin lampun kannat yms. jäivät kiinni piuhoihin ja piuhat säilyivät ehjinä, mutta umpio jäi reissulleen.


Seuraavaksi sitten meinasi lasi-tavaraa mennä rikki, muttei onneksi mennyt!

Tilanne oli todella läheltä-piti asia!
Tuollainen peukalon pään kokoinen kivi rikkoo kyllä umpion, tuuli-lasin tms. lasi-tavaraa välittömästi.
Iskuenergiaa em. kivella on 20 gramman painon mukaan laskien vaivaiset 222 Joulea, jolla saa nykyisen metsästyslain mukaan pyytää seuraavasti:
Riistaeläimen ampumiseen käytettävän rihlatun luotiaseen luodin osumaenergian on piipun suusta mitattuna oltava vähintään 100 joulea (E 0 > 100 J).
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään:
1) kettua, tarhattua naalia, mäyrää, saukkoa, supikoiraa, pesukarhua, rämemajavaa, metsäjänistä, rusakkoa, metsoa, teertä tai hanhea saa ampua vain aseella, jonka patruunan luodin painon on oltava vähintään 2,5 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 200 joulea (E 100 > 200 J);
Joten melkoinen palikka lensi minua kohden!

Paino on arvioitu hitusen alakanttii vielä, joten energia oli osumassa siellä 400-700 Joulen luokissa, vaikkei nopeutta prjektiililla ollut kovinkaan suuresti (laskettu 22m/s mukaan, vaikka ajoin tuolloin jo 27m/s).
Taakse päin nopeutta ei ollut laskettu, joten projektiilin energia on lienen siellä 1000 Joulen luokissa.

Polttoainemittari on tässä "hetken" kikkaillut, eikä ole näyttänyt puolta tankkia suurempia lukemia, joten siinä tai tankki-varusteessa on ollut jotain vialla.
Tänään sitten päätin repäistä mittarin irti, koska se jäi tiistaina näyttämään vartti-tankkia vaikka tankki oli täyttöputkiea myöden täynnä.
Tinasin kaikki liitokset kolmannen käden avustuksella, ensin tina-kupari-hopea seoksella ja loput rehellisellä lyijy-tina (60/40) tinalla, kun tuon toisen tinan jäähtymisen muodostama pinta on tälläiselle ikä-näköiselle liian vaikea luettavaksi myöhemmin vuosien myötä ( ei kirkasta juotos pintaa).
Ihan ehtaa hopea-tinaa en viitsinyt merikonttiin tuhlata, sillä se on jo liian kallista kaikkiaan (useita satasia kilolta, kun viimeksi ostin).
Hopea-tina kestää ajan hammasta helposti 50-70 vuotta, mutta tuskin mittarin mikään komponentti kestää moista aikaa. (minä olen haudassa ennen tuollaisen tinan loppumista).
Jos tinaukset eivät tilannetta pelastaneen kokonaan, niin ainakin mittari nousi taas puoliväliin asti normaalisti, joten tarkkaillaan tilannetta ja tutkitaan joskus tankkivarustetta tai mittaria ihan oikeasti elektroniikan puolelta (harrastamista).
Kuvattu vilkku-episodi ei päättynty 22.6, vaan 28.6!
Tuolloin repsikan vilkku/parkki-umpio jäi sitten loviisa-sköldvik välille 7-tiellä (porvoon nurkilla).
Nyt umpio/polttimot ja niiden kannat hävisivät tielle kerralla!

Johtosarja ja sen liittimet sentään jäivät koriin kiinni, ilman johtojen katkeamisia.
Siitä sitten työreissun jälkeen katselemaan mistä mätänetistä saa kirkkaan umpion (turhamaisuutta).
Tosin olihan maintussa umpiossa jo kiven aiheuttama särö, joten vaihtoonhan se meni.
Ajoin sitten PTDC:ltä (sipoo) roihupellon mätänettiin ja hain uuden umpion (lähin mistä sai).
Kotiin palatessa sitten soittelin lähimpiä Volvo-håmåja (harrastajia) lävitse, kenellä olisi polttimon kannat tallessa.
Lopulta kuulin kohtuullisen luotettavasta lähteestä, että
jakkefb omaisi kyseiset osat! Ja sieltähän ne löytyivät samana iltana vieläpä! (Tack så mycket!)

Joten loviisa-sköldvik välille poistunut umpio paikattiin pika-vauhtia!

Saattaapa olla, että joku tämän foorumin ripeämpi lukija on todistanut umpion katoamisen tai jopa saanut sen keulaansa!

Näkyy olevan noissa CE-hyväksytyissä kirkkaissa umpioissa rajana se, että +50m/s tietämillä umpio alkaa ulostautumaan, varsikin pidemmissä ajoissa.

Täytyypä tutkia asiaa tarkemmin tuon lukitus kynnen osalta, kun se vaikuttaa hitusen perseelleen suunnitellulta!
