Carcom Oy  Elekma

240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.

  • 8 Vastauksia
  • 4589 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« : 17.10.2015, 19:04:39 »
Nyt on tuskailut tullu siihen pisteeseen, että pakko aloittaa ihan oma aihe tälle Börjelle.
Eli kyseessä on siis Volvo 240 vuosimallia 1990 ja koneena on B200F ja LH2.4 yrittää ohjata moottoria.
Autosta on katalysaattori ja takimmainen äänenvaimennin poistettu ja viscon tilalle on vaihdettu sähköinen flekti.

Auto tuli hankittua pari vuotta takaperin ja tuo lambdan valo kiusasi jo aika ajoin silloinkin. Autoon vaihdettiin pariin otteeseen uusi tarvike IMM ja 3 kertaa tarvike lambda. Vika siis korjaantui aina kun uutta osaa laitettiin ja homma rokkasi hetkenaikaa. Ajattelin että osien lyhyt kesto johtui juuri tuosta kun olivat tarvikkeita. Jossain vaiheessa kuvittelin olevani sen verran rahoissa että ostin tuon alkuperäisen Boschilaisen lambdan ja se pelittikin sitten melkein vuoden, mutta tässä rumpassa sekin hajosi.

Nyt päästään siis tähän itse ongelmaan, minkä alkuperäistä aiheuttajaa ei vieläkään tiedetä tai sitten vaan nuo osat hajoaa oikeasti vuorotellen. ELI kesällä auto ei enään lähtenyt käyntiin aamuisin, mutta iltapäivällä töiden jälkeen aina ilman mitään ongelmia. Ajattelin että ei se nyt noin aamu-uninen voi olla että ei jaksa klo 8:00 startata. Sytkän osat on vaihdettu puolaa lukuun ottamatta on vaihdettu vajaa vuosi sitten, joten skippasin sen osion vian aiheuttajana. Myöskään mitään vikavaloa/koodia ei tullut.

Kesällä autoon ostettiin uusi pääteaste,kampiakselinasento-anturi ja ecun lämpötila-anturi(kaikki tarvikkeita). Näitä sitten alettiin vaihtamaan ja kampuranasento-anturi oli ainut mikä ei silloin suostunut irtoamaan ja huomattiin samalla että vika oli poistunut. Todettiin että lämpötila-anturi oli ollut tiensä päässä ja ei siksi startannut kylmällä (+10 astetta), mutta starttasi aina iltapäivällä (+-20astetta). Autokin toimi sen 2viikkoa hienosti kunnes alkoi sammuilemaan tyhjäkäynnillä. Autoa testailtiin ja ihmeteltiin ja käytiin lukemassa vikakoodit aina välillä. 2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla ilmestyi melkein heti kun lähti ajamaan. Mikään valo ei palanut eikä vikaa saanut päälle kuin sattumalta. Tätä selviteltiin ja oltiin selvittämättä 1-2kk kun ei vikaa tuntunut saavan päälle kuin vahingossa.

Nyt syksymmällä autoon laitettiin Boschilainen käytetty IMM tarvikkeen tilalle, mutta ei vaikuttanut sammumiseen. Veikkailtiin että polttoainepumput ovat osittain lakossa ja aine lakkaa liikkumasta.  Lokakuun alussa kävin ostamassa Mätänetistä uudet pumput ja suodattimen. Kun pumput oli vaihdettu niin oli toiveet korkealla, että nyt se ruoska oikeesti toimii, niin EI ! Siihen pihaan se kuoli heti kun lämmöt oli saavuttanu 80-95 astetta. Muutaman kirosanan jälkeen tajusin lukea vikakoodit ja siellähän oli EZK-puolella vikakoodi 2-1-4     Moottorin asentotunnistimen singaali puuttuu tai epäkelpo Eli se hemmetin asentoanturi mitä ei saatu vaihdettua kesällä.

Anturi saatiin vaihdettua ja juma*auta nyt oli hyvä fiilis! Börje nopeesti käyntiin ja annoin sen käydä kaikessa rauhassa tyhjäkäyntiä. Polttoainepumput surisee, tyhjäkäynti on suhteellisen tasainen ja lämmöt alkaa olemaan ok, NIIN SITTE se lambdan valo paukahtaa möllöttämään. Luin vikakoodit ja 2-1-2 Lambda-anturin signaali puuttuu. Tässä vaiheessa autossa oli kiinni tuo Boschilainen lambda ja ajattelin että kai sekin voi mennä paskaksi näin nopeesti. Hain mätänetistä halvan tarvikelambdan ja vaihtelin paikalleen, kun laitoin auton käyntiin niin huomasin että taas se pe***leen valo palaa silmään sieltä. Luin vikakoodit ja tälläkertaa 2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla. Veikkailin että putkessa reikä ennen lambdaa ja olihan siellä, suojapellien alta tuli vähän savua ja siellä oli pieni halkeama. Korjasin halkeaman paikkaustöhnällä ja löin auton uudestaan käyntiin ja annoin käydä rauhassa.

Nyt varmaan kaikki jo osaa arvata että jotakin paskaa vieläkin tulee ja tottahan se on.. Lambdan valo sytty taas ja vikakoodi 2-1-2 Lambda-anturin signaali puuttuu. Nollasin koodit ja yritin ajamalla vikaa pois, mutta ei toiminu. Kaasuttelin pihassa ja aina syttyy valo samalla vikakoodilla. Mittasin yleismittarillla lambdaa ja näyttää 0,58V ja jos antaa jenkaa niin välillä käy 0,61V, eli vaihtelee siis todella vähän. Nyt alkaa olemaan jo naapurinkin hiukset niin harmaan että jos tätä kautta joku osaisi sanoa mitä tuolle ruoskalle kannattaa tehdä ?

Kiitos ja anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2015, 19:44:18 kirjoittanut cpp0 »
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #1 : 19.10.2015, 13:16:41 »
Jos kokeilis toisella ECUlla mitä sitten tekee.. Niitä luulis löytyvän käytettyinä ::)

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #2 : 20.10.2015, 09:39:22 »
Tarkistelen vielä silmämääräisesti eculta lähtevät johdot ja jos mahdollista niin koitan toisella boxilla.
Katotaan sitten mitä se keksii  ;)
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #3 : 23.10.2015, 09:50:43 »
Laitetaan nyt tänne vähän päivitystä mitä on tapahtunu. Kun tuo lamdan valo alkoi tuikkimaan, niin nollasin vikaakoodin ja koitin heti uudestaan käyntiin. Otin välillä myös akunkengän irti mutta mikään näistä ei vaikuttanut.

Tarkistelin tuon ecun johtosarjan läpi ja sekin näytti hyvältä. Otin liittimen varoiksi irti ja ruikin elektroniikka-spraytä. Liitin näytti hyvältä eikä näkynyt mitään hapettumia. Ajattelin että nollaan varmuudeksi vielä tuon vikakoodin pois ja annan seistä yön yli.

Seuraavana aamuna valo ei palanut eikä edes syttynyt matkalla töihin. Nyt olen ajellut autolla muutaman päivän eikä se polta tuota valoa :o
Rykii kyllä aika pahasti kun kierrokset ~1500 ja lyö kaasun pohjaan, myös aamuisin yskii jonkun verran. Mitähän on mahtanut tapahtua että tuo vika on jotenki korjaantunu ?
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #4 : 26.11.2015, 19:13:45 »
Onko imupuoli tsekattu? Ettei mee laihalle->väärät arvot, siihen ei auta minkään anturin vaihto!
940 classic

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #5 : 27.11.2015, 08:23:28 »
Onko imupuoli tsekattu? Ettei mee laihalle->väärät arvot, siihen ei auta minkään anturin vaihto!

Missähän kunnossa suuttimet on? Ei nekään ikuisia ole  ::)

Vink vink alotuspostaajalle, täältä löytyisi varasuuttimia  :P

Poissa Retro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #6 : 27.11.2015, 19:52:15 »
Viallinen ilmamassa mittari usein antaa soppaa miten sattuu ja siten vaikuttaa lambdan toimintaan, voisi kannattaa zekata tuo ilmamassa mittari tai jos mahdollista kokeilla varmasti toimivalla.

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #7 : 30.11.2015, 09:04:33 »
Onko imupuoli tsekattu? Ettei mee laihalle->väärät arvot, siihen ei auta minkään anturin vaihto!

Brakecleanerilla oon suihkinu imusarjaan ja ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Oon joku aika sitte vaihtanu imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet.
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa cpp0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 lambda-valo aiheuttaa harmaita hiuksia.
« Vastaus #8 : 30.11.2015, 09:10:28 »
Missähän kunnossa suuttimet on? Ei nekään ikuisia ole  ::)

Vink vink alotuspostaajalle, täältä löytyisi varasuuttimia  :P

Suuttimia en ole ottanut irti. Se toki voisi olla mahdollinen vian aiheuttaja kun ei ole vielä tarkistettu  :D
Huutelen heti jos/kun suuttimia tarvitaan  :pomo:

Viallinen ilmamassa mittari usein antaa soppaa miten sattuu ja siten vaikuttaa lambdan toimintaan, voisi kannattaa zekata tuo ilmamassa mittari tai jos mahdollista kokeilla varmasti toimivalla.

IMM olen vaihtanut pari kk sitten käytettyyn Boschilaiseen -016 loppuiseen, nyt myös Boschilainen lambda paikallaan.
Sulakkeita tarkistaessani huomasin että nro 4 on palanut, laitoin uuden sulakkeen ja heti kun auto käynnistyi niin paloi uudestaan. Tarkistelin siirtopumpun liitännät enkä huomannut mitään erikoista ja samalla vaihdoin siirtopumppu->painepumppu välille uuden polttoaineletkun. Laitoin uuden sulakkeen eikä se palanut enään, tiedä sitten missä mahtaa olla vika  :idiot2:

Nyt tosiaan valo ei enään pala, mutta lähtee käyntiin huonosti. Alussa käy vaan kolmella, mutta aika nopeesti tasaantuu. Kierroksia pitää kuitenkin tosi korkeella kun ajaessa nostaa kaasulta, tämäkin rauhoittuu kun auto lämpee.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 09:14:19 kirjoittanut cpp0 »
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

 

RallyBaron  Samppasport