Aman jarraut on ainakin itselle edelleen mysteeri. Hevosmiesten tietotoimiston proprietery jäsenten kahvipaikan spekulointikerhoon liittymistä miettivä jäsen kertoi, että nää vissiin on jostain -57 Studebakerista. Ainakin itselle on ollut tosi hämärää mitä hiton kierteitä näissä on. Itselläkin on joku kullitettu satula (mutta en osaa sanoa onko tehty muuta kunnostustyötä) jossa kierteet on jotain muuta mitä pitäisi. Pitää vaan kokeilla isolla läjällä mätänetin hinnat alkaen nipoilla ja kierretulkilla mikä tällä kertaa käy. En suosittele rälläköimään kartiota pois, jos tiivistys tapahtuu tiivisteestä. Voin katsoa hyvässä järjestyksessä olevasta omasta arkistosta jos löydän ko satulan jos tartteet. Lähettäminen ei kuitenkaan nappaa, kun nykyisin elän väliaikaisesti vaihtoehtoihmisen vaatimatonta elämää landella.
Meitsi veti PussiHousut jalkaan ja aloin entisöimään!

Onko mulla nyt motocrossnetistä ostettuja vääriä nippoja 10kpl?
No tottakai on!
Vähän suutuin ittelleni jälkeenpäin kun tuppas tuleen muutama kirosana ja alkoi ihan oikeesti harmittamaan, tääkään ei menny lapaan!

10 minuutin päästä aloin sättiin itteeni, siitä että hermostuin asialle, haukuin itteeni tyhmäksi, koska jos olis niinkö menny kerrasta putkeen. Sillon olis tarvinu alkaa ihmetteleen missä vika.
Kalkkis, arvaa oliko pääsylinteri taas ruostuttanut ittensä kiinni?
Totta mooses oli. Löysin onneks sen vanhan ja sulta hommaamat varaosat ja aloin kolmanteen kertaan elvyttään noita putkiloita. Ekasta putkesta ei meinannu tulla rojut millään pihalle, tokasta putkesta mikä oli ollu pahvilaatikossa muhimassa diisselissä, tuli rojut pihalle kuin tykin suusta!
Nyt mä oikeen "hoonasin" niitä reikiä itte tekemälläni työkalulla: rumpukapulaan maalarinteippiä ja sen päälle 800vesihiomapaperia teipillä väljästi kiinni, sitten aimoruiskaus crc:tä (pari tippaa mitä purkinpohjalla oli), ja sitten sulavia ja helliä liikkeitä sillä sinne putkeen. Ei tullu hyvä, ei ees välttävä, mutta menköön.
Ja sitten oikeen harjapyörällä sadanvuoden ruosteet irti, kunnolla tällä kertaa, ja maalasin ne, oi oi että tuli välttävää jälkee. Nyt kun pääsee vielä sotkeen ne oikein jarrunesteeseen niin niissä tuskin on maalia enään asennuskamppailun jälkeen.
Onkos siihen pääsylinterin ilmaukseen jotain sääntöjä?
Tässä kuva sisäsukkuloista.

Tässä taas komeudet uusissa moderneissa väreissä.

Tässä entisöitävät nämä jarrukilvet vai mikkä ny onkaan.

Kyllä tuli taas voittaja fiilis kun kävi luovuttamassa motocrossinettiin sataeuroa ja sai pussillisen jarrunippeleitä ja uusia kumeja satavuottavanhoihin hydrauliikalla toimiviin jarruihin.
