niin noista luonnetesteistä tiedä.koirahan on lauma eläin joka pyrkii alphan paikalle?
Luonneteisteistä tai muusta koiraharrastajien pakkomielteistä en tiedä mitään tai välitä!

Itsellä on kokemusta vain yhdeksästä koirasta, joiden elämää olen seurannut...
Nykyistä edeltänyt englannin mastiffi (viki) oli sairaalloisen arka ja kääpiö (70kg) mutta aikuisenakin kun käskynjako-suhde tuli selväksi, että emäntä ja koira tulivat talouteeni, niin mokoma mastiffin rontti kehtasi vielä kuollessaan pyytää luvan kuolla!

Jos tuo ei ole laumakäytöstä lopulliseen lojaaliuteen asti, niin mikä sitten? No, Viki kuoli jalkoihini massiivisen sydäninfarktin keralla!

Syy tuohon? Borrelioosi, eli punkit!

summasummaarum,koira aistii isäntänsä ja käyttäytyy sen mukaan.
Jos isäntä pelkää, niin pelkää koirakin! Ja päinvastoin!
Jos koira ei aisti isännästään pelkoa, niin jopa viki oli yllättävän räyhäkäs sairalloisesta arkuudestaan huolimatta jos olin kiukkuinen vaikka humalaiselle, joka tungetteli liian iholle, jos minä olin ärsyyntynyt em. henkilöön! Huvittavaa kyllä, kukaan känninen ei ollut koskaan niin kännissä, ettei olisi ymmärtänyt kääpiökokoisen englannin mastiffin murinaa ja hampaiden näyttämistä....

Huvittavinta ja omituisinta vikissä oli se, että jos me emännän kanssa teimme ns. leikkitappelun, niin viki näykki emäntää ja otti vaatteista kiinni ja veti pois minusta osoittaakseen, ettei lauman alfalle ole sopivaa ryttyillä millään määrin! Vaikka minä vietin mokoman kuolakoneen kanssa vain 5/8 elinpäivistä.

Nykyisin ja emännän tahdosta miellä on nyt valkoinen kultsi-tyttö (ami), jolla on yllättäen kovin vahva metsästys- ja vartioimis-vietti. Puhumuttakaan tajuttomasta energiasta, jota löytyy mm. kultsi-koivareiden muodossa kun reimu on ylimmillään (tajutonta juoksemista ympäriinsä).
Vikillä (englannin-mastiffi) äly oli lehmän luokassa mutta nykyinen kultsimme osaa ja oppii yllättävän monimutkaisia asioita ja osoittaa selvää ja erittäin yllättävää oivaltamista. Paitsi siltä osin, ettei sauna ole koiralle sopiva paikka, vaikka uimaan voikin tulla kanssamme.

Juu, kultsimme haluaa tulla täällä mökillä löylyyn kanssamme. On jopa oppinut putoamatta varomaan kapeita lauteita ihan itse, mutta vielä löylynheiton ja kuumuuden kokemisen tajuamisessa välillä on vaikeuksia, koska tahtoo olla täysi laumanjäsen ja tehdä kaikkia samoja asioita kuin mekin.
Tokin makkariin koiralla ei ole asiaa, kuin erityisen luvan kanssa. Sohvalle ei ole lupa nousta koskaan, ja niin edelleen...
Meillä on koirille tiukkoja rajoja, loogista käytöstä ja rajatonta rakkautta! Tämä toimii myös lapsiinkin!
Näillä eväillä saa koirasta uskomattoman lojaalin kaverin, jopa kuolemaansa asti, ilman oikkuja!

Ja koiran muistia ei pidä koskaan ali-arvioida! Koira nimittäin muistaa! Jopa meitä ihmisiä paremmin, kunhan syy-seuraus-suhde on selkeä ja riittävän yksinkertainen....