Futurez  Kulkukoira

V70 D5 -02 laukesi, onko mitään saumaa saada autoliikkeeltä korjausapuja

  • 54 Vastauksia
  • 19989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Englannin kielessä mil tai thou on 0,0254 millimetriä, ja mile on 1,609344 kilometriä

Mutta Ruotsissa "mil" -termiä käytetään näissä autoasiopissa tarkoittamaan 10 km matkaa.  Siellä bensan kulutuskin ilmoitetaan litroja/mil.  Sekä, jos autolla on ajettu 200.000 km, niin se on 20.000 mil.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Elikkä 2 kuukautta sitten ostin kyseisen pirssin autoliikkeestä ja viime viikon maanantaina autosta lävähti kampiakselin hihnapyörä irti ajosta. Apulaitehihnan soiro meni jakohihnan väliin ja näin ollen autosta jako sekaisin. Onko autoliikkeellä mitään lain määräämää kuluttajansuojalakia osallistua korjauskuluihin, vai meneekö kaikki omasta pussista?

Motti menee vaihtoon (2 500 € + asennus 1000 € nyrkkipajalla)

Ennen kuin tuolla nyrkkipajalla tehdään mitään kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä siihen liikkeeseen mistä olet autosi ostanut. Jos omatoimisesti nyrkkipajalla rupeavat korjaamaan ennen tuon liikkeen kannaottoa on turha oikeastaan huudella enään sinne päin, koska heillä ei ole ollut mahdollisuutta korjata tai vaikuttaa korjaukseen milläänlailla.

Periaatteessa liikkeessä ostetussa autossa on 6kk virhevastuu toki kilometrimäärä vaikuttaa tähän. Aikoinaan sain jobbarilta 400 euroa hyvitystä, kun moottori laukesi 700km ja viikko kauppojen jälkeen. Toki olin häneen välittömästi tapahtuneen jälkeen yhteydessä.

Tässä minun kaksi centtiä aiheeseen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Selvisikö tuon kampiakselin mutterin irtoamisen syy?  Oliko sieltä esim. mahdollinen kiila pettänyt, vai oliko vain ollut huonosti kiinni edellisen jakopään rempan jälkeen?  Jos remppa oli äskettäin tehty, niin heidän vastuu voi olla suurempi, kuin myyjäliikkeen. Voivat joutua korvaamaan/korjaamaan koko hoidon omalla kustannuksellaan.

Minä ainakin yrittäisin keskustella heidän kanssaan.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Selvisikö tuon kampiakselin mutterin irtoamisen syy?  Oliko sieltä esim. mahdollinen kiila pettänyt, vai oliko vain ollut huonosti kiinni edellisen jakopään rempan jälkeen?  Jos remppa oli äskettäin tehty, niin heidän vastuu voi olla suurempi, kuin myyjäliikkeen. Voivat joutua korvaamaan/korjaamaan koko hoidon omalla kustannuksellaan.

Minä ainakin yrittäisin keskustella heidän kanssaan.

Tämä on tosiaan aika erikoinen juttu. Hihnapyörä on kuitenkin aika lujasti kiinni, niin ei se sieltä luulisi irtoavan ilman selvää asennusvirhettä. Neljä pulttia ja yksi jumalattoman iso mutteri kuitenkin pitämässä kiinni :o

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 831
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Tämå kiinnostaa minuakin, mikä aiheutti tuon hihnapyörän irtoamisen? Vaihdetaanko näissäkin kampiakselin pultti/mutteri jakohihnan vaihdon yhteydessä, kuten tdi.ssä?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Keskimutteri jäänyt löysälle, ei se muuten irtoa. Minusta ei ole vaihdettavien listalla, eikä tarviikaan jos on tiukassa. Jos hihnapyörä/dampperi irtoaa jakohihnan pyörästä, on niiden väliset pultitkin jääneet löysälle. Muuten hihnapyörät tulisivat pakettina ulospäin ja apulaitehihna saattaisi pitää vielä sen verran paikallaan, ettei tipu kovin nopeasti pois(?).
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Markusboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
10 prosenttia tulevat vastaan, eli ei paljoa mitään. Hihnapyörän vulkanointi petti niin akselin päähän jäi vain keskiö pyörästä. Urarinkula singahti astmosfääriin vaikkei vauhtia ollutkaan kuin 50 km/h





« Viimeksi muokattu: 27.10.2015, 11:58:50 kirjoittanut Markusboi »

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Mutta Ruotsissa "mil" -termiä käytetään näissä autoasiopissa tarkoittamaan 10 km matkaa.  Siellä bensan kulutuskin ilmoitetaan litroja/mil.  Sekä, jos autolla on ajettu 200.000 km, niin se on 20.000 mil.
Tämä Ruotsin mil on siis peninkulma på finska. 10km
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
10 prosenttia tulevat vastaan, eli ei paljoa mitään. Hihnapyörän vulkanointi petti niin akselin päähän jäi vain keskiö pyörästä. Urarinkula singahti astmosfääriin vaikkei vauhtia ollutkaan kuin 50 km/h






Ei kannata noin pieneen korvaukseen tyytyä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
6 kk takuuhan sillä on ja korvaussumman suuruus on joko vastaavan verran ajetun moottorin korvaaminen siihen tilalle tai prosentteina uuden hinnasta sen verran kuin rikkoutuneella koneella oli odotusarvosta / ajomäärästää ajettu. Veikkaan, että paja esittää käytetyn koneen vaihtamista rikkoontuneen tilalle ja sen kokonaan maksamista. Kaikki muu on väärin ja ei mene läpi.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Markusboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Olin kuluttaja-asiamieheen yhteydessä asian tiimoilta ja ympäripyöreä vastaus oli, että eivät ole velvollisia tulemaan vastaan. Ja enintään 10% jos haluavat. Auto on iäkäs, ajettu JO ton verran (242 000). Mikä tahansa voi laueta tuon ikäisestä ja ajetusta moottorista. Tämä siis suoraan kuluttaja-asiamieheltä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
6 kk takuuhan

6kk VIRHEVASTUU ei takuu. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisäetu. Virhevastuu taas lakiin perustuva pakko.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Olin kuluttaja-asiamieheen yhteydessä asian tiimoilta ja ympäripyöreä vastaus oli, että eivät ole velvollisia tulemaan vastaan. Ja enintään 10% jos haluavat. Auto on iäkäs, ajettu JO ton verran (242 000). Mikä tahansa voi laueta tuon ikäisestä ja ajetusta moottorista. Tämä siis suoraan kuluttaja-asiamieheltä.

No siinä oletetaan sitten, että 240.000 km on moottorin kestoikä - ja sillä perusteella maksettavaa ei jää yhtään: 100% kestoiästä on jo käytetty.

Virheeksi katsotaan sekin, jos moottori on huonommassa kunnossa kuin ikä, kilometrit etc. antaisivat ymmärtää.

http://actts.readspeaker.com/cgi-bin/nph-acapela/f81a342e565057e2fda15775309730a4.mp3
« Viimeksi muokattu: 27.10.2015, 18:52:17 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa ässäkasikyt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • V70 D4 Summum A MY 14.2
Aavistuksen aiheen vierestä, pahoittelut siitä, mutta:
Kauppailen paraillaan omaa saman ikäistä, mutta liki tuplat enemmän ajettua.

Tuli yhden ostajakanditaatin kanssa juuri puhetta siitä, että hän etsii kyllä vähemmän ajettua ja on hieman epäileväinen näin paljon ajetun kestävyyden suhteen.

Kerroin, että jos hän hakee alle 300 ajettua, saat pistää pari-kolme tonnia lisää hintaa, mutta se ei silti takaa sitä, että kone voi laueta vähänkin ajetusta.
Ja tässähän se nyt on elävä esimerkki :(   Tunnen syvää myötätuntoa omistajaa kohtaan. Kyllä ainakin itseäni moinen tuuri vituttais aika lujasti >:(

Tietääkseni myös automaattilaatikoita on paukkunut jo noilla kilometreillä. Laatikko on kyllä suhteellisen ikupäiväinen, jos siihen vaihtelee edes joskus öljyt

Sikäli tähän aiheeseen, että mielestäni on hyvinkin perusteltua olettaa ja odottaa, että joku D5 kone kestää vähintään sen 500 tkm.
Eikös tässäkin hajoamisen syynä ollut asennusvirhe, ei moottorin luonnollinen loppuminen?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tietääkseni myös automaattilaatikoita on paukkunut jo noilla kilometreillä. Laatikko on kyllä suhteellisen ikupäiväinen, jos siihen vaihtelee edes joskus öljyt

Sikäli tähän aiheeseen, että mielestäni on hyvinkin perusteltua olettaa ja odottaa, että joku D5 kone kestää vähintään sen 500 tkm.
Eikös tässäkin hajoamisen syynä ollut asennusvirhe, ei moottorin luonnollinen loppuminen?

Höpöhöpö. Tutulla meni juuri vasta vm07 V70 D5 volvosta ensin automaatilaatikko 130tkm kohdalla ja 132tkm kohdalla suutin-->venttiili poikittain ja kansi korjaukseen. Öljyt vaihdettu laatikkoon 70tkm kohdalla ja muutenkin huollettu huolto-ohjelman mukaan. Toisella tutulla vm10 V70 D5 n.80tkm kohdalla lohko halki ja uusi moottori. Ei oikein vakuuta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron