RallyBaron  Samppasport

240 DL 1987

  • 35 Vastauksia
  • 11248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
240 DL 1987
« : 21.10.2015, 18:45:32 »
Tuli hankittua kesällä käyttikseksi perus-240 vuodelta 1987. Autossa B200K-moottori ja M45-vaihtoisto. Tämä Volle ei ole päivittäisessä työmatka-ajossa, enkä aio ajaa enää talvella suolatuilla teillä. Auto on huollettu nyt läpikotaisin. (Tehdyt huollot päivitetty listaan.)











Tehtyjä korjauksia ja huoltoja

- vasemman takapyörän takaa korjattu ruosteinen kohta, lokarin alaosa maalattu (taitaa olla jokaisen kakssatkun ensimmäinen ruosteinen paikka)
- tulipellissä ollut ruosteinen kohta paikattu
- moottoriöljy Castrol Magnatec 5W-40
- vaihdelaatikkoon ATF Type G
- peräöljy vaihdettu
- polttoaineensuodatin
- ilmansuodatin
- vesipumppu vaihdettu uusi Volvo OEM
- sytytystulpat vaihdettu
- virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, virranjakaja puhdistettu ja öljytty
- joitakin polttimoita vaihdettu
- kotelot ja ovet ruostesuojattu pellavaöljyseoksella
- jarrulevyt, -palat ja suojakilvet vaihtoon takapyöristä
- jarrunesteiden vaihto
- vasemman etupyörän alatukivarren takimmainen pusla/holkki vaihtoon
- radion kytkentä
- alustan puslien kunnon tarkistus, kaksi vaihdettu
- vasemman etupyörän laakeri vaihdettu

Hankittuja varusteita
- nokkahihnan suojakoppa
- pölykapselit
- konsolin puulistat
- stereot
- hattuhyllyn aurinkosuoja Volvo OEM
- kesärenkaat, vanteet maalattu
- katsastettu kesä 2016
- öljyt vaihdettu heinäkuu 2016, Castrol Magnatec 5W-40
- orkkis-sumuvalot asennettu
- lisämittarit asennettu (kierroslukumittari, ulkolämpötilamittari, öljynpainemittari, öljynlämpötilamittari, jännitemittari)

TODO-lista

1. Öljynpainemittarin ja öljynlämpötilamittarin hankkiminen ja asennus
« Viimeksi muokattu: 12.07.2016, 15:41:13 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #1 : 21.10.2015, 19:31:49 »
Jep! Hyvännäköinen tämä käyttiskin -H-
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #2 : 24.10.2015, 16:28:21 »
Sain kasettiradion laitettua paikoilleen. Facebook-ryhmästä löytyi ruotsista muuan ystävällinen herrasmies, jolta löytyi valmis ja edullinen (10€ kuluineen) johtosarja CR906:n kytkemiseen. Oikeankokoista kehystä ei löytynyt vielä mistään, joten sahasin lehtisahalla sopivan vanhasta mahonkilaudasta.  :D



Kylläpä soi komeasti neljällä kaiuttimella.  :pomo:

Takapyörien jarrulevyt ja jarrupalat on tilattu siniseltä. Suojakilvet ja vähän muutakin tarviketta (mm. yksi kattokahva kuskin paikalle) tuli tilattua Scandixilta. Maanantaina mennään huoltoon, koska meikäläisen talli on liian pieni jarrujen remppaamiseen eikä tuota osaamistakaan ole kertynyt siitä alijärjestelmästä vielä riittävästi.

Nyt on alkanu takapäästä kuulumaan jonkinlaista ulinaa. Johtunee varmaan loppuunkuluneista jarrupaloista/jarrulevyistä??
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015, 16:30:42 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #3 : 24.10.2015, 19:58:00 »
Takapyörien jarrulevyt ja jarrupalat on tilattu siniseltä. Suojakilvet ja vähän muutakin tarviketta (mm. yksi kattokahva kuskin paikalle) tuli tilattua Scandixilta. Maanantaina mennään huoltoon, koska meikäläisen talli on liian pieni jarrujen remppaamiseen eikä tuota osaamistakaan ole kertynyt siitä alijärjestelmästä vielä riittävästi.

Nyt on alkanu takapäästä kuulumaan jonkinlaista ulinaa. Johtunee varmaan loppuunkuluneista jarrupaloista/jarrulevyistä??

Suurella todennäköisyydellä loppuunkuluneet jarrupalat aiheuttaa ulinan. Remppaamiseen voi aina kysyä vinkkiä käytävillä kulkevalta, hieman merirosvoa muistuttavalta "ikäopiskelijalta" -H-
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #4 : 24.10.2015, 20:18:33 »
Suurella todennäköisyydellä loppuunkuluneet jarrupalat aiheuttaa ulinan. Remppaamiseen voi aina kysyä vinkkiä käytävillä kulkevalta, hieman merirosvoa muistuttavalta "ikäopiskelijalta" -H-

Ok, nimimerkki selvisi jos ymmärsin oikein :hello:

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #5 : 26.10.2015, 18:02:21 »
No niin, takajarrut on huollettu, jarrunesteet vaihdettu ja käyty takapään pusliakin läpi. Ohjauskulmatkin on säädetty ja ajotuntuma korjaantui huomattavasti. Vaan olihan tuo laskukin työ + osat sen mukainen, huoh...  :buck2:

Ulinan aiheuttajaksi 50+ km/h nopeuksissa epäillään vasenta etulaakeria. Tämä paljastui vasta lopussa testiajon yhteydessä eikä sitä näin yhtäkkiä ilman varaosia kannattanut alkaa purkamaan. Jos laakeri ulisee niin lieköhän se silloin varmasti kaput vai selviääkö puhdistuksella, rasvauksella ja säädöllä? En ole havainnut siinä löysyyttä tms. Joka tapauksessa sitä pitää alkaa purkamaan vielä tuolla tallissa. Pyörä ei mielestäni pitänyt ääntä aiemmin, vasta viimeisten muutaman kymmenen kilomatrin (olisikohan jotain 50km) aikana.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #6 : 26.10.2015, 19:13:04 »

Varmaan menee rasvauksella. Tahtoo ne rasvat hävitä kummasti ja kokkaroitua ajansaatossa. Kyllä silti tahtoo jossain kohti mennä rikki vaikka rasvaa. Omasta kokemuksesta 10-20tkm kestää "tekohengittämällä" Maksaahan ne laakerisarja 15€/puoli  :D
Rohkiasti vaan itte tekee, ei näissä voi pieleen mennä, saahan sillä sitä laskua kavennettua aikas paljon  ;)

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #7 : 26.10.2015, 19:44:50 »
Vaan olihan tuo laskukin työ + osat sen mukainen, huoh...  :buck2:

Älä masennu  ;)

Käyn huomenna uudestaan samassa paikassa tuon uudemman seitenkympin kanssa, ja oletan vahvasti, että pistän tulevan laskun loppusumman paremmaksi... Siis huomennahan on ohjelmassa vasta "tarkistuskäynti" millä selviää (toivottavasti) että mitä korjataan, ja noin-arvio summasta... :facepalm:
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #8 : 05.11.2015, 18:37:17 »
Laulava laakeri vaihdettu tänään töiden jälkeen. Ihan mukavasti saatiin homma tehtyä kaverin tallissa. Vaihdoin myös suojakilven, mutta en ollut huomannut hankkia uutta kilven päälle tulevaa kaulusta.







Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #9 : 13.11.2015, 21:28:45 »
Pientä hifistelyä ja hinkkausta työn vastapainoksi ja syyspäivien synkkyyden karkotukseksi. Vaimo ja pojat valittelivat Kuopiossa käydessään valojen olevan himmeänlaiset. Ostin Philipsin +130% polttimot, purin ja pesin valot sisäpuolelta. Olihan nuo jo aika likaiset kymmenien vuosien jälkeen. Sisällä olevasta reflektorista (millähän nimellä sitä tavataan kutsua?) oli pinnat karisseet ja pyörivät valaisimen sisällä pölynä.



Pesin ja hinkkasin etupäätä samalla puhtaaksi. Kiinnitin etupäähän menevän johtosarjan ilmavammin pesurin säiliön sisäsyrjään jotta johdot eivät olisi enää peltiä vasten likaa keräämässä.



Yhteen kohtaan piti tehdä vähän pohjatöitä ja paikkamaalausta. Jospa tuolla nyt muutaman vuoden pärjäisi. Meinasin vielä sivellä pellavaöljyt tuonne alaosiin kunhan maali kuivuu.



Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #10 : 30.12.2015, 14:00:40 »
Rassasin myös oikean puolen etulaakeriin uudet puhtaat rasvat ja uuden suojakilven varusteineen. En vaihtanut laakeria vielä uuteen, jos se nyt kestäisi vielä jonkin aikaa. Jarrusatulan 19mm pultit olivat niin vietävän tiukassa, että piti käydä hankkimassa hylsyyn parempi ja pidempi varsi.





Suihkautin suojiin moottorimaalia pintaan, en tiedä ruostuisivatko nuo yhtään hitaammin.





Jostain syystä työvalo värjää kuvaa siniseksi.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2015, 14:02:11 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #11 : 30.12.2015, 15:27:22 »
Mukava nähä, että näitä vakio lankkuja joku jaksaa pitää kunnossa. Hyvässä tikissä näkkyy olevan. Onko kova homma tuo laakerijumppa? Ens syksynä tulee ainakin satula remppa taakse, että rasvailiskohan siinä samalla nuo laakerit.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #12 : 30.12.2015, 21:08:17 »
Mukava nähä, että näitä vakio lankkuja joku jaksaa pitää kunnossa. Hyvässä tikissä näkkyy olevan. Onko kova homma tuo laakerijumppa? Ens syksynä tulee ainakin satula remppa taakse, että rasvailiskohan siinä samalla nuo laakerit.

Kannattaa yleensä puhdistaa, rasvata ja säätää. Mulla meni tosiaan toinen laakeri kaput ja arvelin että huollan toisenkin.

Aika helppo duuni se on. Suurinpiirtein näin eturenkaassa:

- rengas pois
- jarrusatula kiinnitetään rautalangalla tms. ylös jouseen, ettei pääse painumaan liikaa kun irrotetaan
- irrotetaan jarrusatulan pultit takaa 2 kpl 19 mm. Voivat olla tiukassa, vääntö vain hyvälaatuisillla välineillä
- väännetään varovasti satula taaksepäin ja sisäänpäin siten, että satula vapautuu jarrulevystä (varo etteivät jarruputket vaurioidu)
- irrotetaan jarrulevyn pultit (2 kpl, taitaa olla jossain vuosimallissa 1 kpl?)
- vedetään jarrulevy ulos
- vängätään ruuvitaltalla ja esim. puuvasaralla suojakuppi pois
- putsaa pultin kärki vaseliinistä, taivuttele mutterissa oleva sokka pois
- pyöritä mutteri irti ja vedä asetelma ulos
- puhdista laakerit ja laakeripesä

kootaan vastaavassa järjestyksessä takaisin. Laakeri tiukkuus: kiristä mutteri 70nm (tai sinne päin), pyöritä sen jälkeen auki kaksi kuudesosaa (mutterin tahkoa). Kasauksen aikana laakeripesä täytetään laakerirasvalla.

Laakerin vaihtoon tulee muutama vaihe lisää.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2015, 21:14:15 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #13 : 09.01.2016, 21:12:11 »
Otin auton ajoon viime viikolla tilapäisesti. Vapaa-aikana putsasin ja paikkamaalasin oikean puolen sisälokasuojan. Vasen puoli on korjattu paikattu jo kesällä automaalaamossa (Automaalauskeskus, Ylämylly).



Kävin siniseltä uudet ajovalojen pesimet, jotka olivat yllättävän edulliset: vain 15 € / pari. Vanhat olivat aivan finaalissa.



Puhaltimen moottori on pitänyt ajoittain ääntä ja se menee vaihtoon. Mikähän lienee se komponentti joka kannattaa vaihtaa silloin, kun se puhallin laulaa äänekkäästi? Scandixissa näyttäisi olevan jotain osia saatavana: http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/electric-motor-blower/1052/, http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/blower/bearing-blower-motor/1287/.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: 240 DL 1987
« Vastaus #14 : 09.01.2016, 22:30:42 »

Puhaltimen moottori on pitänyt ajoittain ääntä ja se menee vaihtoon. Mikähän lienee se komponentti joka kannattaa vaihtaa silloin, kun se puhallin laulaa äänekkäästi?

Tyypillisesti puhaltimen laakerin loppuminen näkyy ensiksi pakkasella. Lämpimällä pääsee vielä jonkin aikaa, mutta ulina tulee vaan kiihtymään jatkossa.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

 

Proturbo  Autodiagnoosi