Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Jäähdytysnestevuoto

• 14 Vastauksia
  • 3044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa I-A-T

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Jäähdytysnestevuoto
« : 27.10.2015, 12:02:05 »
Pumpulla ajettu alle 10 tkm, ei vuotoa alkuun. Vaidettu itse erillisvaihtona, osa ehkä Biltemasta ehkö Motonetistä.
Mukana ei tullut tiivistettä tai uusia pultteja, hurraa! Sitten alkoi se ¨pieni¨ vuoto luokkaa  1/2-1 litraa tuhat kilometriä.
Tiivistyksessä käytettu Bilteman tuotetta  3607.

Tiivistys
Antaa tehokkaan tiivistyksen metallipintojen välille. Lämpötila-alueella -50 °C – +250 °C. Levitetään puhtaille pinnoille. 50 g.
Tiivistää seuraavia vastaan:
Bensiini
Diesel
Glykoli
Vesi
Mineraalipohjaiset öljyt
Useimmat synteettiset öljyt

Ensimmäisellä kerralla meni ehkä varovaisesti, ei silti vuotanut alkuun. Nyt laitoin kunnolla uudestaan, silti vuotaa.
Vuoto nähdäkseni ala vasemmalta jakopäästä katsottuna. Vuoto vaihtelee 30cm lätäköstä kevyeen noroon tai pieneen läikkään.
Outo juttu oli ensimmäinen asennus vanhoilla pulteilla, yksi ei löytänyt tiukkaa kierrettä. Nyt seitsemästä ruuvista kolme jäi löysään
ja piti korvata paremmin tiukkenevilla. Ominaisuus lohkossa vai ruuveissa? En hoksannut suorutta tarkistaa kun pumppu kädessä oli,
mutta mitään fyysistä vammaa ei näkynyt.

Onko kokemuksia halkeilleista ruuvireistä lohkossa, jos sieltä pääsisi vuotamaan. Laitoin kyllä samaa tiivistettä reiluhkosti  niihinkin.
V-mäinen paikka tutkia. Varmahan en vuotokohdasta voi olla, mutta kovin ylhäällä se ei voi olla kun pumpun tienoilta tulee tukivarrelle selvästi.
Pitäisiköhän vaan hakea uusi pumppu ja kokeilla jos istuisi paremmin...? Onko paperitiiviste massaa parempi?

Poissa rocktie

• Grand Luxe
  • **
  • rockroad is the only way
Vs: Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #1 : 28.10.2015, 10:16:24 »
No ihan pumpun mukana tulevalla paperitiivisteellä noita olen laittanut ilman mitään lisämömmöjä ja ovat pitäneet.
Autossas oli aiemmin ongelmaa hihnan kiristäjän kanssa ja nyt vesipumpunpulttien. Onko sitä joku kovakätinen veivannut vai mites noin pääsee käymään?
Vesipumpun pultinreikiin ei kannata paljoa ylimääräisiä aineita laittaa, aine tiivistyy reiän pohjalle ja tekee pultista lohkon halkaisukoneen.
Sama asia kuin kansipulttien paikat pitää olla puhtaat, niissä ei saa olla nestettä eikä öljyä, muuten kiristäessä halkaisee vaan lohkon. Se neste kun ei puristu kasaan.

Poissa I-A-T

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 28.10.2015, 18:14:51 »
Nii-i! Miten vesipumpun pultit löystyy kun ne käsin lähinnä sisään kiertää ja lopussa vähän hylsyllä viimeistelee. Tätä mäkin ihmettelen

Poissa I-A-T

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 28.10.2015, 18:34:47 »
Mutta riittääkö pelkkä tuubimassa kestävään eristykseen kun tuota tiivistettä ei kerta aikanaan mukana tullut?
Olen kyllä nähnyt molempia käytettävän yhdessä.

Poissa Axu85

• Grand Luxe Touring
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
« Vastaus #4 : 28.10.2015, 21:09:13 »
Muistaakseni vesipumpun pultit tulee 25nm momentilla kiinni, joten kierteet saa tapettua todella helposti lohkosta...

Ja jos käytät massatiivistettä niin annatko sen asettua noin 2 tuntia ennen nesteiden laittamista?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa I-A-T

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 28.10.2015, 22:03:47 »
On tainnut semmoisen tunnin olla.... Siinäkö syy?

Mitään ohjetta ei tuossa aikanani hakemassa paketissa mielestäni ollut.
Hain siis massan Biltemasta kun huomasin pumpun olleen
ilman kilkkeitä ja nopeimmin pääsin juuri ennen kiinnimenoa lauantaina. Tuoreesti muistan.
Laitoin siis pumpun jo viime vuonna ensimmäisen kerran.
Vähän oudolta tuntuu, että kierteen tuhoaisi helposti kun tulee se lohko ja pumpun seinä vastaan kuitenkin.
Kireys luokkaa akkukaapeli.

Poissa sukka

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #6 : 28.10.2015, 23:20:12 »
En muista nyt onko vesipumpussa ohjuritappia,mietin voisko se pohjata uudessa pumpussa kun ei ole tiivistettä? Tai joku esim poranterästä tehnyt uuden  1mm pidemmän ohjuritapin jos alkuperäinen hajonnut. Ohjurin/pulttien kierteiden pohjalla hiekkaa likaa roskaa niinkun joku jo sanoikin? Pultti kyllä tuntuu kiristyvän mutta ei kiristä pumppua kun pohjaa lohkoon

Poissa I-A-T

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 29.10.2015, 11:56:49 »
Ohjuritappia? Ei siinä muita ohjureita noiden lohkon kehällä olevien kahden lyhkäisen tapin lisäksi taida olla.
Nyt mä olen kahden vaiheilla: ostan uuden pumpun jossa varmasti kaikki mukana tai laitan vielä kerran tuolla
sinisellä tiivistysmassalla ja annan kuivua sen kaksi tuntia. Tuntuu pitkältä ajalta, mutta jos jollain tämmöinen
varma näkemys on niin ehkä se tunti ei sitten riitä. Istuvuus on mun mielestäni ollut hyvä, ei jää keikkumaan noiden tappien varaan tai mitään.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2015, 11:58:41 kirjoittanut I-A-T »

Poissa sukka

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #8 : 29.10.2015, 16:02:27 »
Juuri sitä tarkoitin,onko niistä joskus toinen mennyt poikki ja joku tehnyt itse poranterästä esimerkiksi ja on nyt vaikka 0,3mm liian pitkä,tai vaihtoehtoisesti uuden pumpun kolo on jäänyt valettaessa 0,3mm liian matalaksi jolloin myös pohjaa. Itse annan yleensä liiman kuivua 1-2 tuntia,ainakaan en pariin kolmeen tuntiin laita käyntiin ettei järjestelmään tule painetta kun liima ei ole kuivaa. Tosin en liimaa useinkaan,lähinnä käytän vain pumpun omaa tiivistettä

Poissa I-A-T

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 29.10.2015, 22:16:50 »
Uusi pumppu, ruuvit ja tiiviste Motonetista, valmistaja SKF. Nyt ei vuoda.

Meni vaan vähän laimeat nesteet kun huuhdoin järjestelmän ja jotensakin unohdin
että tuntuu väkisinkin jäävän 3-4 litraa nestettä sisälle! Mä olen siis aukaissut jäähdyttäjän
pohjasta juoksutushanan ja ottanut pumpun pois ja siltikin jää noin paljon. Mitä mä teen väärin?
Sitten lisäilin alussa pelkkää vettä kun pelkäsin sen tulevan läpi.

¨Vanha¨ pumppu oli Biltemasta ja täytyy sanoa kun niitä vertailin niin pieniä eroja löytyi.
Esimerkiksi Bilteman alaohjaustapin kohdalla oli reikä, ylhäällä ei. SKF:ssä molemmat umpinaisia.
Se suurin ero käytännössä oli se, että Biltema on n. millin puoltoista syvempi ja tämä on nyt se kuuluisa vitutusmilli.
Tuon millin takia sen paikalleen kampeaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin SKF:än. Ei heti uskoisi,
mutta näin oli ainakin mun tapauksessani. Otin pois tieltä hihnat, paisuntasäiliön ja sen topatun paksun putken
ecu-boxilta. Taustamuoveja en ottanut, Bilteman kanssa vakavasti harkitsin, SKF:n kanssa ei tarvinut. Alhaalta ei mitään mahdollisuutta.

1 millimetri helvetti soikoon!

Poissa sukka

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #10 : 30.10.2015, 22:57:46 »
Olen kuullut sanonnan että milli ei tunnu kun pankkitilillä ja munassa,mutta olen myös todennut että jakopään/ vesipumpun voisi myös lisätä listalle.
Pääasia että nyt toimii.

Poissa Spude1

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 26.06.2019, 10:49:13 »
Paisuntasäiliön sauma on kostea. Voiko vuotaa yläpuolella olevasta pikkuletkusta joka menee syyläriin vai paisuntasäiliö olisi halki? Liekkö säiliö valmistettu kahdesta osasta ja hitsattu toisiinsa kun näyttäs puolikkaiden väli olevan kostea. Paljon lie maksaa uusi säiliö sinisellä?

Poissa TPK1980

• Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
« Vastaus #12 : 26.06.2019, 12:30:01 »
Paisuntasäiliön sauma on kostea. Voiko vuotaa yläpuolella olevasta pikkuletkusta joka menee syyläriin vai paisuntasäiliö olisi halki? Liekkö säiliö valmistettu kahdesta osasta ja hitsattu toisiinsa kun näyttäs puolikkaiden väli olevan kostea. Paljon lie maksaa uusi säiliö sinisellä?

Mulla kusi se paisarin päällä oleva paluuletku, se oli halki. Oli toki myös sitten se paisarin alta vesipumpulle lähtevä "liitos" halki eli piti vaihtaa paisari ehjään.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Spude1

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 26.06.2019, 13:57:41 »
Mulla kusi se paisarin päällä oleva paluuletku, se oli halki. Oli toki myös sitten se paisarin alta vesipumpulle lähtevä "liitos" halki eli piti vaihtaa paisari ehjään.
Kiitoksia tästä, käytän letkun irti tarkastusta varten. Ja jos pystyy nii pitää päästä lyhentää tai vaihtaa uus letku ja lemmarit.

Kankikari

• Vieras
« Vastaus #14 : 26.06.2019, 14:35:04 »
Uutta paisaria vaan. 25-35€

Autodiagnoosi  Carcom Oy