Proturbo  Autodiagnoosi

V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään

  • 23 Vastauksia
  • 21543 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taikaviitta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
V70 2010 D5 mittarissa 180tkm. Ei huollossa näkynyt koodeja liittyen aiheeseen ja pitäisi olla uusin softa sisällä. Ölppien vaihtoja en ole vielä tarkistanut.

Elikkäs kun vauhtia on noin 45km/h ja moottorilla hiljentää vauhtia niin vaihtaa pienempään kunnolla töksähtäen. Ilmeisesti 3vaihteelta menossa kakkosvaihteelle.
Töksähdys on pienempi kun käyttää jarrupoljinta. Suurin aiheutuu kun on ihan rajalla että koska vaihtaa vaihteen pienempään niin tuntuu voimakas vaihteensiirto.
Ongelma on vain tällä yhdellä vaihteella ja vain alaspäin vaihtaessa. Ei ole merkitystä onko auto lämmin tai kylmä.

Mikähän on menossa rikki? Ja minnekkä päin Suomea kannattaisi tuota kiikuttaa. Vai onko yksi vaihtoehto ajaa niin kauan kuin toimii ja sitten vaihtaa käytetyn lootan paikalle.  :-\ ???
V70 mk3 D5

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #1 : 05.11.2015, 08:24:09 »

Jos on enemmän tai vähemmän satunnaista niin sanoisin että se on Volvon laatikon ominaisuus, anna mennä vaan. Mun kaikki autot ovat tehneet samaa ja niillä on ajettu enemmän. Yksikään ei ole mun aikana hajonnut.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2015, 08:26:57 kirjoittanut Taksari »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #2 : 05.11.2015, 09:09:47 »

Lisäisin sen että mitä vähemmän vaihteiston toimintaan kiinnittää huomiota, sen paremmin se toimii. Helposti tulee sompailtua kaasupolkimen kanssa kun alkaa ihmettelemään toimivuutta. TF80SC on tekniseltä innovaatioltaan hieno, mutta toteutuksessa olisi voitu muutama asia tehdä hiukan eri tavalla.

Esimerkiksi inisevä 1. vaihde voitaisiin normaaliajossa jättää kokonaan pois käytöstä. Ohjelmallisesti olisi hyvin helppo toteuttaa tilanne että vaihdetaan ykköselle vasta silloin jos kaasua painettaessa auto ei lähde liikkeelle.

Toisissa yksilöissä kutonenkin pitää ääntä.  Pienemmälle vaihtaessa niitä vaihteita voisi vaihdella vähemmän, niin ei tulisi nykäyksiä. Täyskaasukiihdytyksessä 2 vaihteen siirto pienemmälle yksi kerrallaan aiheuttaa turhaa lagia vaihtamiseen. Ym. ym.

Luultavasti vaihtamisen ohjelmoinnissa joudutaan ottamaan päästöjutut ym. huomioon. Tuntuu että moottori ja vaihteisto eivät ole ihan parit keskenään. Samaa laatikkoa on eritehoisissa bensa- ja dieselmoottoreissa sekä lisäksi monessa muussa automerkissäkin. Kai se jossain toimii oikein hienostikin.

Välityksetkään eivät ole kovin optimaaliset, mutta se johtuu osittain tuosta tekniikasta (google: Lepelletier). Vaihto-ohjelma muuten kovin huonosti kuuntelee mm. moottoria ja ajotilannetta. Tarkoitan että erilaisissa ajotilanteissa vaihteet  vaihdetaan tarkalleen tietyillä kierroksilla vaikka jotain optimointia voisi tehdä. Kovin ihmeellistä "oppimista" en ole huomannut.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #3 : 05.11.2015, 09:33:47 »
V70 2010 D5 mittarissa 180tkm. Ei huollossa näkynyt koodeja liittyen aiheeseen ja pitäisi olla uusin softa sisällä. Ölppien vaihtoja en ole vielä tarkistanut.

Elikkäs kun vauhtia on noin 45km/h ja moottorilla hiljentää vauhtia niin vaihtaa pienempään kunnolla töksähtäen. Ilmeisesti 3vaihteelta menossa kakkosvaihteelle.
Töksähdys on pienempi kun käyttää jarrupoljinta. Suurin aiheutuu kun on ihan rajalla että koska vaihtaa vaihteen pienempään niin tuntuu voimakas vaihteensiirto.
Ongelma on vain tällä yhdellä vaihteella ja vain alaspäin vaihtaessa. Ei ole merkitystä onko auto lämmin tai kylmä.

Mikähän on menossa rikki? Ja minnekkä päin Suomea kannattaisi tuota kiikuttaa. Vai onko yksi vaihtoehto ajaa niin kauan kuin toimii ja sitten vaihtaa käytetyn lootan paikalle.  :-\ ???

Eiköhän ainoa mahdollinen vika ole niissä laatikon solenoideissa; jos öljynvaihto ei auta.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hanniball77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #4 : 05.11.2015, 09:36:50 »
Anteeksi pieni ot tähän liittyen:
Meillä tekee myös sammutusauto Scania automaattina tekee saman sopivassa tilanteessa kun hiljentää niin rysähtää oikein kunnolla..sitä tehnyt uudesta saakka ja ei ole huollossa muuttunut on tuo jo 10v kestänyt koviakin rysäyksiä..tuntuu että ukot tippuu takapenkillä
Volvo S80 2,5D
Kesäpeli Suzuki GSX-R 1000

Vikakoodien lukua Vidalla Pyhäjärvi-Pihtipudas-Kiuruvesi alueilla

Poissa Taikaviitta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #5 : 05.11.2015, 10:05:28 »
Lisäisin sen että mitä vähemmän vaihteiston toimintaan kiinnittää huomiota, sen paremmin se toimii. Helposti tulee sompailtua kaasupolkimen kanssa kun alkaa ihmettelemään toimivuutta. TF80SC on tekniseltä innovaatioltaan hieno, mutta toteutuksessa olisi voitu muutama asia tehdä hiukan eri tavalla.

Esimerkiksi inisevä 1. vaihde voitaisiin normaaliajossa jättää kokonaan pois käytöstä. Ohjelmallisesti olisi hyvin helppo toteuttaa tilanne että vaihdetaan ykköselle vasta silloin jos kaasua painettaessa auto ei lähde liikkeelle.

Toisissa yksilöissä kutonenkin pitää ääntä.  Pienemmälle vaihtaessa niitä vaihteita voisi vaihdella vähemmän, niin ei tulisi nykäyksiä. Täyskaasukiihdytyksessä 2 vaihteen siirto pienemmälle yksi kerrallaan aiheuttaa turhaa lagia vaihtamiseen. Ym. ym.

Luultavasti vaihtamisen ohjelmoinnissa joudutaan ottamaan päästöjutut ym. huomioon. Tuntuu että moottori ja vaihteisto eivät ole ihan parit keskenään. Samaa laatikkoa on eritehoisissa bensa- ja dieselmoottoreissa sekä lisäksi monessa muussa automerkissäkin. Kai se jossain toimii oikein hienostikin.

Välityksetkään eivät ole kovin optimaaliset, mutta se johtuu osittain tuosta tekniikasta (google: Lepelletier). Vaihto-ohjelma muuten kovin huonosti kuuntelee mm. moottoria ja ajotilannetta. Tarkoitan että erilaisissa ajotilanteissa vaihteet  vaihdetaan tarkalleen tietyillä kierroksilla vaikka jotain optimointia voisi tehdä. Kovin ihmeellistä "oppimista" en ole huomannut.
Välitykset eivät ole optimaalit mutta pohjoismaisiin ajoihin silti mukavat. Esim vastaava saksalainen auto joka on suunniteltu autobaanalle niin pohjoismaissa jyryyttää turhaan liian isolla vaihteella.
Muuttuuko käytös parempaan suuntaan jos käy lyömässä ohjelmoinnin sisään (dpf egr pois)? Moottorin käytös ainakin parani saksalaises.
V70 mk3 D5

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #6 : 05.11.2015, 15:42:04 »
V70 2010 D5 mittarissa 180tkm. Ei huollossa näkynyt koodeja liittyen aiheeseen ja pitäisi olla uusin softa sisällä. Ölppien vaihtoja en ole vielä tarkistanut.

Mikähän on menossa rikki? Ja minnekkä päin Suomea kannattaisi tuota kiikuttaa. Vai onko yksi vaihtoehto ajaa niin kauan kuin toimii ja sitten vaihtaa käytetyn lootan paikalle.  :-\ ???
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Onko käytännössä pienten ja vähän suurempien ongelmien takia järkevämpää teettää alan pajassa peruskunnostus (n.2000-2500e) Ja varmasti kunnossa. Vai romiskolta joku laatikko (alk 1500-?) plus kolme sattaa vaihtokuluja päälle. Mitäs mielipiteitä tästä?
S80 Executive D5 AWD

Poissa tupica

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
    • Ikuistettu.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #7 : 05.11.2015, 16:00:32 »
Vaihto-ohjelma muuten kovin huonosti kuuntelee mm. moottoria ja ajotilannetta. Tarkoitan että erilaisissa ajotilanteissa vaihteet  vaihdetaan tarkalleen tietyillä kierroksilla vaikka jotain optimointia voisi tehdä. Kovin ihmeellistä "oppimista" en ole huomannut.
Tätä olen myös itse monesti ihmetellyt, että olisiko tuollaisen ajotilanteen haistelu millainen toteuttaa. Laatikko vaihtaa 4->5 tasan tarkkaan 60km/h vauhdissa ja kun ajelen 60 alueella autoletkassa, vauhti vaihtelee 60km/h molemmin puolin. No arvata saattaa, että kun noupeus aavistuksen yli 60 vaihtuu vitoselle ja kun laskee tuon alle menee takaisin neloselle. Tässä se sitten seilailee koko matkan edestakaisin.

Tai sama ilmenee loivassa alamäessä vauhdin ollessa aavistuksen 60 alle. Moottorin menee varmaan minimi väännöillä, mutta kone pyörii silti nelosvaihteella melkein 2000 kierroksilla. Olenkin monesti alkanut heittää vaihteet kepille, ettei niitä turhia vaihtoja tulisi tai turhaan pienemmällä vaihteella rullailis. Itsekkään mitään "ajotavan oppimisia" en ole kyllä laatikon suhteen huomannut.
Volvo V60 -13 D4
Volvo C30 -08

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #8 : 05.11.2015, 17:56:34 »
Tätä olen myös itse monesti ihmetellyt, että olisiko tuollaisen ajotilanteen haistelu millainen toteuttaa. Laatikko vaihtaa 4->5 tasan tarkkaan 60km/h vauhdissa ja kun ajelen 60 alueella autoletkassa, vauhti vaihtelee 60km/h molemmin puolin. No arvata saattaa, että kun noupeus aavistuksen yli 60 vaihtuu vitoselle ja kun laskee tuon alle menee takaisin neloselle. Tässä se sitten seilailee koko matkan edestakaisin.

Tai sama ilmenee loivassa alamäessä vauhdin ollessa aavistuksen 60 alle. Moottorin menee varmaan minimi väännöillä, mutta kone pyörii silti nelosvaihteella melkein 2000 kierroksilla. Olenkin monesti alkanut heittää vaihteet kepille, ettei niitä turhia vaihtoja tulisi tai turhaan pienemmällä vaihteella rullailis. Itsekkään mitään "ajotavan oppimisia" en ole kyllä laatikon suhteen huomannut.

Tuohon edestakaiseen vaihteiden vaihtoon auttaa vain lastutus. Aivan uudetkin Volvot tekevät tuota ärsyttävää vaihtoa ja monet lastuttaa Volvonsa juuri tuon vuoksi, ei tehojen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #9 : 05.11.2015, 19:59:49 »
Lisään tähän vielä yhden tympeän tf80sc ominaisuuden eli sen että heittää moottorijarrutuksessa liian aikaisin "vapaalle". Eli kun antaa nopeuden laskea noin viidenkympin hujakoille (tai jarruttaa taajamanopeudessa) niin moottori tipahtaa tyhjäkäynnille ja sitten kun varomattomasti polkaisee niin jynks. Nätisti kun avaa kaasua niin ei jynksähdä lainkaan. Tiedä sitten onko jotain rikki mutta tommonen se on mulla ollut jo 100tkm. Itseasiassa huomasin erään citroen c5 taksin kyydissä saman jynksähdyksen kun kuski avasi risteyksestä kääntyessä kaasun. Yhdellä vanhemmalla mesellä kun ajelin niin harmitti oikein kun ei missään tilanteessa se ryökäle jynksinyt
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tupica

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
    • Ikuistettu.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #10 : 06.11.2015, 07:56:16 »
Tuohon edestakaiseen vaihteiden vaihtoon auttaa vain lastutus. Aivan uudetkin Volvot tekevät tuota ärsyttävää vaihtoa ja monet lastuttaa Volvonsa juuri tuon vuoksi, ei tehojen.
Taas yksi syy lisää. Kohta ilmeisesti pitää tuo omakin lastutuksella käyttää :)
Volvo V60 -13 D4
Volvo C30 -08

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #11 : 06.11.2015, 11:22:35 »
Mun v70 d4 awd 2015 110tkm pamautti ykkösestä kakkoselle vaihtaessa vaihteen tupaan oikein huolella. Huollossa nollasivat  laatikon sopeutumat ja ajoivat uuden softan. Sen jälkeen on toiminut hienosti.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #12 : 06.11.2015, 22:16:07 »
Itselläkin laatikko tuntui niin oudolle, kun tottunut vanhempaan automaattii mikä on omasta mielestä todella hyvin toimiva paketti. Ens viikolla lastutukseen jos tulisi paremmaksi.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #13 : 08.11.2015, 14:54:48 »
Haukutaan/kehutaan nyt vielä hiukan. Moottorista riippumatta välitykset on samoja. Se on helppo verrata, kun eri malleissa esim. 4-vaihde 60km/h on 1800rpm, 5-vaihde 80km/h on 1800rpm ja 6-vaihde 100km/h on 1800rpm :). Ei nuo ihan optimaalisia voi olla ainakaan kaikkiin moottoreihin.

S80:lla (d5) joskus moottoritiellä ajellen dieselin kulutus laski kun nostin nopeutta 80km/h --> 130km/h. Ilmavastus sentään kasvaa. Voisin ajatella että ko. volvo olisi optimoitu isommille nopeuksille.

Mitä tulee noihin ohjelmointeihin, niin lastutus (esim Rica) tekee vääntöä lisää eikä vaihtotarvetta esiinny niin paljon. Jos vaihteisto vaihtaa terävästi isommalta pienemmälle niin ei tuo oikein auta. Jossain varhaisemmissa vuosimalleissa on ollut ohjelmavikaa niin että moottori/vaihteisto ovat eri paria. Niinpä esim moottorin ohjelmapäivityksellä on vaihteiston toiminta muuttunut.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015, 14:58:07 kirjoittanut Nortti »

Poissa IMN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #14 : 09.11.2015, 08:48:33 »
Lisään tähän vielä yhden tympeän tf80sc ominaisuuden eli sen että heittää moottorijarrutuksessa liian aikaisin "vapaalle". Eli kun antaa nopeuden laskea noin viidenkympin hujakoille (tai jarruttaa taajamanopeudessa) niin moottori tipahtaa tyhjäkäynnille ja sitten kun varomattomasti polkaisee niin jynks. Nätisti kun avaa kaasua niin ei jynksähdä lainkaan. Tiedä sitten onko jotain rikki mutta tommonen se on mulla ollut jo 100tkm. Itseasiassa huomasin erään citroen c5 taksin kyydissä saman jynksähdyksen kun kuski avasi risteyksestä kääntyessä kaasun. Yhdellä vanhemmalla mesellä kun ajelin niin harmitti oikein kun ei missään tilanteessa se ryökäle jynksinyt

Kuulostaa hyvin tutulta ja kuten joku jo tuossa aikaisemminkin sanoi, että neuroottinen ihmettelee sitä vaihtoa koko ajan ajossa (täällä siis kanssa yksi). Jos ruuhka-ajossa päästää kaasun kokonaan pois, niin kohtuullisen nyppivästi lähtee seuraavaan kaasunpainallukseen. Jos pitää ihan aavistuksenkin kaasulla, niin sitten mennään todella pehmeästi. Monesti tulee heitettyä ruuhkamateluissa käsipuolelta 2 tai 3 sisään, niin ei tarvi laatikon miettiä pykälää ja menee todella pehmeästi koko ajan.

Taisi olla aikoinaan pakasta vedetystä työsuhde-Mondeossa sama loota ja se vasta sekaisin olikin. Alkuperäissoftalla saa siis ihmeitä aikaan esim. ryömien risteykseen, himmaa kaasua ja painaa uudestaan hieman reippaammin -> hakkasi ykkösellä rajoittajaan (kyllä, automaatti :) ). Neljä kertaa taisi sammua peruuttaessa, pariin otteeseen ei ryöminyt peruuttaessa ollenkaan. On muuten tuo ryömimättömyys peruuttaessa kiva ominaisuus, sillä sen tietää kun tietämätön antaisi 200 heppaiselle dieselille pikkuisen liikaa kaasua tuossa vaiheessa, kun auto ei jostain syystä liikukaan. Onneksi tajusi sahata ennemmin edestakas. Samaten tämä Mondeon ykkösvaihteen vääntörajoitus oli melkoisen hanurista, sillä kakkoselle vaihtaessa maisema vaihtuikin todella yllättäen samalla kaasulla. Ykkösellä toiminta oli todella tukkoista ja tätä kun paikkasi kaasulla niin kakkosella olikin jo pikkuisen liian iloista kohti edellä menevää takaluukkua. Mutta huollossa kun mainitsin niin "ihan kunnossa on..." - vakavalla naamalla tietysti.

Omaan 70:een tehtiin sopeutus, jotkut asiat parani, jotkut huononi...tiedä tuosta laatikon elämästä sitten?  :-\



 

Samppasport  Futurez