Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään

  • 23 Vastauksia
  • 21556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄKSCEE60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • Enisenvei vai miten se oli?
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #15 : 14.11.2015, 22:55:03 »
Oma alkoi tekemään samanlaista vikaa öljyjen vaihdon jälkeen. Vauhdin hiljetyessä 50 km/h ( vaihtoi 5 -> 4) kolahti loota melko pahasti varsinkin lämpimillä öljyillä, kylmillä pelas suhteellisen hyvin. Sinisellä tekivät sopeutuksen laatikolle ja ajoivat vaihteiden vaihtokohdat uudelleen sisään. Ohjeeksi annettin ajaa pari päivää rauhallisesti välttäen turhia kiihdytyksiä. Nyt on sen jälkeen menty pitkän aikaa ilman ylimääräisiä kolinoita ja ääniä.

Poissa Kujis81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #16 : 20.11.2015, 14:51:24 »
Onko jengillä sitä ongelmaa/ominaisuutta, että rauhallisessa kiihdytyksessä laitetaan 3-4 vaihdetta liian aikasin pesään. Siinä käy välillä sillä lailla, että turbiini alkaa luistamaan ja ollaan ikäänkuin kahden vaihteen välissä jonkun aikaa. Tämähän on ihan normaalia, mutta hetken kuluttua, kun vauhtia on vähän kertynyt, vaihdetaan isompi pykälä viimein päälle. Nyt kuitenkin vaihteisto tajuaa, että ei hemmetti, nyt oltiinkin liaan hätäisiä. Laitetaan välimallin luistelumoodi takas päälle. Seurauksena pieni kiihtyvyyden lasku. Sama arpominen saattaa toistua vielä parikin kertaa (tässä vaiheessa tekee mieli laittaa jalka suoraksi) ennenkuin lopulta ollaan oikealla keirroslukualueella ja isompi vaihde saadaan viimein pesään. Reippaammassa kiihdytyksessä ei moista tapahdu, koska kierrokset ovat korkeammalla ennen vaihtotapahtumaa. Kokeilt on myös toisella yksilöllä ja sama toistui siinäkin. Moottorina siis D5 ja auto V70 -09. Auttaiskohan lastutus tähän, jolloin olis enemmän vääntöä käytössä matalilla kierroksilla?

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #17 : 20.11.2015, 15:18:23 »
Todella tyypillinen tapahtuma tuolle laatikolle ja lastutus auttaa juuri tuohon, osaksi tosiaan lisääntyneen väännön vuoksi, mutta myös vaihteistoon vaikuttavaan ohjelmaan kosketaan ja tehdään siitä päättäväisempi eli käytännössä loppuu tuo arpominen täysin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Taikaviitta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #18 : 24.01.2016, 12:35:57 »
Oma alkoi tekemään samanlaista vikaa öljyjen vaihdon jälkeen. Vauhdin hiljetyessä 50 km/h ( vaihtoi 5 -> 4) kolahti loota melko pahasti varsinkin lämpimillä öljyillä, kylmillä pelas suhteellisen hyvin. Sinisellä tekivät sopeutuksen laatikolle ja ajoivat vaihteiden vaihtokohdat uudelleen sisään. Ohjeeksi annettin ajaa pari päivää rauhallisesti välttäen turhia kiihdytyksiä. Nyt on sen jälkeen menty pitkän aikaa ilman ylimääräisiä kolinoita ja ääniä.

Jännä että juuri päinvastainen homma kuin minulla.
Eli vaihdatin ölpät huuhtelemalla ja muistit tyhjennettiin mitä löydettiin. Operaatio maksoi ei merkkihuollos 301€
7 litraa ölppää kului operaatiossa.
Enään ei nyi. Nyt vaimo valittaa että tulee ajeltua ylinopeutta kun ei huomaa vaihtoja. Kunmikääneiprklriitä
V70 mk3 D5

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #19 : 24.01.2016, 14:38:00 »
Powershiftin kanssa näytti mulla olevan just päinvastoin: kylmillä öljyillä tuli välillä kova nykäisy ja lämpimillä ei mitään. Tämä siis heti sinisellä tehdyn vaihteistoöljynvaihdon jälkeen.

Syyksi paljastui hiukan pielessä oleva öljyn määrä. Mekaanikko sanoi, että määrän pitää olla just eikä melkein - vähänkin liikaa tai liian vähän tekee PS:stä nykivän. Taso tarkistettiin, ja kaikki nykimiset katosivat saman tien.

Poissa 016054

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #20 : 14.02.2016, 22:29:50 »
Mulla on ittellä tollanen 400 tkm ajettu -08 2,4 V70. Olen itse ajanut autolla reilut 70tkm. Laatikko on pikkuhiljaa mennyt huonommaksi. Eli vaihdot P->R->D aiheuttivat kovan pamauksen ja samoin vaihdot alaspäin. Varsinkin reiluhko kiihdytys n.70 nopeuesta, eli laatikko vaihtoi 5->4, aiheutti oikein kunnon rykäsyn... Vaihdoin öljyt viimeks n.50 tkm sitten, mut ei oikein vaikuttanut mitenkään. Nyt tein vaihdon uudestaan siten, et laitoin laatikkoon purkin forten motor flussia ja ajoin jonkinmoisen lenkin, koko ajan manuaalisesti vaihdellen vaihteita, sekä automaatilla eri kiihdytys tilanteilla.
Tämän jälkeen vaihdoin huuhtelemalla uudet öljyt sisään,  käytin lämpimäksi ja tarkastin määrän ja lisäsin tuubillisen forten automaattilaatikkoon tarkoitettua lisäainetta lootaan. Ja vaikutus oli uskomaton! Vaihteet kytkeyvät paikoilla ollessa ilman nykäystä ja viivettä. Ajossa vaihteet vaihtuvat todella pehmeästi molempiin suuntiin ja tuo suurin ongelma tuosta 70:n nopedesta kiihdytettäessä hävis käytännössä kokonaan!
Noi lisäaineet on aina arveluttaneet, mut ainakin mun kohdalla tuntui toimivan!
En uskalla tietenkään suositella muille tuota motorflus käsittelyä laatikolle, ku ei oo ihan siihen tarkoitettu, mut kuten sanoin, ni toimi kyl mun laatikkoon... Ja onhan joku kuulemma hoitanut saman homman polttoöljylläkin...

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #21 : 15.02.2016, 09:06:57 »
Itselläni vaihtaa esimerkiksi 80-100km/h nopeudessa kaasua painaessa pienemmälle vaihteelle, niin ikäänkuin hieman luistaisi vaihdon jälkeen. Eli kun vaihtaa 6-vaihteelta 5-vaihteelle kierrokset nousevat esimerkiksi 3500rpm, josta noin 0,5s jälkeen laskee 5-vaihteen oikealle kierrosluvulle, joka on noin 300-400rpm:ää pienempi. Tätä ei juurikaan huomaa kuin kierroslukumittarista.

Eli:
-Motarilla painan kaasun puoleen väliin, laatikko vaihtaa 5- tai 4-vaihteelle (en muista kumpi), kierrokset nousevat hetkeksi esimerkiksi 3500rpm:n ja noin 0,5 s päästä laskee oikealle kierrosluvulle, joka on muistaakseni 300-400rpm:ää pienempi. Eli kuin hieman olisi luistoa pienemmälle vaihtaessa. Onko normaalia toimintaa 6-vaihteiselle Geartronicille?

Eli minulla ei rykäse, vaan vaihtaa turhankin pehmeästi. Tämä siis 2008 -mallisessa autossa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2016, 09:09:44 kirjoittanut mh82 »

Poissa Jenze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #22 : 09.06.2016, 14:54:11 »
Aivan normaalia sanoisin.
Välillä tutuu että kyseinen loota viettää enemmän aikaa "luistotilassa" kuin lukittuneena.

Oma on v70 D5 2011 250tkm (ohjelmoitu)

Saattaa kyllä olla että ominaisuus johtuu paljolti lootan venttiileistä/solenoideista, ja niiden kulumisesta, google tietää kyllä tästä :)
TF-80SC hakusanalla esim.
Audi A6 Allroad
ex v70 D5 205hv '11 geartronic

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
« Vastaus #23 : 09.06.2016, 15:17:31 »
Omassa bensa S80II.ssa kickdown rykäs aikalailla rumasti välillä. Sai aina savi jäykkänä pelätä millo taas paukauttaa mutterit soikeaksi. Liimasin pikkustopparin kytkimen juureen joka estää sen painumisen alas ja vot... Siihe loppu se ongelma, jonku sekunnin tietty ottaa enemmän aikaa kun vaihtaa ekaks 6->5 ja het perään 5>4 (siististi!)
Mutta elävässä elämässä ei aiheuta mitään ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2016, 15:20:12 kirjoittanut JanMac »
S80 Executive D5 AWD

 

Carcom Oy  Elekma